2109
 آیا ازدواج، بارداری و حتی طلاق مسری است؟

آیا ازدواج، بارداری و حتی طلاق مسری است؟

1397/03/28 بازدید577
تحقیقات نشان می‌دهند که دوستانمان به روش‌های خیلی نامحسوس اما به‌طور شگفت‌انگیزی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
وقتی زن و مردی باهم در یک رابطه هستند به نظر می‌رسد تنها کسانی که می‌توانند تصمیمات اساسی در خصوص این رابطه بگیرند همین دو نفر باشند، این‌طور نیست؟
شاید این‌طور فکر می‌کنیم که تصمیم‌گیرنده اصلی در خصوص رابطه‌مان منحصراً خودمان باشیم اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که به‌طور شگفت‌آوری شبکه‌های اجتماعی اطرافمان نفوذی قوی در تصمیم‌گیری‌های شخصی‌مان دارند.
در حقیقت چیزی که از این نتایج به‌دست‌آمده اشاره می‌کند که جدی‌ترین تصمیمات زندگی خصوصی‌مان نیز تا حد خیلی زیادی متأثر از دوستان و خانواده‌هایمان است.

آیا بارداری ممکن است مسری باشد؟!

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که چنانچه شما دارای دوستانی باشید که به‌تازگی بچه‌دار شده‌اند احتمال اینکه شما را برای مادر شدن تحت تأثیر قرار دهند زیاد است. تمرکز محققان این تحقیق بر روی بارداری‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده بود و نه ناخواسته. جامعه آماری این تحقیق ۱۷۲۶ زن در کشور امریکا بود که اطلاعات خودشان و دوستانشان چندین بار در سنین ۱۵ تا ۳۰ سالگی جمع‌آوری‌شده بود و مورد بررسی قرارگرفته بود. در زیر دو مورد از یافته‌های مهم این تحقیق را ذکر می‌کنیم:
  1. اگر دوستان شما بچه‌دار شوند درصد بچه‌دار شدن شما بالا می‌رود. این تحقیق با عوامل جمعیت شناختی بالقوه تأثیرگذار مانند سن، نژاد و وضعیت اجتماعی و اقتصادی کنترل‌شده است. یافته‌های این تحقیق نشان داد که تعامل با دوستانِ بچه‌دار، احتمال بچه‌دار شدن یک زن (که تاکنون مادر نشده است) را بالا می‌برد.
  2. تأثیر دوستان بچه‌دار کوتاه‌مدت است. ظاهراً این تأثیر بیشترین قدرتش تا ۲ سال بعد از زایمان آن‌ها باقی می‌ماند و پس‌ازآن کاهش میابد. این تأثیر حتی از تأثیر خواهر و برادر آن زن نیز بیشتر است زیرا در خصوص خواهر و برادرش، بیشترین تأثیر آن‌ها بر روی احتمال بارداری خواهرشان تنها در اولین سال بچه‌دار شدنشان است.
بارداری در زنان می تواند تحت تاثیر بارداری دوستانشان باشد

   
پس همان‌طور که دیدیم به نظر می‌رسد شروع تشکیل یک خانواده که در ظاهر باید امری خیلی خصوصی باشد، به‌طور ناخودآگاه تحت تأثیر افراد داخل شبکه اجتماعی باشد.آیا سایر تصمیمات مهم یک رابطه نیز متأثر از تصمیمات دوستان است؟

آیا ازدواج نیز امری مسری است؟

به نظر می‌رسد که ازلحاظ تأثیر جامعه بر تصمیم یک زوج به ازدواج، این بار دوستان خیلی کمتر تأثیرگذارند ولی از طرفی عوامل دیگری این بار دخیل هستند و نفوذ اجتماعی از مسیری دیگر عمل می‌کند. در مورد ازدواج، تصمیم افراد برای ازدواج بیشتر تحت تأثیر گروه همسالان است. تفاوت بین گروه دوستان و گروه همسالان خیلی نامحسوس است و البته ازلحاظ شدت تأثیرگذاری بسیار مهم است. گروه همسالان تنها محدود به دوستان نزدیک و خویشاوندان نیست. به‌عبارت‌دیگر در اینجا واژه‌ای به نام سال عروسی به وجود می‌آید به این معنا که خیلی از افراد در سن شما و در اطراف شما در این سال‌ها در حال عروسی کردن هستند و همین شروع جریان ازدواج به‌صورت نامحسوس بر روی شما نیز اثر می‌گذارد. این موضوع به اثر کوهورت نیز معروف است.

متأسفانه طلاق نیز می‌تواند مسری باشد

متأسفانه انتخاب‌های مثبتی مانند تشکیل خانواده و اقدام برای بچه‌دار شدن همیشه تنها مواردی نیستند که تحت تأثیر نفوذ اجتماعی باشند. جدایی نیز شامل این موارد است. شواهد جدید نشان می‌دهد که طلاق می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی (دوستان و خویشاوندان) گسترش یابد. یک گروه از محققان کشف کردند که طلاق در گروه‌های تعریف‌شده توسط روابط اجتماعی حرکت می‌کند. دوستانی که طلاق می‌گیرند بر احتمال طلاق دوستانشان تأثیر می‌گذارند؛ و همان‌طور که گفته شد این جریان به‌صورت گروهی تا دوستانِ دوستان نیز ادامه پیدا می‌کند. محققان معتقدند که نوع ارزیانی مطالعات طلاق به همان شیوهای است که اپیدمی یک بیماری را بررسی می‌کنیم. همان‌طور که تأثیر ظاهری گسترش طلاق نشان می‌دهد، جدایی ممکن است تا حد کمی بازتابی از مسائل شخصی زوج باشد و بیشتر از یک نگرانی اجتماعی یا حتی سلامت عمومی باشد.
 
طلاق ممکن است مسری باشد؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16535 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5258 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11685 بازدید