2109
آموزش کاشت ریحان در خانه

آموزش کاشت ریحان در خانه

1397/03/29 بازدید2305
یکی از سبزی‌خوردن‌های پرطرفدار در میان ما ایرانی‌ها ریحان است. ریحان و کباب هم که از قدیم یار هم بوده و هستند. همین موضوع محبوبیت ریحان را دوچندان می‌کند. وقتی‌که همیشه در آشپزخانه ریحان تازه داشته باشید می‌توانید به کمک آن عطروطعم تازه‌ای به سالادهایتان ببخشید و در ترکیب بعضی از غذاهای خوشمزه ایتالیایی از این سبزی کمک بگیرید. خانم های باردار هم می‌توانند با کاشت و پرورش ریحان در گلدان از مزایای این سبزی سالم برای سلامتی بهره‌مند شوند و در رژیم غذایی روزانه مصرف این سبزی را جای دهند. ضمن اینکه پرورش سبزی‌خوردن در خانه برای سلامتی شما مفیدتر است چون آفت و سمومی در کار نیست. خوشبختانه ریحان ازجمله سبزی‌هایی است که روش کاشت ساده‌ای دارد و به‌خوبی رشد می‌کند. با اصول اولیه کاشت ریحان در گلدان آشنا شوید و همین امروز برای پرورش این گیاه اقدام کنید.

خانم های باردار گلدان بزرگی برای کاشت ریحان نخرند

برای کاشت ریحان یک گلدان سبک پلاستیکی را انتخاب کنید که خیلی هم بزرگ نباشد. به‌این‌ترتیب خرید و آماده‌­سازی گلدان در دوران بارداری ساده‌تر صورت می‌گیرد. بهتر است این گلدان در حدود 20 تا 30 سانتی‌متر عمق داشته و ترجیحاً به شکل مستطیل پهن باشد. هرچقدر گلدان پهنای بیشتری داشته باشد می‌توانید ریحان خانگی زیادتری پرورش دهید.
قبل از ریختن خاک داخل گلدان، از بابت زهکشی آن مطمئن شوید. در مورد خرید بذر ریحان بهتر است بدانید که ریحان‌ها بارنگ‌های سبز، لیمویی، بنفش و حتی ریحان های چندساله و یونانی در مراکز پرورش گل و گیاه موجود هستند و برحسب سلیقه می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید اما خرید بذر ریحان بنفش و سبز نسبت به بقیه رایج‌تر است.

کاشت سبزی ریحان در خانه

چه خاکی برای گلدان ریحان مناسب است؟

مخلوطی از خاک‌برگ و خاک باغچه بهترین گزینه برای کاشت ریحان در گلدان است. درمجموع بهتر است که خاک حاصلخیز بوده و زهکشی خوبی هم داشته باشد. بذرها را در عمق نیم تا یک سانتی‌متری بکارید و فاصله بوته‌ها را از یکدیگر 10 تا 15 سانتی‌متر در نظر بگیرید. بذرهای ریحان بعد از سه تا چهار روز سبز می‌شوند و شمارا خوشحال می‌کنند.
بهتر است خانم های باردار به این نکته هم توجه داشته باشند که خاک گلدان ریحان نباید خشک بماند؛ یعنی این گیاه به‌رغم مشغله شما هرروز به آبیاری نیاز دارد. پس هرروز صبح به گلدان آب بدهید و خاک را مرطوب نگه‌دارید.

آبیاری ریحان

توصیه می‌شود که هنگام آبیاری تنها به ساقه و ریشه گیاه آب برسد. به‌عبارت‌دیگر از پاشیدن آب بر روی برگ‌های سبز گیاه ریحان خودداری کنید.

هرس کردن ریحان

زمانی که ریحان کمی بزرگ و گل هایی در انتهای ساقه آن ظاهر شد، بهتر است گل ها را قطع کنید. اگر گل ها بریده نشوند طعم ریحان تغییر کرده و گیاه بیشتر به‌صورت عمودی رشد می‌کند.

کاشت گیاه ریحان

گلدان ریحان را کجا قرار دهیم؟

بهترین مکان خانه برای قرار دادن گلدان ریحان جایی است که در طول روز حداقل 3 تا 4 ساعت آفتاب مستقیم داشته باشد؛ در غیر این صورت ریحان‌ها خوب رشد نمی‌کنند. هر وقت گیاه شما بزرگ و چندین برگ روی ساقه‌ها ظاهر شد، برحسب نیازتان می‌توانید روزانه تعدادی از برگ‌ها را بچینید و مصرف کنید.

ارسال نظر شما

login captcha

زهکشی چیه؟ میشه توضیح بدید

@لیلا#139

یعنی کف گلدان منافذی داشته باشه تا آب اضافی بتونه خارج بشه و کف گلدان تجمع نکنه. اگر این منافذ وجود نداشته باشند و زهکشی آب صورت نگیره، آب داخل گلدان می مونه و ریشه ها پوسیده میشن

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16451 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11612 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4165 بازدید