2109
مادران در سه ماهه اول بارداری قهوه پررنگ نخورند

مادران در سه ماهه اول بارداری قهوه پررنگ نخورند

1393/12/16 بازدید264

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، نوذر نخعی در نشست پیشگیری از اعتیاد و نقش خانواده افزود: مصرف تنباکو احتمال تمایل افراد به موادمخدر را بیشتر خواهد کرد. با مصرف یکبار قلیان، احتمال اینکه فرد به سایر مواد مخدر روی بیاورید زیاد است. کسی که به اعتیاد گرایش پیدا می‌کند حتما باید استعدادی در این زمینه داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه اعتیاد یک بحث فوق تخصصی است و نباید هر کسی از منظر خود به این مساله نگاه کند، ادامه داد: اکنون دنیا به سمت عصر اطلاعات سلامت در حال حرکت است اما متاسفانه ایران هنوز بر این باور است که پزشک معجزه می‌کند. حدود 80 تئوری اعتیاد وجود دارد که جامع ترین تئوری آن، بحث رفتار شناسی است. در موضوع اعتیاد، خانواده حرف اول را می زند. افرادی که سندرم یا نقص سیستم پاداش دارند، احتمال گرایش این افراد به سمت اعتیاد، تجاوز و رفتارهای پرخطر زیادتر از سایر افراد است.

 

نخعی اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است عوامل محیطی روی ژن انسان‌ها تاثیرگذار است. وقتی یک رفتار در 2 یا 3 نسل فردی تکرار شود دیگر به عنوان یک ژنتیک در آن فرد محسوب می‌شود. همچنین فقر، بیکاری، جامعه جوان و فرهنگ، تاریخ نیز در میزان اعتیاد تاثیرگذار است.

 

وی، دوست، مدرسه و خانواده را از عوامل خرد مصرف موادمخدر دانست و افزود: خانواده‌ای موفق تر است که کانال اجتماعی خود را با فرزندش بزرگتر و کانال دوست و مدرسه را باریکتر کند. برخی فرزندان کمبود عاطفی را از سوی پدر و مادر احساس می‌کنند و در نتیجه به سمت دوست گرایش پیدا می‌کنند. البته انتقاد به مدرسه وارد است اما شالوده شخصیت، روان و رفتار فرزندانمان در 6 سال اول زندگی شکل می‌گیرد.

 

نخعی تاکید کرد: طبق تحقیقاتی که روی 14 هزار زن از قبل از لقاح فرزند تا 42 ماه بعد از تولد انجام شده است، نشان داده است که زنانی که در دوران بارداری همسر آنها بدخوی بوده است فرزندانشان 2 برابر دیگران به اعتیاد و رفتارهای پرخطر روی می‌آورند و کسانی که کمبود عاطفی دارند 5 برابر دیگران به سمت اعتیاد می‌روند.

 

نخعی ادامه داد: هزار روز اول از زمان جنینی تا 2 سالگی روزهای کلیدی انسان هستند. در این دوران نقش ما نوازش، محبت و دوست داشتن باید باشد. در این 1000 روز مغز توسعه می‌یابد و سیم کشی مغز اتفاق می‌افتد. در این دوران است که مغز مهارت های زندگی را فرا گرفته و خوب و بد را فرا می‌گیرد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به نقش محبت مادری تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما نقش مادری در جامعه کمرنگ شده است. شریف ترین شغل، مادری است. اگر کودک را از مادر محروم کنیم احتمال اعتیاد او به مواد مخدر زیاد می‌شود. حتما با فرزندان خود دور سفر جمع شوید و با هم غذا بخورید.

 

 

 

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها