2109
آنتی هیستامین، چه کسانی نباید مصرف کنند؟

آنتی هیستامین، چه کسانی نباید مصرف کنند؟

1397/08/27 بازدید3284

نی نی سایت: بعضی از داروها مخصوص یک فصل هستند. بعضی از داروها هم هستند که در همه فصول استفاده می شوند. آنتی‌هیستامین از جمله داروهایی است که بیشتر مردم آن را می شناسند و با کوچک‌ترین نشانه ای مثل خارش و آبریزش بینی از آن استفاده می‌کنند، اما مصرف آنتی‌هیستامین محدودیت هایی دارد که خیلی ها از آن خبر ندارند. دکتر ابراهیم رزم‌پا نایب رییس انجمن راینولوژی ایران با بیان اینکه داروهای آنتی‌هیستامین برای رفع علائم آلرژی استفاده می‌شوند، گفت: « آنتی‌هیستامین‌ها در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ نسل اول کلرفنیرامین، دیمن‌هیدرینات، دیفن‌هیدرامین و دوکسیلامین و نسل دوم لوراتادین و سیتریزین که هر دو دسته در درمان علائم آلرژی و گاهی سرماخوردگی استفاده می‌شوند. آنتی‌هیستامین‌های نسل اول اثرات خواب‌آوری دارند و به عنوان داروهای خواب‌آور نیز کاربرد دارند؛ همچنین این داروها اثرات ضد تهوع هم دارند و در تهوع مسافرتی نیز قابل استفاده هستند.»
رییس انجمن راینولوژی ایران درباره نحوه عملکرد آنتی‌هیستامین در بدن انسان به ایسنا گفت: «بدن انسان در تماس با مواد آلرژی‌زا هیستامین تولید می‌کند. هیستامین به سلول‌ها متصل و باعث تورم و خروج مایعات می‌شود. این موضوع باعث خارش، عطسه، آبریزش بینی و اشک‌ریزی می‌شود. آنتی‌هستامین‌ها از اتصال هیستامین به سلول‌ها و بروز علائم ذکر شده جلوگیری می‌کنند.»


آنتی‌هیستامین‌ و همزمانی مصرف با داروهای دیگر

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه ممکن است مصرف آنتی‌هیستامین‌ها در کنار برخی دیگر از داروها موجب تداخل دارویی شود، گفت:« داروهای آنتی‌هیستامین‌ با داروهایی مانند داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش و شل‌کننده‌های عضلانی تداخل دارند. بنابراین قبل از مصرف همزمان آن‌ها باید با پزشک مشورت شود. در عین حال آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم تداخل کمتری با سایر داروها دارند.»
اما چه کسانی نباید آنتی هیستامین مصرف کنند؟ دکتر رزم پا در جواب این سوال گفت:« کسانی که بیماری‌هایی مثل اختلال ادرار، آسم، آمفیزم یا برونشیت مزمن، بیماری‌های تیروئید، بیماری‌های قلبی، بیماری کلیوی یا کبدی و فشار خون بالا دارند، برای مصرف آنتی‌هیستامین باید با پزشک متخصص مشورت کنند.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16491 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11644 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4615 بازدید