2109
نکاتی که دانستن آن به سلامت نوزاد تازه رسیده کمک می کند

نکاتی که دانستن آن به سلامت نوزاد تازه رسیده کمک می کند

1393/01/16 بازدید7404

سلامت نوزاد تازه رسیده بیش از هر چیز دیگری ذهن پدر و مادر کم تجربه را به خود مشغول می‌کند. در این میان هر آشنایی می‌خواهد آنها را راهنمایی کند و این مساله اضطراب والدین را بیشتر خواهد کرد. اگر والدین جوان بدانند در هر موقعیتی اقدام درست چیست و چه باید کرد مسلما دل نگرانی‌های آنها در مورد نوزاد نو‌رسیده بسیار کمتر خواهد بود.

اگر والدین جوان می‌خواهید در امر مراقبت از نوزاد خود موفق باشند، بهتر است مقاله زیر را بخوانند و همچنین سوالاتی که در ذهن خود دارند را از پزشک کودکان یا پزشک و پرستار خود بپرسید.


نشانه‌های گرسنگی نوزاد

برخی از والدین در تعیین کردن اینکه هنگامی که نوزاد گریه می‌کند، آیا واقعا گرسنه است یا نه،‌ دچار دردسر می‌شوند. اینها نشانه‌هایی است که نوزاد می‌خواهد شیر بخورد:


چرخاندن سر از یک طرف به طرف دیگر.
باز کردن دهان و بیرون آوردن زبان.
گذاشتن دست‌ها و انگشت‌ها یا مچ در داخل دهان یا نزدیک به آن.
غنچه کردن لب‌ها.
رفتن به سوی سینه مادر.
حرکت دادن دهان در جهت چیزی که گونه را لمس می‌کند (بازتاب “روتینگ”).

چه کسانی نباید با نوزاد بخوابند؟

برخی از خانواده‌ها اجازه می‌دهند کودکان کوچک با والدین، خواهر و برادر بزرگتر یا پرستارشان در یک تخت بخوابند

این کار ممکن است برای کودکان زیر دو سال خطرناک باشد و بهتز است از آن پرهیز کرد.


در عین حال این افراد نباید با نوزاد در یک تخت بخوابند:

هر که مواد مخدر مصرف کرده است.
سیگاری‌ها (زیرا امکان افزایش خطر سندروم ناگهانی مرگ نوزاد وجود دارد).

کودکان به خصوص، کودکان نوپا زیرا ممکن است در حین خواب روی نوزاد بغلتند.

اگر در خواباندن کودک با خودتان یا دیگران سوال یا نگرانی دارید، با متخصص اطفال مشورت کنید.

گریه نوزاد مایه بی‌خوابی‌تان نشود!

 

این مطلب به صورت رسمی تایید شده است: رها کردن نوزاد به حال خودش در هنگام گریه تا زمانی که به خواب فرو رود، نه بی‌رحمانه است و نه ضرری برای سلامت روانی کودک یا والدینش دارد.
خبرگزاری آلمان از سیدنی گزارش داد، به گفته پژوهشگران در بیمارستان رویال کودکان در ملبورن استرالیا، آنچه آنها تکنیک گریه کنترل‌شده می‌خوانند می‌تواند به حل مشکلات خوابیدن کمک و از افسردگی مادران جلوگیری کند.


والدین به جای اینکه فورا به سوی نوزاد در حال گریه بدوند، بهتر است آرام مانده و منتظر بمانند تا فرزندشان بخوابد. با این حال، نوزادان زیر ۶ ماه را نباید تنها گذاشت، چون باید در طول شب هم به آنها غذا داد.

 
پژوهشگران ملبورن این تکنیک را بر روی ۳۲۸ نوزاد هشت تا ۱۰ ماهه امتحان کرده و در ۴۵ درصد موارد با کاهش مشکلات خواب مواجه شده‌اند. در تحقیق بعدی که بر روی ۲۳ کودک ۶ ساله صورت گرفت، پژوهشگران با هیچ عوارض جانبی یا افزایش موارد افسردگی در مادران مواجه نشدند.

 

آنا پرایس، یکی از این پژوهشگران گفت: “خوشبختانه، این مدرک به والدینی که می‌خواهند خواب فرزندان‌شان را با استفاده از این استراتژی‌ها مدیریت کنند، اطمینان مضاعفی می‌دهد. ما کاملا درک می‌کنیم که شنیدن صدای گریه کودک برای والدینش سخت است، اما بهتر است بدانید که خویشتن‌دار باشید، آسیبی به فرزندتان نمی‌رسد.”


این یافته‌ها حاصل خاتمه ۶ سال تحقیق است که در ماه جاری میلادی به کنگره بهداشت جهانی مربوط به پزشکی داخلی در ملبورن ارایه شد.
کاهش دادن خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)  به معنای مرگ ناگهانی کودک کمتر یک از سال بدو ن علت واضح است.
 این عارضه را گاهی “مرگ در گهواره” هم می‌نامند، زیرا اغلب نوزادان مرده در آنجا یافت می‌شوند. اما گهواره علت SIDS نیست.

برخی از توصیه‌ها برای کاهش خطر SIDS  اینها هستد:

 همیشه نوزاد را به پشت بخوابانید.

