2109
کشف ژن جدید قوز قرنیه توسط محققان ایرانی

کشف ژن جدید قوز قرنیه توسط محققان ایرانی

1396/12/06 بازدید270

نی نی سایت به نقل از ایسنا: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز ژن جدیدی کشف کرده اند که در بروز بیماری قوز قرنیه تاثیرگذار است.
مجید فردایی مدیرگروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تایید این خبر گفت:« در مطالعه انجام شده برای نخستین بار با همکاری محققان چشم و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همچنین محققان چشم دانشگاه کالیفرنیا، موفق به کشف ژن جدیدی در بیماری کراتوکونوس یا قوز قرنیه شدیم. قرنیه بافت شفاف جلوی چشم است که شاید بتوان آن را به عنوان دریچه چشم تشبیه کرد، در واقع نور بعد از عبور از قرنیه و بقیه قسمت‌ها با انکسار خاصی که پیدا می‌کند به شبکیه برخورد کرده و سیگنال‌هایی که ایجاد می‌شود، به مغز رسیده و باعث دیده شدن تصویر می‌شود.»
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بافت قرنیه در حالت طبیعی به کمک پروتئین‌های خاصی دارای شفافیت و شکلی منحصر به فرد است، گفت:« این بافت به بهترین نحو ممکن نور را به شبکیه می‌رساند. در بیماری کراتوکونوس، در قرنیه اختلال ایجاد می‌شود؛ به طوری که با نازک شدن، قرنیه برآمده و مخروطی شکل می‌شود؛ در نتیجه به دنبال آن امواج نورانی که به چشم می‌رسد دچار شکستگی و در نهایت اختلال در تشکیل تصویر می‌شود. نشانه‌های بیماری کراتوکونوس ابتدا در یک چشم ظاهر می‌شود، اما در اکثر موارد در مراحل بعد هر دو چشم را درگیر می‌کند.در ارتباط با دلایل ژنتیکی، تاکنون تعدادی ژن در این بیماری شناخته شده‌اند، به طوری که در بیشتر از 10 درصد موارد یک تاریخچه خانوادگی در بیماران دیده می‌شود».
بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این یافته علمی در مجله IOVS آمریکا به چاپ رسیده است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16491 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11644 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4615 بازدید