2109
دستاورد محققان ایرانی برای مصونیت جنین ازامواج

دستاورد محققان ایرانی برای مصونیت جنین ازامواج

1395/03/24 بازدید520

نی نی سایت: به گزارش گروه علمی ایرنا، فناوری نانو به عنوان یکی از فناوری های نوین قرن بیستم، توانسته درهمه عرصه ها اعم از پزشکی، صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی، خودرو و نساجی رسوخ کند.
درنسل نخست استفاده از فناوری نانو در صنعت نساجی، از این فناوری فقط در مرحله تکمیل منسوج جهت پوشش دهی سطح منسوجات و لباس‌ها با نانو ذرات، با ویژگی‌هایی همچون مقاومت دربرابرآب‌گریزی، چربی‌گریزی، خودتمیزشوندگی، ضد میکروبی، ضد الکتریسیته ساکن وضد چروک استفاده می شد.
اما با گذشت زمان چالش های موجود دراستفاده از این فناوری کاسته شد؛ به طوری که در سال های اخیر با استفاده از پوشش‌هایی از نانو ذرات اکسید فلزی و نانو ذرات فلزی همچون نقره با ویژگی ضد میکروب، ضد پرتو فرابنفش، خود تمیزشوندگی و کند سوزی در منسوجات، رهایش نانو ذرات دربدن کاسته شد و اکنون برخی از منسوجات تولیدی ازنانو ذرات فلز به عنوان کالای پزشکی تولید و به بازار عرضه می شود.
در این میان نیز درچند سال اخیر پژوهشگران ایرانی همپای دیگر کشورها در تولید علم نانو و دستیابی به فناوری نانو حرکت کرده و اکنون از فناوری نانو در بسیاری از صنایع کشوراز جمله نساجی استفاده می شود.
شرکت توسعه فناوری های نوین سلامت سینا یکی از شرکت های دانش بنیان فعال کشوردر تولید منسوجات با استفاده از فناوری نانو است که توانسته با استفاده از نانو الیاف نقره، لباس بارداری ضد امواج با خاصیت محافظت از ورود امواج الکترومغناطیس به بدن به ویژه به جنین تا 99.9 درصد طراحی و تولید کند.
علی صدیقی مدیرتحقیق وتوسعه شرکت توسعه فناوری های نوین سلامت سینا روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگارعلمی با اشاره به اینکه در تولید این لباس ازنانو ذرات استفاده نشده است، افزود: دراین محصول ازنانو ذرات فلزی مانند الیاف نقره درکنار الیاف طبیعی مثل پنبه و پلی استر استفاده شده است، الیاف نقره علاوه براینکه خاصیت مکانیزم رفلکس را دارد و از ورود امواج به بدن جلوگیری می کند، دارای خواص ضد میکروبی، ضد باکتری و قارچ نیزهست.
وی اظهارکرد:درتولید منسوجات ضد امواج، زیست سازگاری این لباس ها نیزبررسی شده است و چون نانو ذره درداخل آن وجود ندارد، مشکل رهایش درمحیط زیست و داخل پوست بدن نیزندارد.
صدیقی با بیان اینکه نانوذرات به دلیل اندازه بسیارکوچک می توانند وارد پوست شوند، افزود:در محصولات این شرکت دانش بنیان از فلز نقره استفاده کرده ایم که مشکل رهایش و از بین بردن میکروارگانیسم های ایمنی بدن را نداشته باشد.
*** کارایی بالاتر از نمونه خارجی
صدیقی با اشاره به اینکه شدت استاندارد وجود امواج الکترومغناطیس درخانه از یک تا 10 میکرو وات برروی سانتی مترمربع در نظر گرفته شده است، گفت: محصولات این شرکت توان بازتاب امواج را با هر قدرتی تا 99.9 درصد را دارد؛ در واقع قدرت امواج را از حد استاندارد پایین ترمی آورد تا مشکلی برای بدن به وجود نیاید. میزان رفلکس نمونه خارجی موجود این لباس 90 درصد گزارش شده است.
وی افزود:دراین لباس به هیچ عنوان از ترکیبات کربنی به دلیل اینکه این محصول با پوست در تماس است، استفاده نشده است، زیرا ترکیبات کربنی قابلیت جذب در بدن دارند.تست های سازگاری محصولات این شرکت بررسی و تاییدیه های وزارت بهداشت آن گرفته شده است ودرحال حاضر پروپوزال آن نیزبرای قرار گرفتن این محصول در ردیف کالاهای پزشکی آماده شده است.
صدیقی با اشاره به اینکه تست های کارایی این محصولات در آزمایشگاه های داخلی و خارجی انجام شده است، گفت: تست های ضد میکروبی این محصول نیز از آزمایشگاه های داخل کشورازجمله انستیتو پاستورو دانشگاه تربیت مدرس گرفته شده است؛ همچنین تست زیست سازی این محصول از انستیتو پاستور اخذ شده است.
وی گفت:برای ماندگاری قدرت رفلکس این لباس باید ازمواد شوینده حاوی اکسید کننده وانواع سفید کننده به دلیل استفاده از نقره و تمایل این فلز به اکسید شدن استفاده نشود.برای ماندگاری قدرت رفلکس لباس ها، باید به صورت دستی با دمای 30 تا 40 درجه شست و شو و از فشاردادن لباس و قرار دادن درمعرض نور شدید خورشید جلوگیری شود.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها