2109
با رژیم خام خواری لاغر می‌شویم؟!

با رژیم خام خواری لاغر می‌شویم؟!

1397/05/14 بازدید864
یکی از رژیم‌های محبوب سال گذشته میلادی رژیم خام‌خواری بوده که طرفداران فراوانی در سراسر دنیا دارد. این رژیم بر پایه استفاده از مواد غذایی خام، فرآوری نشده و کامل که گیاهی و ترجیحا ارگانیک باشند، ساخته شده است. در این برنامه غذایی فرد موظف است سه چهارم از غذای روزانه خود را به صورت نپخته مصرف کند.
طرفداران این رژیم معتقدند بالاتر بودن سهم مواد غذایی نپخته در برنامه غذایی روزانه می‌تواند به سالم ماندن آنها کمک کند. اغلب خام‌خوارها در گروه وگان‌ها یا گیاهخواران مطلق قرار می‌گیرند و هیچ غذایی با منشا حیوانی استفاده نمی‌کنند. اما بعضی از خام‌خوارها هم هستند که اتفاقا گوشت و محصولات به دست آمده از حیوانات را نیز در برنامه روزانه‌شان گنجانده‌اند اما به شکل خام!

انواع رژیم های خام خواری

3 نوع رژیم خام خواری در دنیا وجود دارد:
 
  • خام خوارانی که از مواد غذایی با منشا گیاهی همراه با تخم مرغ خام و محصولات لبنی استفاده می‌کنند.
  • وگان‌ها که خام خوار و گیاهخوار مطلق هستند.
  • خام‌خوارانی که هم از غذاهای گیاهی و هم از محصولات حیوانی خام استفاده می‌کنند.

رژیم خام گیاهخواری

در رژیم خام خواری چه غذاهایی مجاز است؟

حبوبات و غلات و دانه‌های جوانه زده، میوه‌های تازه، کره بادام زمینی یا فندق خام، میوه‌ها و سبزیجات تازه، شیر تهیه شده از نارگیل، شیر بادام یا شیر فندق، دانه‌های روغنی، آجیل، میوه‌های خشک شده زیر آفتاب، سایر غذاهای گیاهی و فرآوری نشده از جمله مواد غذایی مجاز برای رژیم خام خواری است.
البته بسته به نوع رژیم خام خواری که انتخاب می‌کنید، می‌توانید از تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز، شیر و فراورده‌های لبنی (که باید غیرپاستوریزه و غیرهموژنیزه باشند) استفاده کنید.

در رژیم خام خواری چه غذاهایی ممنوع است؟

مواد غذایی که به هیچ عنوان در این رژیم مصرف نمی‌شوند، عبارتند از:
  • زیتون (زیتون جزو خوراکی‌هایی نیست که همیشه در رژیم های خام‌خواری وجود داشته باشد. چون بعضی از زیتون‌ها فراوری شده یا حرارت دیده‌اند)
  • همه غذاهای پخته و فرآوری شده
  • روغن‌های تصفیه شده
  • نمک تصفیه شده
  • آرد و شکر تصفیه شده
  • الکل، چای، نسکافه و قهوه
  • پاستا و ماکارونی

خام خوارها چطور غذایشان را آماده می کنند؟

دهیدراتور تنها وسیله‌ای است که خام خوارها می‌توانند برای گرم کردن غذا و حرارت دادن آن استفاده می‎کنند. دما برای گرم کردن غذا نباید از 46 درجه سانتی‌گراد باشد. دانه و غلات و حبوبات نیز به صورت جوانه زده مصرف می‌شوند. دانه‌های روغنی و آجیل‌ها نیز باید خیسانده شده و بعضی از میوه‌ها باید به صورت خشک مصرف شوند.

مواد غذایی موجود در رژیم گیاه خواری

نمونه برنامه غذایی رژیم خام خواری

صبحانه: میوه همراه با دانه‌های خیسانده شده
میان وعده صبح: اسموتی سبز
ناهار: سیب و سالاد همراه آجیل
شام: قارچ که با سبزیجات یا دانه‌های دلخواه پر شده است
قبل از خواب: چیپس شکلات (چیپس شکلات از بادامی که داخل میکسر خرد شده همراه با روغن نارگیل و پودر شکلات تهیه شده و این مخلوط برای سفت شدن 30 دقیقه داخل یخچال قرار داده می شود.)

با رژیم خام خواری لاغر می‌شوم؟

کاهش مصرف مواد غذایی فرآوری شده می‌تواند در ابتدا به فردی که این رژیم را شروع کرده کمک کند تا چند کیلو وزن کم کند. البته طرفداران این رژیم معتقدند که خام خواری می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن نیز بشود. اگر چه در بلندمدت اثرات کاهش وزن این رژیم زیر سوال می‌رود چون مصرف میوه‌ها و میوه‌های خشک و آجیل‌ها کالری زیادی را وارد بدن می‌کند.
بعضی ویتامین‌های گروه B و ویتامین C در حین پخت و حرارت دیدن از بین می‌روند، بنابراین در رژیم‌های خام خواری این ویتامین‌ها بیشتر در اختیار بدن قرار می‌گیرد.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16505 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11659 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4801 بازدید