2109
7+1 پیشنهاد برای پدرانی که خانه می مانند

7+1 پیشنهاد برای پدرانی که خانه می مانند

1396/01/21 بازدید2496

نی نی سایت: فردا روز پدر است، پدر در ذهن اغلب ما، نان‌آور خانه و مرد کار بیرون از خانه است. تصویری که اغلب ما از پدر داریم، تصویر مردی است که صبح‌ها می‌رود و شب‌ها خسته برمی‌گردد. اما پدران زیادی هستند که دست‌کم در دوره‌ای از زندگی، در خانه می‌مانند. این پدران مکن است مجبور شوند در دوره بیکاری مثلا، در خانه باشند یا این که به طور موقت برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مهد یا پرستار مثلا، کار بیرون را به همسرشان بسپارند یا این که از سر علاقه به خانه ماندن، با توافق با همسرشان، خانه بمانند و به امور خانه مشغول شوند. دلیل هر چه باشد، مردان خانه‌دار دنیایی قدری متفاوت از خانم‌ها تجربه می‌کنند.
1. به تصمیم‌تان افتخار کنید
تا زمانی که خودتان از تصمیم خودتان مطمئن نباشید خیلی راحت تحت‌تاثیر عقاید دیگران قرار می‌گیرید. واقعیت هم این است که بسیاری از افراد جامعه هنوز رویکرد کلیشه‌ای «مرد باید کار کند و زن باید در خانه بماند»، را جز قوانین سفت و سخت زندگی‌شان می‌دانند. شما با این دسته از آدم‌ها کاری ندارید. تصمیم ماندن در خانه، به هر دلیلی برای زندگی خانوادگی شما پیش آمده است و باید با آن سر کنید. پس چه بهتر که به جای فکر و خیال الکی، به این تصمیم افتخار کنید و سعی کنید از پس مسئولیت‌هایی که در خانه بر عهده گرفته‌اید، به خوبی بربیایید. نظرات بقیه را بگذارید برای خودشان!
2.  مسئولیت‌ها را تفکیک کنید
قبل از اینکه تصمیم ماندن در خانه و نگهداری از بچه‌ها را عملی کنید حتما با همسرتان درباره‌ی شرح وظایف هر کدامتان صحبت کنید. وقتی حد و مرز وظایف به خوبی مشخص شوند دلخوری‌های بعدی کمتر شده و مسئولیت‌های جدید هم به خوبی انجام می‌شوند. مثلا از همسرتان بپرسید از شما چه توقعی دارد؟ باید شام هم درست کنید یا نه؟ خریدهای خانه باید به عهده‌ی چه کسی باشد؟ جواب هر کدام از این سوال‌ها باعث شفاف شدن ذهن هر دوی شما و جلوگیری از مشکلات بعدی خواهد شد.


3. روش خودتان را پیدا کنید
حتما ضرب‌المثل کلاغی که آمد راه رفتن کبک را یاد بگیرد اما راه رفتن خودش را هم فراموش کرد، شنیده‌اید. زمانی که تصمیم بر ماندن شما در منزل و مراقبت از بچه‌ها شود، طبیعی است که دل‌نگرانی‌های غریزی مادر بچه‌ها بیشتر شود. مادرها به خاطر احساسات قوی عاطفی با فرزندانشان احساس می‌کنند همه چیز باید به روش خودشان انجام شود وگرنه اشتباه است. اگر اوایل شروع به کارتان در منزل، متوجه شدید همسرتان مرتب به شما می‌گوید چه کاری را باید چطور انجام دهید حتما به حرف او گوش دهید و نکات ضروری را از حرف‌هایش برداشت کنید اما لازم نیست همه چیز به روش او انجام شود. شما می‌توانید همان کار را به روش خودتان انجام دهید. بعد از مدتی همسرتان هم به شما اعتماد خواهد کرد.
4.  گروهی برای حمایت از خودتان بسازید
واقعیت این است که به خاطر همان کلیشه‌های جنسیتی قدیمی، ممکن است فشار زیادی روی اعصاب مردانی که در منزل مشغول نگهداری از فرزندانشان هستند، وارد شود. راه‌حل کم کردن این فشار هم این نیست که مرتب توی خانه بمانید و ارتباطتان را با دنیا قطع کنید. برعکس؛ یک حلقه‌ی حمایتی برای خودتان درست کنید. مثلا در اینترنت دنبال وبلاگ‌های پدران بگردید و کسانی را پیدا کنید که موقعیتی مشابه موقعیت شما دارند. پیدا کردن این افراد، آرامش بیشتری به شما خواهد داد.
5. از آدم‌ها دور نشوید
دیدن مردی که کالسکه‌ی بچه‌اش را این طرف و آن طرف می‌برد اگر یک بار باشد جالب است اما وقتی هر روز تکرار شود باعث ایجاد سوال‌هایی در ذهن بقیه خواهد شد. هیچ وقت به خاطر نگاه‌ها و قضاوت دیگران خودتان و فرزندانتان را از گردش‌های روزمره در فضای سبز یا انجام خرید محروم نکنید. حتی اگر شما هم نیازی به ارتباط با آدم‌ها نداشته باشید، که دارید، فرزندتان باید با هم‌سالان خودش در ارتباط باشد. لازم نیست  حتما خودتان سر صحبت را با مادران و فرزندانشان باز کنید. حضور بچه‌ها در کنار هم، همه چیز را آسان می‌کند.


6. برای خودتان وقت بگذارید
درست مثل مادران خانه‌دار، پدران خانه‌دار هم ممکن است آنقدر برای خودشان کار درست کنند که ناگهان به خودشان بیایند و احساس ناراحتی و خستگی کنند. روش پیشگیری این است که در طول روز برای خودتان هم وقت بگذارید. زمانی که بچه‌ها چرت می‌زنند یا خوابند، شما بیدار باشید و به کارهایی برسید که خوشحالتان می‌کنند. کتاب بخوانید، سریال ببینید یا موزیک گوش کنید.
7.  از بقیه کمک بگیرید
هر جا احساس کردید کنترل کارها ممکن است از دست‌تان در برود به جای اینکه از ترس «بازنده» خطاب شدن بگذارید همه چیز از هم بپاشد، دست به کار شوید و از بقیه کمک بخواهید. کمک گرفتن ایرادی ندارد، ایراد آنجاست که می‌توانستید با کمک مانع ایجاد مشکلی شوید و آن کار را نکرده باشید.
8. از موقعیت تازه‌تان استفاده کنید
باور کنید یا نه، دیدن یک پدر خانه‌دار که با فرزند کوچکش در صف فروشگاه ایستاده یا نوبت دکتر گرفته آنقدر بامزه هست که اغلب باعث شود نوبت‌تان را جلو بیندازند یا برایتان امتیازهای ویژه‌ای در نظر بگیرند. از این فرصت‌های تازه استفاده کنید و لذت ببرید.

ترجمه و تالیف: تارا ذکائی

ارسال نظر شما

login captcha
خیلی رویائیه مشکلات معمولا این قدر فانتزی نیستند اصولا روحیات مردان با ماندن در خانه سازگار نیست

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16404 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11590 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3626 بازدید