2109
 راهکارهایی برای رفتار بهتر حیوان خانگی

راهکارهایی برای رفتار بهتر حیوان خانگی

1395/05/03 بازدید2525

­

نی‌نی سایت: نیوشا بیاتی/ در مطلب قبل راجع به مبانی شناخت طبیعت حیوانات مخصوصا سگ‌ها با شما صحبت کردیم، که شرح آن را اینجا می‌توانید بخوانید. اگر شما قصد دارید از یک حیوان نگهداری کنید یا برای نگهبانی از او بهره ببرید، لازم است ابتدا اطلاعات درست و کاملی از آن داشته باشید تا هم خودتان آسوده‌تر باشید و به مشکل برنخورید وهم حیوان در کنار شما به زندگی بهتر و شادتری برسد.

جمع‌آوری اطلاعات
یکی از بهترین راهکارها جهت آشنایی پایه‌­ای با ماهیت و طبیعت حیوان خود، شرکت کردن در همایش­‌ها یا سمینارهایی است که در دوره‌های مختلف به صورت محدود یا نامحدود برگزار می­‌شود.

در این برنامه‌­ها شما می‌توانید بخشی از نیازهای حیوان خود را شناخته و بااطلاع از آنها به منابع مورد نیاز برای رفع­ آنها رجوع کرده و بخشی از معضل خود را با حیوان‌تان برطرف کنید. همچنین در این دوره­‌ها و نشست‌ها شما با مطالب علمی روز دنیا در مورد روانشناسی و رفتارشناسی سگ­‌ها آشنا خواهید شد که تاثیر شگرفی بر روی نحوه ارتباط شما با سگ‌تان خواهد گذاشت و کلیه دانسته‌های شما را در مورد روانشناسی سگ­‌ها و نحوه تاثیر رفتار شما روی آنها را به چالش خواهد کشید. اما اگر به هیچ یک از این موارد دسترسی ندارید، اینترنت می‌تواند منبع خوبی برای اطلاعات مورد نیاز شما باشد. هر چند که به دست آوردن مطالب علمی و معتبر در میان تجربه‌های شخصی و مطالب ثابت نشده کار چندان راحتی نیست!

آموزش
راه دیگر برای برقراری یک رابطه سالم و خالی از ناهنجاری با سگ­‌ها آموزش آنها است. در این نوع رابطه شما با برقراری نوعی رابطه نشانه‌­ای و علامت­گذاری شده، به حیوان خود می­‌آموزید که چگونه می‌­تواند با انجام دادن یک کار تشویق شود یا با انجام دادن یک کار نامطلوب توبیخ شده و جریمه می‌­شود. این روش از آنجا که بر اساس نوعی تعامل بدون پرخاش و بدون تنبیه خوشنت‌­آمیز محقق می­‌شود، بسیار در آموزش و سربه‌­راه کردن سگ‌­ها موثر واقع خواهد شد. شواهد هم نشان از آن دارد که این روش تربیتی بسیار موثر بوده و جزو پرطرفدارترین روش‌­های آموزشی و پیشگیری است.

سگ اجتماعی
راهکار نهایی را می­‌توان از طریق همان میل به اجتماعی شدن سگ­‌ها پیگیری و این میل را تشدید کرد. اجتماعی کردن توله‌ها برای جلوگیری از ایجاد تهاجم‌پذیری مشکل‌زای بعدی بر پایه دانش رده‌بندی طبیعی بسیار موثر است. سگ‌ها زمانی که با اعتماد بیشتر و درست‌تر تربیت شوند به ندرت ایجاد مشکل می‌کنند. بنابراین سگ را باید در پائین‌ترین رتبه و رده‌بندی در خانواده قرار داد و هرگز اجازه داده نشود که رأس آن باشد. این قضیه نباید با زور و اجبار بدنی و خشونت باشد، نه تنها به خاطر جنبه‌های انسانی بلکه برای دلایل علمی. اعتماد به نفس سگ باید حفظ شود و روابط با اعتمادی را با صاحب خود داشته باشد. مهمترین زمان برای ایجاد چنین قابلیت و اعتماد به صاحب در سن 12-4 هفتگی و طی اجتماعی شدن حیوان است. آخرین فرصت برای ایجاد تشدید قابلیت اجتماعی بر سگ توسط ارتباط سگ‌ها با آن سگ است. به عنوان مثال به جای ضربه زدن به سگ بهتر است که توله را برداشته و به آرامی تکان دهید. همیشه به وسیله تشویق کردن و گفتن کلمه‌ای به سگ به او اطمینان قلبی باید داد و آنطور که از آمارها برمی­‌آیند این روش به علت ارتباط مستقیم و دائمی با سگ بسیار کارآمد و مطلوب­‌تر محسوب می‌­شود.

ارسال نظر شما

login captcha
ممنونم از مقالات خوب شما عالیه که سایت به روز و پویا هست و نیازهای روز رو میشناسه

پربازدیدترین ها