2109
انیمیشن «کوکو» را از دست ندهید

انیمیشن «کوکو» را از دست ندهید

1397/02/08 بازدید981
«کوکو» انیمیشنی متفاوت و جذاب محصول 2017 است که توانسته عنوان بهترین انیمیشن را در اسکار به دست بیاورد. خانواده و احترام به این نهاد مقدس، موضوع محوری این کارتون است که آن را در قالب داستانی پرهیجان و چندلایه به تصویر کشیده است.

داستان «میگل» و موسیقی

چند نسل است که کفش درست کردن، پیشه خانواده «ریورا» است و فرزندان خانواده محکوم به ادامه این راه هستند؛ تا امروز همه با رضایت کامل این راه را ادامه داده‌اند تا اینکه یکی از نوه‌ها با کوک‌کردن ساز مخالف، این روال را به هم می‌زند. انیمیشن «کوکو» ماجرای پسربچه‌ای است به نام «میگل» که علاقه زیادی با موسیقی دارد درست برعکس خانواده‌اش که همگی از موسیقی متنفر هستند. او خیلی خودجوش توانسته موسیقی یاد بگیرد و پنهان از خانواده‌اش در این زمینه تقریباً حرفه‌ای شده. در هر حالی که خانواده، خصوصاً مادربزرگش با این کار حسابی مخالف‌اند و خیلی محکم جلوی «میگل» می‌ایستند. او که در تصمیم خود محکم است، از خانه فرار می‌کند تا با خیال راحت موسیقی‌دان شود غافل از اینکه قرار است حقیقتی پنهان را در مورد اجداد خود آشکار کند.
 

«کوکو» را چندساله‌ها ببینند؟

این کارتون از طرف سازندگان آن مناسب برای تمام سنین اعلام‌شده با این هشدار که کودکان حتماً با همراهی والدین آن را تماشا کنند؛ اما با توجه به ماجراهایی که برای قهرمان داستان پیش می‌آید و ورود او به دنیای مردگان، بهتر است کودکان زیر 6 سال این کارتون را تماشا نکنند. چون داستان، بیشتر در دنیای مردگان و در بین درگذشتگان خانواده می‌گذرد و کودک تا حدود 6-5 سالگی ازلحاظ رشد شناختی نمی‌تواند مرگ به‌طور کامل درک کند؛ اما کودکان 6 ساله، تقریباً می‌توانند مثل بزرگ‌سالان مرگ را درک کنند.

آیا دنیای مردگان ترسناک است؟

خیلی از ما به خاطر اطلاعات کمی که داریم معمولاً در مورد مرگ با فرزندانمان حرف نمی‌زنیم. درحالی‌که «مرگ» هم مرحله‌ای مهم از زندگی است ولی بیشتر ما با جملاتی مثل «پدربزرگ به سفر رفته» یا «مادربزرگ خوابیده» و ... این بخش مهم را برای فرزندانمان سانسور می‌کنیم. این کار تاب‌آوری فرزند ما را در مقابل پدیده‌ اجتناب‌ناپذیر مرگ اطرافیان کم و او را در هنگام مواجهه با این مسئله بسیار شکننده و آسیب‌پذیر می‌کند. مشخصه‌ بارز «کوکو»، ورود به خط قرمزی است که معمولاً سازندگان انیمیشن از آن دوری می‌کنند؛ «دنیای مردگان» جایی است که کسی آن را ندیده و اعتقادات متفاوتی نسبت به آن وجود دارد؛ اما کارتون «کوکو»، به شکلی ملایم و دوست‌داشتنی و البته کاملاً فانتزی، این دنیا را به تصویر کشیده‌؛ طوری که کودک می‌تواند با تماشای آن دنیای درگذشتگان را تا حدی تصور کند که البته این کار ستودنی است. قسمت‌هایی از این انیمیشن جذاب را در ویدیوی زیر ببینید.
  

 

نکاتی که می‌توانید به فرزندتان یادآوری کنید

کارتون «کوکو» علاوه بر داستان مهیج و سرگرم‌کننده‌ای که دارد، نکات تربیتی بسیاری را در خود دارد و می‌تواند در این زمینه راهنمای خوبی برای شما و فرزندتان باشد.
  • داستان «کوکو» بر اساس یکی از رسوم کشور مکزیک نوشته‌شده و مسلماً فرهنگ آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. به فرزندتان یادآوری کنید که این رسم باوجود تفاوت‌هایی که با آداب مذهبی ما دارد، لزوم یاد کردن از درگذشتگان را گوشزد می‌کند؛‌ رفتاری که در دین و آیین ما بسیار توصیه‌شده است. این‌طوری فرزندتان می‌آموزد چطور با اشتراکات و تفاوت‌های بین فرهنگ‌های مختلف کنار بیاید.
  • در این کارتون همان‌طور که روابط موجود در یک خانواده سنتی و آرام خیلی زیبا و دل‌نشین نشان داده‌شده، از سوی دیگر اشتباهات تفکر مطلق و سنتی هم به نمایش گذاشته می‌شود؛ شما به‌عنوان والدین باید بدانید که اجبار کردن یک هدف ممکن است به‌ظاهر درست جواب دهد اما بالاخره روزی فرزندان شمارا با مشکل اساسی مواجه می‌کند.
  • موقع تماشای این کارتون می‌توانید با تطبیق دادن شخصیت مردگان داستان با نزدیکان خودتان که درگذشته‌اند، لذت یاد کردن از عزیزانی که فوت کرده‌اند را به فرزندتان بچشانید.
  • «میگل» به‌عنوان قهرمان داستان، گاهی درست عمل می‌کند و گاهی غلط؛ اما درمجموع و با کمک دوستانی که با او همراه هستند، تصمیم‌های مهم و حیاتی او درست از آب درمی‌آید. بهتر است بعد از تماشای کارتون، با فرزندتان در مورد اینکه چرا فلان کار «میگل» درست یا غلط بود، حرف بزنید و او را به فکر کردن و تحلیل دعوت کنید.
  • انیمیشن «کوکو»، به فرزندتان می‌آموزد که تلاش کردن و مبارزه برای رسیدن به هدف، باید درست و شرافتمندانه باشد. «میگل» به‌عنوان قهرمان داستان به این اصل معتقد است. طوری که وقتی حقیقت برای او آشکار می‌شود، او به جد درستکار خود افتخار می‌کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16413 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11603 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3793 بازدید