2109
نور آبی موبایل سرطان زاست

نور آبی موبایل سرطان زاست

1397/02/11 بازدید219

نی نی سایت: مطالعات زیادی نشان داده که ابتلا به سرطان می‌تواند نتیجه ترکیبی از ژن‌های ما، محیط زندگی و مسائل مربوط به زندگی‌مان باشد. حالا در تحقیقات تازه‌ای، محققان متوجه ارتباطی بین نور آبی صفحه تلفن همراه در شب و افزایش ریسک ابتلا به سرطان پستان و سرطان پروستات شده‌اند.
سرطان سینه و سرطان پروستات هردو با هورمون‌ها مرتبط هستند. بر اساس پژوهش گروهی بین‌المللی از محققان که توسط موسسه سلامت جهانی در بارسلون (ISGlobal) هدایت شده است، میزان ابتلا به سرطان پروستات و سرطان پستان در افرادی که شب‌ها در معرض نور آبی چراغ‌های LED خیابان‌ها و گوشی‌های هوشمند قرار دارند، به ترتیب 1/5 و  دو برابر نسبت به کسانی که کمتر در معرض این نور هستند، افزایش می‌یابد.
به عقیده این محققان نور آبی که یکی از کوتاه‌ترین طول موج‌ها را دارد، ترشح هورمون ملاتونین را که نقش مهمی در تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن دارد، کاهش می‌دهد.
ملاتونین هورمونی است در بدن که وظیفه به خواب رفتن را برعهده دارد و با بالا رفتن مقدار آن، کیفیت خواب هم افزایش می‌یابد.
نور آبی یا همان Blue Light بر روی ترشح این هورمون اثر منفی می‌گذارد و به این ترتیب خواب افراد را به هم می‌ریزد.
این نور می‌تواند ترشح سایر هورمون‌ها را نیز مختل کند و از آنجا که سرطان‌های پروستات و سینه هر دو به هورمون‌ها مرتبط هستند، به این ترتیب با نور آبی هم احتمال بروزشان بیشتر می‌شود.
البته یک سبک زندگی سالم شامل رژیم غذایی سالم می‌تواند به پیشگیری یا کاهش بروز سرطان کمک کند. به گفته محققان مواد غذایی مثل بروکلی، قارچ، سیب، اسفناج، گردو و سویا حاوی مواد ضدسرطان هستند و خواص زیادی برای سلامت افراد دارند.

منبع: Timesnownews

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16535 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5258 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11685 بازدید