2109
آیا اندومتریوز باعث ناباروری می‌شود؟

آیا اندومتریوز باعث ناباروری می‌شود؟

1402/02/17 بازدید833

آیا اندومتریوز باعث ناباروری می‌شود؟

هنگامی که زنی به اندومتریوز مبتلا می‌شود می‌تواند آناتومی لگن را تغییر دهد و باعث ایجاد زخم و چسبندگی شدید به لوله‌های فالوپ شود و حتی بر کیفیت تخمک شما تاثیر بگذارد. مرحله 4 (شدید) آندومتریوز معمولاً لوله‌های فالوپ شما را به طور کامل مسدود می‌کند که می‌تواند به این معنی باشد که تا زمانی که اقدامات بعدی برای برداشتن آندومتریوز انجام نشود بارداری تقریباً غیرممکن است.

اندومتریوز چیست؟

ما بافتی داریم که به طور معمول داخل رحم ما را مشخص می‌کند. هنگامی که شما آندومتریوز دارید بافت در خارج از رحم شروع به رشد می‌کند و می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن از جمله تخمدان‌ها، لوله‌ها و حتی روی مثانه و کلیه‌ها دیده شود. هنگامی که بافت این اندام‌های مختلف را لمس می‌کند می‌تواند آن‌ها را تحریک کند و درد زیادی ایجاد کند. چهار سطح مختلف آندومتریوز وجود دارد که پزشکان برای نشان دادن شدت آندومتریوز برچسب‌گذاری می‌کنند. مرحله 1 حداقل، مرحله 2 خفیف، مرحله 3 متوسط و مرحله 4 شدید است.

اندومتریوز چه علائمی دارد؟

خونریزی شدید

پریود‌های نامنظم

مقاربت دردناک

ناباروری

خستگی

حرکات روده دردناک

چگونه می‌توان آندومتریوز را درمان کرد؟

تنها راه برای تشخیص واقعی آندومتریوز از طریق جراحی به نام لاپاراسکوپی بوده که به طور کلی یک جراحی سرپایی است. از این رو پزشک می‌تواند شدت آن را تشخیص دهد و در بیشتر مواقع آن را برطرف کند. باروری بعد از این جراحی در بسیاری از مواقع بهبود می‌یابد به شرطی که آندومتریوز علت اصلی مشکل باشد. اندومتریوز برای رشد به استروژن نیاز دارد بنابراین قرص‌های ضد بارداری که به کاهش استروژن کمک می‌کنند و سایر دارو‌ها درمان اصلی درد ناشی از آندومتریوز هستند.

آندومتریوز چه تاثیری بر باروری دارد؟

اندومتریوز یکی از علل شایع ناباروری است. اگر بافت آندومتر در اطراف تخمدان‌ها یا لوله‌های فالوپ کاشته شود این اتفاق می‌افتد یعنی جایی که می‌تواند باعث التهاب و بافت اسکار شود. بافت همچنین می‌تواند در سایر اندام‌های لگن و در برخی موارد خارج از لگن کاشته شود. در برخی افراد این بافت آندومتر می‌تواند به عضله رحم تبدیل شود و شکل دیگری از اندومتریوز به نام آدنومیوز ایجاد کند. همچنین نشان داده شده است که اندومتریوز سیستم ایمنی را تغییر می‌دهد، محیط هورمونی اطراف تخمک را تغییر می‌دهد، از لانه گزینی جنین جلوگیری می‌کند و کیفیت تخمک‌ها را تغییر می‌دهد. در اغلب موارد اندومتریوز را می‌توان همراه با هر بافت زخمی برداشت و علائم شما از جمله توانایی شما برای باردار شدن بهبود می‌یابد.

اگر با وجود آندومتریوز در تلاش برای باردار شدن باشیم چه باید کنیم؟

اگر مشکوک به آندومتریوز هستید و در تلاش برای باردار شدن هستید باید با متخصص غدد درون ریز یا متخصص زنان و زایمان خود که در آندومتریوز و جراحی باروری تخصص دارد صحبت کنید. آن‌ها سابقه سلامتی شما را بررسی می‌کنند و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهند. گاهی اوقات لاپاراسکوپی برای تشخیص اندومتریوز انجام می‌شود به خصوص اگر علائم زیادی داشته باشید. این از یک لوله نازک با یک لنز و یک نور در انتهای آن استفاده می‌کند. در برش دیواره شکم قرار داده می‌شود تا به پزشک کمک کند ناحیه لگن را ببیند.

منبع:

massgeneral.org

منبع : آیا اندومتریوز باعث ناباروری می‌شود؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها