2109
مراقب کاهش ادرار و سنگ کلیه در تابستان باشید!

مراقب کاهش ادرار و سنگ کلیه در تابستان باشید!

1395/05/16 بازدید5350

نی‌نی سایت: شیوا فرجی، کارشناس‌ارشد تغذیه/ پیش از این درباره ابتلای به سنگ کلیه و اینکه چه شرایطی باعث می‌شود در اصطلاح کلیه برخی از افراد مستعد سنگ سازی باشد و برخی نه با شما صحبت کردیم و برخی از دلایل عمده ابتلا به سنگ کلیه را برای شما برشمردیم. گفتیم که عوامل مختلف ایجاد سنگ کلیه باعث می‌شود انواع مختلفی از سنگ‌ها تشکیل شوند که درمان هر یک با دیگری متفاوت است چون منبع به وجود آورنده آنها با یکدیگر متفاوت بوده است.
در مطلبی که شرح آن را در اینجا می‌توانید بخوانید درباره سنگ کلیه کلسیمی، دلایل ایجاد آن، راه‌های پیشگیری و درمان این نوع از سنگ کلیه با شما صحبت کردیم. اما در مطلب حاضر می‌خواهیم یکی دیگر از عوامل ایجاد سنگ کلیه‌را بررسی کنیم که به کم شدن حجم ادرار مربوط می‌شود.

حجم ادرار ممکن است به هر دلیلی کاهش پیدا کند. به عنوان مثال ممکن است فرد بیماری خاصی داشته باشد و داروهایی را مصرف کند که این داروها روی حجم ادرار او تاثیر گذاشته و آن را کاهش دهد. حتی شرایط آب‌وهوایی نیز می‌تواند روی حجم ادرار موثر باشد؛ به این صورت که در مناطق گرمسیری که درجه حرارت بالاست و به طبع آن تعریق نیز بالا می‌رود حجم ادرار کاهش می‌یابد. همچنین ممکن است فرد تحت نظر پزشک به دلیلی حجم مایعاتش کنترل شود یا به صورت کلی عادت به مصرف کم آب و مایعات داشته باشد. در برخی موارد نیز شرایط شغلی فرد به گونه‌ای است که نمی‌تواند در زمان کار و در فواصل مناسب چیزی بخورد یا بنوشد. مانند غواصان که علاوه بر این مورد فشار آب نیز روی کلیه آنها تاثیر می‎‌گذارد یا کارگران معدن و...
تب وعفونت بافت‌های مختلف بدن نیز از جمله عوامل پایین آمدن حجم ادرار است. اما یکی از شایع‌ترین عوامل کم شدن حجم ادرار به کم‌تحرکی مربوط می‌شود که آفت زندگی مدرن است. کسانی که شغل آنها با کم تحرکی یا یک‌جا نشستن گره خورده است یا افرادی که به طور کلی شرایط زندگی آنها کم‌تحرکی را ایجاب می‌کند و نیز سالمندان و بیمارانی که مدت طولانی در بستر می‌مانند و نیز بیمارانی که فاقد توانایی حرکت هستند مانند افراد قطع نخاعی نیز به این عارضه دچار می‌شوند.
وقتی این مشکل ایجاد می‌شود و حجم ادرار فرد کاهش پیدا می‌کند باید حجم مایعات دریافتی را بالا برد. در این صورت وضعیت ادرار می‌تواند عادی شود. البته اگر این کاهش حجم باعث بیماری کلیه نشده باشد و فیلتراسیون آب به درستی انجام بگیرد و نیز عوارضی مانند ورم در بدن ایجاد نشده باشد، با رعایت دریافت کافی مایعات تا حد زیادی بدن شما می‌تواند بهبود پیدا کند. در این حالت رسوباتی که هنوز در کلیه به سنگ تبدیل نشده‌اند، می‌توانند دفع شوند زیرا دفع مایع به مراتب راحت‌تر از دفع سنگ است.
از طرف دیگر قبل از ایجاد هر نوع مشکلی برای کلیه و چاره‌جویی برای آن بهتر است افرادی که شرایط جسمی یا شغل یا شرایط زندگی آنها به گونه‌ای است که تعریق آنها بالاست باید شرایط دریافت مایعات را بهبود ببخشند. افرادی که نمی‌توانند به طور حداقلی هر 4 ساعت مایعات و علی‌الخصوص آب بنوشند باید حتما شرایط خود را به گونه‌ای تغییر دهند.

 

ارسال نظر شما

login captcha
دوستان عزیز میشه شماره دکتر مصطفی جان بزرگی رو أعلام کنید من برای عمل اولترازد میخوام

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16512 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4888 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11663 بازدید