2109
اندازه دور کمر ریسک سکته قلبی را پیش بینی می‌کند

اندازه دور کمر ریسک سکته قلبی را پیش بینی می‌کند

1396/12/14 بازدید491
نی نی سایت: همانطور که می‌دانید، چاقی ریسک سکته قلبی را هم در زنان و هم در مردان افزایش می‌دهد اما تحقیقات تازه‌ای که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده، نشان می‌دهد سایز دور ران و دور کمر خانم‌ها بهترین علامت این خطر است.
در واقع تا به حال تصور می‌شد بالاتر رفتن شاخص توده بدن (BMI) باعث افزایش ریسک انفارکتوس میوکارد که همان حمله قلبی یا سکته قلبی است، می‌شود و این رابطه مستقیم، برای زنان و مردان یکسان برآورد شده بود.
اما BMI به عنوان یک معیار اندازه‌گیری هیچ اطلاعاتی درباره توزیع چربی بدن نمی‌دهد و بین انواع چربی- مثلا چربی احشایی و چربی زیر پوستی- تفاوتی قائل نمی‌شود.
چربی احشایی همانطور که از اسمش پیداست، دور اندام های داخلی مثل پانکراس، کبد و روده ها شکل می‌گیرد. این نوع چربی رابطه نزدیکی با مقاومت انسولینی و دیگر ریسک فاکتور های کاردیومتابولیک (مجموعه‌ای از چندین اختلال مرتبط با چاقی که در کنار هم، باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت می‌شوند) دارد.
جنسیت می‌تواند بر نوع چربی که در بدن فرد تجمع می‌کند، تاثیرگذار باشد. برای مثال، مطالعات نشان داده‌اند مردان بیشتر در معرض تجمع چربی احشایی در بدن‌شان هستند و خانم‌ها بیشتر درگیر چربی زیر پوستی (چربی زیر جلدی) می‌شوند.
به گزارش نی نی سایت، حالا که محققان George Institute for Global Health در دانشگاه آکسفورد انگلستان مطالعه جدیدی با تمرکز بر توزیع چربی بدن و ریسک سکته قلبی انجام داده و در نهایت با مطالعه سایز و فرم بدن حداقل نیم میلیون بزرگسال متوجه شدند بهترین پیشگوی ریسک سکته قلبی است.
 

چاقی سیب شکل برای خانم ها خطرناک است

در این مطالعه بیش از 500 هزار فرد 40 تا 69 ساله برای 7 سال متوالی مورد بررسی قرار گرفتند. در این مدت حدود 5 هزار 710 سکته قلبی گزارش شد که 28 درصد از این تعداد در زنان رخ داده بود.
به گزارش نی نی سایت، این گروه ریسک انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) را با BMI و همینطور اندازه دور کمر، نسبت دور کمر به دور ران و نسبت دور کمر به ارتفاع قد بررسی کردند و در نهایت متوجه شدند با وجودی که هرکدام از اندازه‌های چاقی عمومی و چاقی مرکزی می‌تواند خطر عمیقی بر ریسک فاکتور های سکته قلبی در هر دو جنس زن و مرد داشته باشد، اما هرقدر محیط کمر (اندازه دور کمر) و نسبت دور کمر به دور ران بالاتر باشد، ریسک بروز سکته قلبی در زنان بیشتر از مردان افزایش می‌یابد.
به عبارت دیگر چاقی سیب شکل (داشتن چربی زیاد دور شکم) نسبت به چاقی گلابی شکل ( که بیشتر چربی احشایی دور ران ها جمع شده) خطرناک‌تر است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها