2109
افسردگی به خاطر کمبود یک مولکول!

افسردگی به خاطر کمبود یک مولکول!

1397/05/17 بازدید634
نی نی سایت: مطالعات تازه‌ای که نشان داده بسیاری از افراد افسرده، به خاطر پایین بودن سطح مولکول خاصی در خون‌شان، دچار این مشکل هستند. این مولکول که «استیل ال-کارنیتین» نام دارد، در افرادی که دچار افسردگی شدید هستند یا کسانی که در افسردگی‌شان در سال‌های کودکی ظاهر می‌شود، سطح بسیار پایینی دارد.

مولکول استیل ال-کارنیتین که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود، نقشی حیاتی در متابولیزه کردن چربی‌ها و تولید انرژی دارد. البته ال-کارنیتین اصلا هم مولکول عجیب و پیچیده‌ای نیست و به صورت یکی از مکمل‌های رژیم غذایی تولید شده و در دسترس است.
حالا محققان موسسات مختلف علمی، ارتباطی واضح بین پایین بودن سطح استیل ال-کارنیتین و افسردگی کشف کرده‌اند.

در سال 1991، محققان برای اولین بار متوجه شدند استیل ال-کارنیتین می‌تواند افسردگی را درمان کند؛ به خصوص در بیماران سالخورده و بیماران دچار چند اختلال به صورت همزمان، که استفاده از این داور بسیار موثرتر از دارونما بود.

از آن زمان تا امروز، مدارک روزافزونی درباره تاثیر استیل ال-کارنیتین بر درمان افسردگی پیدا شده و در یکی از آخرین مطالعات که در دانشگاه راکفلر انجام شده، پژوهشگران متوجه شدند استیل ال-کارنیتین تاثیر ضدافسردگی سریعی در موش‌ها دارد و ظرف چند روز میتواند تاثیری به اندازه هفته‌ها مصرف SSRIها (داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین) داشته باشند.

تا کنون مشخص شده که استیل ال-کارنیتین مانع از تهییج بیش از حد نورون‌ها می‌شود هنوز علت این ارتباط و میزان تاثیرگذاری آن مشخص نیست و این مطالعات همچنان ادامه دارد.

منبع: Sciencealert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها