2109
درمان اندومتریوز کشف شد

درمان اندومتریوز کشف شد

1397/08/20 بازدید4525
نی نی سایت: محققان با روش تازه‌ای، راه درمانی برای اندومتریوز پیدا کرده‌اند که با مدیریت بازتولید سلول‌های غشای رحم انسان، قابل اجراست.
اندومتریوز یک بیماری زنانه رایج است و زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های ناقص غشای داخلی رحم به خارج از رحم مهاجرت می‌کنند. این اختلال بسیار دردناک است و با وجودی که 200 میلیون خانم در دنیا دچار اندومتریوز هستند، هنوز هیچ درمان بلندمدتی برایش پیدا نشده است.

البته مطالعه جدید یک قدم اساسی در راه درمان اندومتریوز است: برای اولین بار ثابت شده که می‌توان سلول‌های بنیادی پُرتَوان انسانی (iPS) را دوباره برنامه‌ریزی کرد تا به سلول‌های سالم رحمی تبدیل شوند.
این سلول‌های بازتولید شده بهترین انتخاب برای پیوند هستند. این سلول‌ها نه تنها توانایی تعمیر نواقص دیگر سلول‌ها را دارند مه از پوست و خون خودِ بیمار درست شده‌اند، یعنی سیستم ایمنی بدن هم آنها را پس نمی‌زند.

دکتر سردار بولون از دانشگاه نورث وسترن که 25 سال گذشته مشغول مطالعه درمان اندومتریوز بوده، می‌گوید: «این دستاورد بسیار بزرگی است. ما توانستیم راه درمان اندومتریوز را باز کنیم».
قبلا تصور می‌شد اندومتریوز به این خاطر ایجاد می‌شود که سلول‌های غشای داخلی رحم نسبت به هورمون پروژسترون واکنش ندارند. یعنی به جای اینکه سر جایشان بمانند، این سلول‌های ناقص به لوله‌های فالوپ و زیر شکم می‌روند؛ جایی که به ساخت و فرو ریختن با سیکل ماهانه ادامه دهند.

این رشد اضافه رحمی می‌تواند باعث دردهای شدید لگنی، التهاب و ناباروری شود و حتی می‌تواند ریسک بروز سرطان تخمدان را افزایش دهد.
حالا محققان امیدوارند به زودی با درمان سلول-بنیاد درمانی همیشگی برای اندومتریوز ابداع کنند که بتواند مبتلایان به این بیماری زنانه را از درد و نگرانی از ناباروری برهاند.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16308 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11557 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2448 بازدید