2709
ساخت گلدان آکواریومی در خانه

ساخت گلدان آکواریومی در خانه

1397/03/08 بازدید12138
می‌خواهیم با جزئیات به شما بگوییم که چطور با دست‌وپنجه خودتان انواع تنگ‌های شیشه‌ای را به یک گلدان آکواریوم زنده و واقعی تبدیل کنید! این وسیله تزئینی زیبا و زنده می‌تواند در فصل بهار حال و هوای تازه‌ای به خانه شما ببخشد. درواقع با این کار هم تغییری دوست‌داشتنی به فضای خانه یا محل کار خود می‌دهید و هم می‌توانید روی انرژی ویژه‌ای که این گیاه و موجودات آبزی به حالتان می‌دهند حساب کنید. این گلدان ها برای تزئین خانه عالی هستند. پس بد نیست درباره این گلدان‌های تازه‌وارد بیشتر بدانید با شرایط نگهداری‌شان آشنا شوید.

تلفیق آکواریوم و گلدان برای تزئین خانه

ماهی و همه موجودات آبزی تزئینی می‌توانند طراوت و سرزندگی محیط زندگی ما را دوچندان کنند. حالا تلفیق این ماهی‌ها در کنار گیاهان را تصور کنید! درواقع گلدان­های‌ آکواریومی که شکل آماده آن‌ها این روزها در گل‌فروشی‌های زیادی به فروش می‌رسد را می‌توانید در تنگ‌های شیشه‌ای خالی آماده کنید. البته ساخت این وسیله تزئینی این کار فوت‌وفن‌هایی دارد که باید قبل هرگونه اقدامی بدانید. درواقع این آکواریوم‌های سرسبز و تماشایی از ماهیان گیاه‌خوار (VJ Fish)، گیاهان آبزی، آب‌وخاک مناسب تشکیل‌شده که در سیستمی هماهنگ به شکلی دقیق کنار هم قرارگرفته‌­اند؛ به‌طوری‌که گیاهان آبزی فضولات و پسماند غذای ماهی‌ها را جذب و در عوض اکسیژن موردنیاز ماهیان را تولید می‌کنند.

گیاه آکواریومی

به گیاهان آبزی نیاز دارید

گیاهان تزئینی داخل این تنگ‌ و گلدان‌های شیشه‌ای از نوع گیاهان آبزی هستند. پس قدم اول برای تزئین خانه با این تنگ زیبا، شناخت کافی و جمع‌آوری اطلاعات درباره گیاهان آبزی است. گیاهانی با اسم‌های نیلوفر موزی، پشت قرمزی، آنوبیاس، نیلوفر صورتی و گیاه شویدی همه آن‌هایی هستند که شیشه‌های ساده گلدان‌ها را چشم و نواز و سرزنده می‌کند. این گیاهان علاوه بر زیبایی، نگهداری چندان سختی ندارند و مقاوم هستند؛ اما در عوض نیاز به بستری از کود و ماسه و البته دی‌اکسید کربن برای رشد و تکثیر دارند. این گیاهان فضولات و پسماند ماهی‌ها را جذب و در عوض اکسیژن موردنیاز ماهی‌ را تولید می‌کنند. از طرفی مواد دفعی ماهی‌ها و خاک کود برای تأمین کلیه مواد مغذی موردنیاز رشد گیاهان و زنده ماندن آن‌ها کافی است.

وج فیش را بشناسید

ماهی‌های ریز و دوست‌داشتنی که لابه‌لای گیاهان آبزی درون تنگ این‌طرف و آن‌طرف می‌روند وج فیش­ها هستند؛ ماهی‌هایی که علاوه بر ظاهر زیبا و باریک‌اندامشان، فوق‌العاده جان‌سخت و پرتحرک هستند و در برابر بیماری‌ها مقاومت بالایی دارند. آن‌ها از گونه‌ ماهی‌های آب شیرین و صلح‌جو هستند و از گیاهان تغذیه می‌کنند. عمر مفید آن‌ها بین یک تا دو سال است و غذای موردعلاقه‌شان پروتئین 100 درصد است که به‌صورت غذای ماهی باید از فروشگاه‌ها تهیه شود.

دست‌به‌کار شوید

برای درست کردن این گلدان‌های آکواریومی به یک تنگ یا گلدان شیشه‌‌ای، گیاه آبزی، ماهی، خاک کود و سنگ نیاز دارید. برای شروع، شیشه گلدان را خوب بشویید و اجازه دهید خشک شود. سپس یک‌لایه از کف آن را با کمی پوکه سنگ یا سنگ‌ریزه بپوشانید و بعد روی آن کمی خاک کود یا کود ماسه بریزید و گیاهان آبزی را درون خاک قرار دهید. دوباره کمی کود بریزید و جای گیاه را با فشار کود با دست کمی محکم کنید. روی سطح خاک را با سنگ‌های رنگی به‌اندازه و شکل دلخواه بپوشانید. نوبت اضافه کردن آب است. پس حتماً یا از آب تصفیه‌شده و یا از آب که 24 ساعت قبل کنار گذاشته‌شده برای پر کردن تنگ استفاده کنید. شیشه باید کمی سرخالی باشد. درنهایت هم ماهی را به گلدان اضافه کنید و از یک منظره زیبا و طبیعی لذت ببرید. همه گیاهان آبزی و وج فیش­ها در بیشتر آکواریوم­فروشی‌ها و گل‌فروشی‌ها قابل خریداری هستند. پس قبل از هر کاری گیاه، کود و ماهی را تهیه و بعد برای تزئین خانه دست‌به‌کار شوید.

گلدان آکواریومی

نکته‌هایی که باید برای نگهداری بهتر از گلدان آکواریوم بدانید

آب: هفته‌ای یک‌مرتبه یک‌سوم آب داخل آکواریوم یا گلدان را با دقت خارج و بجای آن آبی که ۴۸ ساعت در ظرفی مانده و کلر آن رفته را جایگزین کنید. روش دیگر این است که تنگ را به‌آرامی زیر شیر آب با فشار بسیار کم قرار دهید تا آب آن تعویض و تصفیه شود.
نور و دما: هرگز نباید گلدان را در معرض نور مستقیم نور آفتاب قرار دهید اما برای اینکه آب کدر و گیاهان موجود در آکواریوم طراوت خود را از دست ندهند نور طبیعی محیط کافی است. دمای هم باید بین ۱۹ تا ۲۹ درجه باشد.
تغذیه: هفته‌ای یک تا دو بار از مکمل غذایی برای ماهی‌ها به مقدار بسیار کم به‌اندازه ۲۰ عدد دانه‌ریز استفاده کنید. با دنبال کردن این روش اکوسیستم به‌درستی و با عمر طولانی‌تر عمل می‌کند.

ارسال نظر شما

login captcha

حضور ماهی در آکواریوم ضروری هست؟

@مامان1ویانا

کاربر عزیز، با تشکر از توجه شما. وجود ماهی صرفا برای زیباتر شدن گلدان است و ضرورتی برای آن نیست.

ممنون ... بسیار جالب و آموزنده بود

پربازدیدترین ها