2109
کودکان را با القاب بد صدا نزنید

کودکان را با القاب بد صدا نزنید

1394/01/25 بازدید343

 مریم رستمی مشاور با گرایش علوم تربیتی، منطقه زنجان، با بیان این مطلب، اظهار کرد: به کار گرفتن القاب منفی هنگام صدا زدن کودکان به شخصیت آن‏ها آسیب زده و اعتماد به نفس‌شان را از بین می‌برد. اگر کودکی به صفت "زشت" نامیده شود، ممکن است از حضور در جمع و بازی با دیگران خودداری کند، به عنوان مثال اگر دائماً با واژه "کم‌رو" مورد خطاب قرار گیرد از ارتباط با هم‌سالان و بزرگ‌ترها پرهیز میکند.

 

این کارشناس ادامه داد: بهتر است توجه کودک‌مان را به رفتاری که باید تغییر دهد، معطوف کنیم در واقع طرد کردن بچهها، نشان دادن نفرت یا تمایل به جدایی از آنها است. برای کودکی که احساس کند مادرش دوستش ندارد، این امر به معنی دوست نداشتن از طرف همه افراد تلقی می‌شود. آنچه یک کودک باید بداند این است که پدر و مادر بدون هیچ قید و شرطی دوستش دارند، بنابراین والدین باید هر روز با کودک خود گفت‌وگو کرده و به او گوشزد کنند که دوستش دارند.

 

وی تصریح کرد: بچهها با کلمات و جملههایی که به آن‏ها میگوییم، بزرگ می‌شوند. مقصر دانستن کودک هنگام مشکلات به این معنی است که او به دلیل کاری که دیگران انجام دادهاند، سرزنش میشود. اگر بچهها یاد بگیرند که مسوولیت کارهایشان را به عهده بگیرند بزرگ‌ترها نیز باید الگویی از مسئولیتپذیری در برابر اشتباهات و ضعف‌های‌شان باشند.

 

رستمی همچنین خاطرنشان کرد: هنگام خجالت، کودک احساس میکند نقص دارد یا بیلیاقت است. خجالت کشیدن بیشتر از اینکه رفتار او را درست کند موجب از دست رفتن روحیه و تحقیر او می‌شود، والدین باید در نظر داشته باشند که خجالت‌زده کردن کودک موجب می‌شود که او از بیان احساسات و اظهارنظرهایش خودداری کند.

 

منبع: ایسنا

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها