2109
چاقی بارداری عمر نوزاد را کم می‌کند

چاقی بارداری عمر نوزاد را کم می‌کند

1396/12/22 بازدید331
نی نی سایت: هیچ می‌دانستید چاقی کودکان در دوران جنینی آنها ریشه دارد؟ محققان می‌گویند چاقی مادر بارداری که در دوره بارداری رژیمی پر چرب با قند بالا دارد، باعث شکل گیری یک کبد چرب در جنین می‌شود و باعث چاقی او در کودکی شده و بعدها دچار اختلالات متابولیک و قلبی عروقی خواهد شد.
نیمی از زنان دنیا که در سن باروری قرار دارند، اضافه وزن داشته یا چاق هستند و همانطور که گفته شد اگر مادران بارداری که اضافه وزن دارند، رژیم غذایی پر چرب با قند بالا داشته باشند، بچه‌هایشان در معرض چاقی کودکی شده و در دوره‌های بعدی زندگی‌شان هم بیماری های متابولیک و مشکلات قلبی عروقی را تجربه خواهند کرد.
به گزارش نی نی سایت، تا پیش از این محققان مطالعه‌ای جدی درباره ارتباط بین چاقی کودکی و چاقی مادر در دوره باردرای انجام نداده بودند و این اولین بار است که موضوع چاقی کودکان و ارتباطش با چاقی مادر در بارداری انجام می‌شود.
بر اساس این مطالعه، وقتی جنینی در بدن یک مادر چاق رشد می‌کند، چربی در کبد او جمع شده و و بسیاری از «مسیرهای متابولیک» (مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی در سلول) جنین مختل می‌شود.
با اینکه همیشه قدری چربی در کبد وجود دارد، وقتی میزان چربی کبد بیشتر از حد طبیعی می‌شود، می‌گویند دچار «کبد چرب» شده است. با چرب شدن کبد، مشکلات شروع می‌شوند. اگر کبد چرب در مراحل اولیه درمان شود، عوارضش ممکن است برگشت‌پذیر باشند اما اگر چربی ماندگار شود، آسیب می‌تواند تا زخم کبد و حتی بعد از آن، به سرطان کبد تبدیل شود.
بنابراین شناسایی عوامل زمینه‌ای در چرب شدن کبد، آن هم در جنین در حال رشد، بسیار مهم است. به این ترتیب، شواهد به دست آمده از این مطالعه احتمالا توضیح خواهد داد که چرا بچه‌های مادران چاق، عمر کمتری نسبت به فرزندان مادرانی دارند که وزن‌شان معمولی است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16512 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4888 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11663 بازدید