2109
عفونت ادراری به کلیه های کودکان کمتر از پنج سال آسیب می رساند

عفونت ادراری به کلیه های کودکان کمتر از پنج سال آسیب می رساند

1393/02/29 بازدید431

  دکتر سعید آراسته گفت :عفونت ادراری در سنین کمتر از پنج سالگی از اهمیت بسیاری برخوردار است بطوری که تخریب کلیه ها در اثر عفونت در این سنین دیده می شود.


عفونت دستگاه ادراری (UTI) نوعی عفونت باکتریایی است که بر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر می گذارد. عفونت ادراری بر اثر ورود باکتری به محیط مثانه رخ می دهد

این باکتری ها با ورود به مجرای ادراری و مثانه، به جداره آن حمله می کنند و باعث قرمزی، التهاب و واکنش در دستگاه ادراری تحتانی می شوند

آراسته ادامه داد:نخستین واکنش بیماران تکرر ادرار و سوزش است که البته عفونت های ادراری درکودکان علائمی خاصی نداشته و پزشک با بررسی می تواند آن را تشخیص دهد.

متخصص اورولو‍‍ژی اضافه کرد:عفونت ادراری در نوزادان با بی حالی عمومی و شیر نخوردن بروز می کند

فلوشیپ پیوند کلیه با بیان اینکه نکته بسیار مهم در عفونت ادراری کودکان وجود یا عدم وجود برگشت ادراری از مثانه به کلیه است افزود:در صورت برگشت ادراری از مثانه به کلیه درمان این بیماران طولانی تر خواهد شد و در برخی از موارد نیاز به بستری شدن دارد

به گفته وی تقریبا نیمی از زنان حداقل یک بار عفونت ادراری را در زندگی خود تجربه می کنند و حدود 20 تا 30 درصد آنان این عفونت را به همراه دارند.

آراسته یاداور شد:افرادی که سیستم کلیوی آنان دارای مشکلاتی از قبیل سنگ کلیه و غیره است احتمال عفونت ادراری در آنان بیشتر است.

متخصص اورولو‍ژی اظهار داشت:مصرف نابجای آنتی بیوتیک با تغییر میکروب های طبیعی، احتمال عفونت یا میکروب های بیماری زا قویتر را ایجاد می کند.

به گفته وی دیابت و حاملگی احتمال عفونت ادراری را افزایش می دهد.

متخصص اورولوژی افزود:اشکالات ساختاری در کلیه ها و مثانه ، ضعف سیستم ایمنی و بزرگی پروستات مردان احتمال وقوع عفونت ادراری را افزایش می دهد.

وی همچنین اضافه کرد: یبوست در کودکان از علل مهم عود عفونت ادراری بوده و عفونت ادراری در دختران شایع تر است

آراسته با اشاره به علائم این بیماری گفت :سوزش ادرار، تکرر ادرار، درد در ناحیه زیر شکم، درد موقع ادرارکردن، بوی بد ادرار می تواند از نشانه های عفونت ادراری باشد که پس از تشخیص بالینی با آزمایش کامل ادرار و کشت ادرار می توان آن را تشخیص و شروع به درمان کرد

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از عفونت ادراری ضروری است روزانه حداقل 8 لیوان با گنجایش 240 سی سی آب بنوشید

آراسته گفت:مطالعات نشان داده زغال اخته در درمان و پیشگیری عفونت ادراری کمک کننده است. این خوراکی مانع از اتصال باکتری ها به دیواره مثانه می شود.

آراسته توصیه کرد:رعایت بهداشت فردی ضروری است،همچنین استفاده از لباس زیر نخی و کتان و تعویض روزانه لباس زیر و اجتناب از پوسیدن لباس های تنگ در کاهش ابتلا به عفونت ادراری موثر است.

 

منبع : ایرنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها