2109
خانم‌ها نشانه‌های بیماری قلبی را اشتباه نگیرید

خانم‌ها نشانه‌های بیماری قلبی را اشتباه نگیرید

1397/07/07 بازدید5284
ساختن این صحنه، برای بازیگران نوپا هم کار سختی نیست. گریمور کمی عرق روی پیشانی بازیگر می‌نشاند. بازیگر دست را روی سینه چپش می‌گذارد؛ طوری چهره‌اش را در هم فرو می‌برد که انگار درد از قفسه سینه‌اش به همه بدنش سرایت کرده. بعد هم بازوی چپش را می‌گیرد، به خاطر قفل شدن فکش توان صحبت کردن را از دست می‌دهد و روی زمین می‌افتد.
صحنه آشنای فیلم‌ها، به تماشاگر نشان می‌دهد که شخصیت محبوب یا منفورش در فیلم، به خاطر ایست قلبی از باقی داستان حذف شده است؛ اما همین تماشاگرانی که به دیدن این نشانه‌ها و ربط دادنشان به سکته قلبی عادت دارند، در زندگی شخصی خود نمی‌توانند نشانه‌هایی که از وقوع حمله قلبی در آینده نزدیک خبر می‌دهند را شناسایی کرده و به موقع جان خود یا اطرافیانشان را نجات دهند.

همه ما در خطریم

زن و مرد ندارد؛ این بیماری قلبی، زنان و مردان را به یک اندازه قربانی می‌کند. گرچه در سال‌های گذشته، متخصصان گرفتگی عروق و ایست قلبی را به عنوان یک بیماری شایع در میان مردان تلقی می‌کردند، پژوهشگران امروزی می‌گویند که این بیماری در میان زنان هم به همان اندازه شایع است.
در حالی که تصور می‌شود سرطان سینه، دلیل اصلی مرگ زنان در جهان است، باید گفت که بیماری‌های قلبی، متهم ردیف اول در پرونده مرگ زنان بوده و در اغلب کشورها، عامل اصلی مرگ زنان، یا لااقل یکی از سه عامل اصلی آن تلقی می‌شود. در ایالات متحده، هر دقیقه یک زن به خاطر ایست قلبی یا سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهد و این دو عامل کشنده، بیشتر از همه انواع سرطان، جان زنان را می‌گیرند.

طاقت بیارید! نمیرید!

شیوع مرگ در اثر بیماری‌های قلبی، به این معنا نیست که یکی از همین روزها، قلب شما هم از پمپاژ خون در رگ‌هایتان دست برمی‌دارد. واقعیت این است که 80 درصد بیماری‌های قلبی کشنده، قابل پیشگیری هستند و با رعایت سبک زندگی سالم و توجه به علایم هشداردهنده، می‌توان خطر این بیماری را از زندگی دور کرد.

علائم را بشناسید

یکی از چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم این است که بسیاری از زنان، نشانه‌های مختلف بیماری قلبی را نادیده می‌گیرند یا آنها را به بیماری‌های دیگر نسبت داده و به همین دلیل، مسیر اشتباهی را برای درمان دردشان انتخاب می‌کنند. برای بسیاری از زنان، حمله قلبی شدید یا مرگ‌بار، اولین مواجهه جدی با بیماری قلبی‌ای است که سال‌ها با آن درگیر بوده‌اند. این زنان سال‌ها با تنگی شدید نفس در صورت تحرک روبه‌رو بوده‌اند، اما ترجیح می‌دادند که علت ناراحتی‌شان را آلودگی هوا تلقی کنند و در برابر مراجعه به مطب متخصصان قلب و عروق، مقاومت کنند.
بسیاری از زنان، از پذیرفتن اینکه قلب‌شان بیمار است طفره می‌روند، در حالی که احساس خستگی شدید، تنگی نفس، سوزش سر دل، درد کتف یا پیچیدن درد در قفسه سینه، اغلب علائم هشدار دهنده‌ای هستند که از نزدیک بودن زمان سکته قلبی خبر می‌دهند.

در جاده بیماری نرانید

مهم نیست که امروز علائم ابتلا به بیماری‌های قلبی را در خود می‌بینید یا نه! اگر شما فشار خون بالایی دارید، وزنتان زیاد است، کم تحرکید، دیابت دارید یا اینکه کلسترول خونتان بالاست، احتمال اینکه در سال‌های آینده گرفتار بیماری‌های قلبی شوید کم نیست. پس ساده از کنار بیماری‌های دیگری که بر سلامت قلب شما تاثیر مستقیم می‌گذارند، نگذرید.

به شجره‎‌نامه‌تان نگاه کنید

فکر می‌کنید پیاده‌روی روزانه‌تان شما را در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی بیمه می‌کند؟ شاید اینطور باشد! اما شاید هم با نگاه کردن به شجره‌نامه خانوادگی‌تان بفهمید که این تلاش برای معاف شدنتان از ابتلا به این بیماری کافی نیست. اگر در خانواده شما سوابق متعدد ابتلا به بیماری قلبی وجود داشته، معنایش این است که علاوه بر تغذیه سالم، تحرک کافی، ترک سیگار و زندگی کم استرس به ملاقات سالانه با متخصصان قلب و عروق هم نیازمندید. متخصصان می‌گویند کسانی که پدر یا برادرشان قبل از 55 سالگی گرفتار سکته قلبی شده‌اند و مادر یا خواهرشان قبل از 65 سالگی دچار ایست قلبی شده‌اند، بیشتر از دیگران در خطر ایست قلبی هستند.

از سن و سالتان بترسید

نمی‌توانیم این واقعیت را از شما پنهان کنیم. یائسگی با آمدنش سلامت استخوان‌های شما را تهدید می‌کند و روی پوستتان هم چروک‌هایی را می‌نشاند. اما مشکلات ناشی از افزایش سن و یائسگی در زنان به همین جا ختم نمی‌شوند. با ایجاد این تغییر در بدن شما، سطح استروژنی که ترشح می‌شود هم کمتر شده و احتمال ابتلایتان به بیماری‌های عروقی بالا می‌رود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16457 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11618 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4265 بازدید