2109
تغذیه در آندومتریوز، کنترل و درمان

تغذیه در آندومتریوز، کنترل و درمان

1396/12/05 بازدید9606
اندومتریوز نوعی بیماری زنانه است که خانم ها را از حدود 30 تا 50 سالگی درگیر می کند و خودش را با خونریزی‌های شدید، سنگین و طولانی نشان می‌دهد. در این بیماری، بافت اندومتر رحم در خارج از رحم، مثلا در تخمدان‌ها شروع به رشد می‌کند و در نتیجه در هنگام پریود و نوسانات هورمونی، این بافت‌ها نیز شروع به خونریزی کرده و باعث ایجاد درد و... می‌شوند. با وجود اینکه درمان‌های رایج این بیماری شامل درمان‌های دارویی است اما متخصصان می‌گویند تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی هم می‌تواند تا حدودی در کاهش علائم و تسریع روند بهبودی موثر باشد.

از خوردن مواد غذایی چرب خودداری کنید

استفاده از گوشت قرمز پر چرب و سایر محصولات حیوانی برای کسانی که دچار اندومتریوز هستند، مضر بوده و یکی از بدترین انتخاب‌های غذایی است که می‌توانند داشته باشند. استفاده از محصولات حیوانی سطح استروژن را در بدن افزایش می‌دهد. بنابراین برای کاهش دریافت اسیدهای چرب اشباع در برنامه غذایی روزانه باید مراقب دریافت گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی پر چرب باشید. در عوض اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی و غذاهای دریایی خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند به رفع علائم ناخوشایند این بیماری کمک کند. در ضمن یادتان باشد هر بار که می‌خواهید گوشت قرمز بخورید همه چربی‌هایی را که دور و بر آن می‌بینید، بگیرید و دور بریزید.

با فیبرهای محلول و نامحلول دوست شوید

رژیم غذایی پر فیبر یکی از بایدهای اصلی برای خانم هایی است که دچار اندومتریوز هستند. علتش هم این است که هر چه میزان فیبری که از طریق رژیم غذایی وارد بدن شما می‌شود، بیشتر باشد، می‌توانید از شر مقدار بیشتری استروژن خلاص شوید. بنابراین با ذرت، جو، جوی دوسر، نان گندم سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، انواع میوه و سبزیجات دوست شوید و سعی کنید تا آنجا که می‌شود میوه را با پوست مصرف کنید تا فیبر بیشتری به بدن‌تان برسد.

برای درمان اندرومترویوز از رژیم حاوی سبزیجات و میوه ها استفاده کنید

رژیم غذایی‌تان را غنی از آهن کنید

از آنجا که آندومتریوز باعث خونریزی‌‌های شدید و سنگین در خانم‌‌ها می‌‌شود، تامین آهن از دست رفته در هر سیکل قاعدگی اهمیت زیادی دارد. سعی کنید با اضافه کردن مواد غذایی مانند چغندرقند، سبزیجات برگ سبز، زردآلو، ماهی و تخم مرغ و همچنین مصرف بیشتر حبوبات، دریافت آهن را به صورت روزانه بالا ببرید. همچنین بهتر است برای جذب بهتر آهن منابع گیاهی و حیوانی آهن را با هم مصرف کرده یا منابع آهن را همراه با منابع ویتامین C مثل یک لیوان آب پرتقال، چند تکه فلفل دلمه‌ای یا کمی آب نارنج مصرف کنید.

ویتامین‌های گروه B را جدی بگیرد

استفاده از منابع غذایی غنی از ویتامین B یکی از روش‌های ضروری و ثابت شده برای پایین آوردن سطح استروژن در بدن است. استروژن زیاد باعث می‌شود دیواره رحم ضخیم شود. بنابراین کاهش سطح آن در خانم‌هایی که از اندومتریوز رنج می‌برند، واقعا لازم است. برای افزایش دریافت ویتامین B به صورت روزانه می‌توانید کلم بروکلی، کلم، گل کلم، شلغم، حبوبات و... را در بشقاب غذایتان بگنجانید.

بدنتان را هیدراته نگهدارید

تا آنجا که می‌توانید آب بخورید تا هیچ وقت بدنتان کم آب یا دهیدراته نشود. از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای و نسکافه و... خودداری کنید زیرا این ترکیبات باعث افزایش پروستاگلاندین‌های E2 و F2a می‌شود که محرک ترشح استروژن در بدن بوده و روند بیماری را تسریع می‌کنند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16420 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11606 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3912 بازدید