2109
استرس استخوان ها را پوک می‌کند

استرس استخوان ها را پوک می‌کند

1397/02/30 بازدید82
نی نی سایت: استرس می‌تواند باعث افزایش ضعف و شکنندگی استخوان‌های خانم‌ها شود. محققان که برای اولین بار است این مسئله را کشف کرده‌اند، می‌گویند با گذر از سن یائسگی و بالا رفتن سن، تراکم استخوان خانم‌ها با سرعت بیشتری از دست می‌رود.
علت اصلی بروز بیشتر پوکی استخوان در خانم‌ها نسبت به آقایان این است که بعد از یائسگی استروژن به طور ناگهانی در بدن خانم‌ها کاهش می‌یابد و باعث از دست رفتن تراکم استخوان‌ها می‌شود.
البته که این روند اجتناب ناپذیر است و شدتش هم بیشتر ژنتیکی است اما مطالعه جدید محققان ایتالیایی توانسته ارتباطی بین سطح استرس و استقامت استخوان‌ها پیدا کند.
بدن در زمان مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند که باعث تعادل مایعات بدن و فشارخون می‌شود. اما باعث افزایش قند و فشار خون، کاهش میل جنسی، آکنه و افزایش ریسک چاقی در افرادی می‌شود که استرس مزمن دارند.
حالا هم مشخص شده زنانی که استرس بیشتری دارند، 4 درصد بیشتر احتمال دارد که ظرف 10 سال دچار شکستگی شدید استخوان شوند.
شکستگی لگن در افراد مضطرب 3 درصد بیشتر است؛ ضمن اینکه زنان مضطرب سطح ویتامین D کمتری هم دارند. بدون ویتامین D، بدن برای تجزیه کلسیم دچار مشکل می‌شود؛ به همین خاطر یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم هم نمی‌تواند کاری برای استحکام استخوان‌ها انجام دهد.
با وجود ارتباط بین استرس، یائسگی و کاهش تراکم استخوان، بنابراین محققان توصیه می‌کنند خانم‌هایی که احتمال مضطرب شدن‌شان زیاد است، باید بخش‌هایی از زندگی خود را که می‌توانند کنترل کنند: عادت‌هایشان.
به همین خاطر این محققان به خانم‌ها توصیه می‌کنند سیگار کشیدن و مصرف مشروب را کنار گذاشته و تا جایی که می‌توانند فعالیت جسمی داشته باشند. روزانه 1200 دوز کلسیم و همینطور منیزیم مصرف کنند تا به این ترتیب به استقامت استخوان‌هایشان کمک کنند.
ضمن اینکه شاید استرس و افسردگی فرد نیازی به درمان دارویی نداشته باشد اما با هورمون درمانی می‌توان نشانه‌های یائسگی را کاهش داد و به این ترتیب استرس خانم‌ها در مواجهه با این تغییرات کاهش می‌یابد.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها