2109
طرز کاشت گوجه فرنگی و پیازچه در گلدان

طرز کاشت گوجه فرنگی و پیازچه در گلدان

1397/05/09 بازدید4504
پیازچه و گوجه فرنگی از جمله سبزیجات تابستانی هستند که می توانید برای تهیه سالاد های سبک و خنک از آنها استفاده کنید. با توجه به اینکه در بعضی از نقاط کشور احتمال پرورش سبزیجات آلوده وجود دارد، یک توصیه به خانم های باردار این است که اگر برایشان ممکن است، خودشان در خانه بعضی از سبزیجات را پرورش دهند. پیشنهاد این هفته کاشت پیازچه و گوجه فرنگی در گلدان است که با آب و هوای تابستانی هماهنگی دارند و شما را به سرعت به سالاد های تابستانی می رسانند.

پیازچه برای رشد چقدر نور لازم دارد؟

پیازچه یک سبزی آفتاب دوست است که برای رشد سریع و آسان به نور زیاد نیاز دارد. پس ببینید کدام پنجره خانه نور مستقیم خوبی دارد. سپس گلدانی با اندازه مناسب برای قرار دادن جلوی شیشه پنجره انتخاب کنید. در صورتیکه چنین پنجره ای را در خانه ندارید از کاشت پیازچه صرفنظر کنید چون به محصول نمی رسید.

پیازچه در خانه

خاک و آبیاری مناسب برای کاشت پیازچه در گلدان

بعد از انتخاب گلدان مناسب، نوبت این است که گلدان را با خاک پر کنید. بهتر است ترکیبی از خاک معمولی به همراه خاک برگ را با هم مخلوط کرده و داخل گلدان را پر کنید. از زمان کاشت پیازچه در گلدان تا مشاهده جوانه های کوچک، حداکثر ده روز طول می کشد. در واقع این عضو از خانواده سبزی خوردن، شما را خیلی معطل نمی گذارد و می توانید خیلی زود محصول خانگی تمیز و سالمی را برداشت کنید. نکته مهم در مورد کاشت پیازچه این است که خاک آن همیشه باید مرطوب نگه داشته شود. بعد از اینکه بذر پیازچه ها سبز شد هر دو یا سه بار به گلدان آب برسانید. یادتان باشد که بذرها را در عمق نیم سانتی متری از خاک بکارید.

برای کاشت گوجه فرنگی در گلدان آماده شوید

این سبزی تابستانی هم به سادگی در گلدان پرورش می‌یابد و به ثمر می‌رسد. گوجه فرنگی سبزی پر طاقتی است. کاشت و پرورش این گیاه برای کودکان هم جذاب است و می‌توانید جهت رسیدگی و آبیاری به این گیاه، از آنها کمک بخواهید و به این ترتیب مسؤولیت پذیری را به فرزندان تان بیاموزید.

در مور طرز کاشت و پرورش گوجه فرنگی به این نکات توجه داشته باشید:
  • برای کاشت گوجه فرنگی به گلدان یا باکس‌های بزرگی نیاز دارید. کاشت این سبزی در گلدان های کوچک جواب نمی‌دهد.
  • پرورش گوجه فرنگی بطور معمول به دو شیوه انجام می‌شود، کاشت نشا یا بذر. توصیه می‌کنیم که برای داشتن گوجه فرنگی های تابستانی به سراغ کاشت بذرهایی بروید که در فروشگاه‌های لوازم باغبانی پیدا می‌شوند.
  • داخل گلدان ها را با خاک مرغوبی پر کنید. سپس شیارهای کوچکی به طور موازی ایجاد کرده و بذرها را با فاصله داخل خاک قرار دهید. هر روز به گلدان آب دهید تا بذرها بیرون بیایند.
  • گوجه فرنگی گیاهی آفتاب دوست است و به نور کامل خورشید تابستانی نیاز دارد. بعد از سه هفته دانه‌ها جوانه می‌زنند و بوته کوچک گوجه فرنگی کم کم رشد می‌کند. دوماه بعد می‌توانید گوجه های سبز رنگی را ببینید که به تدریج قرمز می‌شوند.
 
کاشت گوجه فرنگی در منزل

گوجه گیلاسی به جای گوجه فرنگی

در صورتیکه فضای کمتری برای پرورش گوجه خانگی در اختیار دارید، بذر گوجه گیلاسی بخرید. پرورش گوجه های گیلاسی هم شبیه گوجه فرنگی است و بعد از دوماه به محصول می‌رسید. این گیاه هم در فصل تابستان نسبت به گرمای هوا مقاومت زیادی و می‌توانید در گلدان های پشت شیشه رو به آفتاب به خوبی رشد کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16535 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5258 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11685 بازدید