 نوزاد باید روی سطح سفت خوابانده شود، مانند تشک گهواره و تنها یک ملحفه به اندازه او روی بدنش انداخته شود. درون گهواره نباید بالشت، پتو، تخته پوست، لحاف داشته باشد.

پیش و پس از بچه‌دار شدن سیگار نکشید- و نوزاد را از دود سیگار محیطی دور نگهدارید.
 نوزاد را در تختخواب خودتان نخوابانید.
می‌توانید به نوزاد اجازه دهید با یک پستانک تمیز و خشک به خواب رود، اما اگر نوزاد پستانک را نمی‌گیرد، به او فشار نیاورید.

  هنگامی نوزاد می‌خوابد از گرم‌گردن بیش از حد اتاق خودداری کنید، از لباس‌های سبک برای نوزاد استفاده کنید و درجه حرارت اتاق را در حد مطبوع نگهدارید.


 حرارت اتاق نوزاد
 

حرارت اتاق نوزاد را بین ۱۸تا۲۰ درجه بیشتر نباشد ، نوزاد را در سرما قرار ندهید و بیش از اندازه نیز نپوشانید . لباس نوزاد بایستی سبک و گشاد و راحت باشد . از قنداق کردن نوزاد که یک عمل غیربهداشتی و زیان آور است بپرهیزید و از قنداق کردن نوزاد حتی بمدت کوتاه خودداری کنید


حمام کردن روزانه نوزاد

حمام کردن روزانه نوزاد با داشتن بند ناف نه تنها اشکالی ندارد بلکه مفید است . از بدو تولد نوزاد بایستی حداقل یک روز در میان حمام داده شود و تمام بدن نوزاد را با آب و صابون و یا شامپوی مناسب شستشو داد .

حمام دادن نوزاد بهیچوجه اثر سوء روی ناف نوزاد و محل ختنه نداشته بلکه شستشوی ناف با آب و صابون از بروز عفونت جلوگیری می نماید

نوزادرا می توان درهر نوع لگن یا وان حمام کرد.قبل از شستشوی نوزاد باید وسایل لازم را آماده کرده ومحیط اتا ق راگرم کرد.

 

ابتدا چشم ها وصورت نوزاد راتمیزکنید.برای این کار هر یک از چشم ها را بایک گلوله پنبه تمیز که درآب جوشیده خیس کرده اید،از گوشه داخل چشم به طرف خارج پاک کنید.برای هر چشم یک تکه جداگانه پنبه استفاده نمائید.صورت نوزادرا نیز به همین طریق با یک تکه پنبه خیس تمیز کنید .


سپس در حالی که بدن نوزاد را در پارچه نرمی پیچییده اید و صورت او به طرف شماست ، سر نوزاد را با یک دست گرفته وبا دست دیگر با شاپوی ملایم سرو موهای او را بشوئید.
 

بعداز خشک کردن سر،پارچه دور بدن نوزاد را بازکرده ودر حالتی که نوزاد طاقباز قرار دارد ،گردن،زیربغل،سینه وشکم نوزاد رابالیف تمیز ونرم آغشته به صابون پاک کنید .با یک پارچه مرطوب صابون را پاک کرده ونوزاد را به روی شکم برگردانید وبه همین نحو پشت او را نیز تمیز کرده واو را با حوله نرمی خشک کنید.نوزاد را روی زمین قرار دهید لباسهایش را پوشانده ،کهنه های او را بازکرده وباسن اورا بشوئید.حال دستهای خود را صابونی کرده ورانها ،ساقها و پاهایش را صابون بزنید وبا پارچه مربوط کف صابون راتمیز کرده واین قسمت ها راکاملا خشک نمائید.


بعد از افتادن بند ناف می توان نوزاد را داخل وان یا لگن حمام کرد. توجه نمائید که حرارت آب داخل لگن مناسب باشد.برای تعیین حرارت مناسب می توانید با آرنج خود آنرا امتحان کنید.(آب نیم گرم)

بعد از آماده کردن آب وسایر وسائل لازم،صور وچشم های نوزاد را تمیز کرده ،بدن نوزاد رابه آرامی در داخل لگن آب قراردهید،طوریکه سروصورت او خارج از آب باشد.

بعد از شستشوی بدن،ائ رااز لگن خارج کرده وبا حوله نرمی که از قبل گرم شده است،خشک کنید.دقت نمائید که تمام قسمت های بدن از جمله پشت گوش ها،چین گردن ،آرنج،کشاله ران و زیر بغل نوزاد کاملا خشک شود.

۲ یا حداکثر ۳ بارحمام در هفته برای نوزاد کافی است،لذا از شستشوی روزانه وی اجتناب کنید.
 

در ناحیه سر نوزاد دو فرورفتگی حس می شود که بسیار نرم است.یکی درقسمت جلو سر که آن راملاج جلوی سر گویند و معمولا بین ۹ تا ۱۸ ماهگی بسته وسفت می شود و دیگری در پشت سر که آن راملاج پس سر می نامند و اغلب تا چهارماهگی بسته می شود.باید بدانید به هنگام شستشوی سر نوزاد دست زدن به این ملاج ها باعث درد یا ناراحتی نوزاد نمی شود.

منبع: پزشکان بدون مرز

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16522 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5093 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11675 بازدید