2709
مراقبت‌های پیش از بارداری کدامند؟

مراقبت‌های پیش از بارداری کدامند؟

1393/10/07 بازدید15818

 بسیاری از زوجها هستند که برای بارداری خود برنامه ریزی می کنند. آنها برای به دنیا آوردن یک نوزاد سالم و داشتن یک بارداری بدون خطر تصمیم می گیرند تا یک برنامه ریزی منظم داشته و تحت نظر پزشک اقدامات لازم را انجام دهند. مراقبتهایی وجود دارد که به آنها مراقبتهای پیش از بارداری گفته می شود.

معاینات فیزیکی و آزمایشات قبل از بارداری در طول چند ماه آمادگی های لازم فیزیکی و روحی را به شما می دهد تا در بهترین زمان برای بارداری اقدام کنید. همچنین مراقبتهای قبل از بارداری پیش زمینه ها و فاکتورهای لازم برای بارداری را که در شما وجود دارد در اختیار پزشک متخصص قرار می دهد. 
 
اولین موردی که متخصص از شما می پرسد لیستی بلند از سوالات متعدد در خصوص وضعیت سلامت بدن و کیفیت زندگی است. معمولا متخصصان تمایل دارند تا بدانند که آیا در گذشته مسئله ای وجود داشته که روی توانایی فعلی شما برای بارداری و سلامتی جنین تاثیر بگذارد. 
 
متخصص هرگونه فاکتورهای نگران کننده را با شما در میان می گذارد و به شما کمک می کند که بهترین روش را انجام دهید و اجازه می دهد سوالاتی که مدنظرتان است را از او بپرسید.
 
 
اطلاعات دوره قاعدگی

متخصص زنان در خصوص دوران قاعدگی سوالاتی از شما می پرسد. بنابراین اگر تا کنون تقویمی برای دوران قاعدگی خود نداشتید، زمان مناسبی است تا شروع کنید. سپس از شما در خصوص ابزار جلوگیری از بارداری سوالاتی می پرسد. بعضی از روشهای پیشگیری از بارداری مانند  آمپول دپوپروورا هستند که  امکان دارد تا باروری را به تعویق بیاندازد. اگر قصد دارید تا سریعتر باردار شوید باید درخصوص روشهای دیگری برای جلوگیری از بارداری با متخصص مشورت کنید. 

 
سوالات دیگری که متخصص تمایل دارد تا درباره آنها اطلاعات کسب کند تست پاپ اسمیر و سابقه داشتن عفونتهای مقاربتی است. بعضی از عفونتهای مقاربتی خاموش هستند. در حقیقت این نوع مقاربتها هیچگونه علائمی ندارند اما در امر باروری یا بارداری مشکلاتی را به وجود می آورند.
 
 
تاریخچه زایمان

 

سابقه زایمان و بارداری قبلی بویژه اگر خارج از رحمی باشد اطلاعات دیگری است که در اختیار متخصص قرار می گیرد. بارداری خارج از رحمی شانس بارداری مجدد را تا حدودی کاهش می دهد. چنانچه مجدد باردار شوید، متخصص در ابتدای بارداری با استفاده از سونوگرافی از سلامتی بارداری اطمینان حاصل می کند.
 
اگر سابقه سقط جنین درکارنامه شما وجود داشته باشد تست های کروموزومی یا معاینات بیشتر برای تشخیص و برطرف شدن مشکل از سوی متخصص انجام می شود.
همچنین عوارض بارداری که قبلا آنها را تجربه کرده اید، نوع زایمان و همچنین سابقه زایمان زود هنگام  از سوالات مهم دیگری است که از شما پرسیده می شود.
 
مسائل دیگری از قبیل افسردگی در طول بارداری یا پس از زایمان و سایر مسائل روحی از سوی متخصص مورد بررسی قرار می گیرد.
در پایان، در خصوص تولد نوزاد سالم سوالاتی پرسیده می شود. چنانچه قبلا نوزاد ناسالمی به دنیا آورده باشید مثل نقص لوله عصبی، مانند اسپینا بیفید، متخصص ممکن است میزان مصرف فولیک اسید قبل از بارداری و در طول آن را تغییر دهد تا از وقوع مجدد این مشکلات در بارداری جدید جلوگیری شود.
 
 
سابقه بیماری

 

 اگر سابقه بیماری خاصی در شما وجود دارد که باعث ایجاد مشکلاتی در بارداری شما می شود مانند آسم، دیابت، فشار خون بالا، اختلالات لخته شدن خون  و بیماری تیروئید، توسط متخصص مورد بررسی قرار می گیرد. 
 
اگر شما دچار یک بیماری مزمن پزشکی هستید، پزشک شما به شما کمک می کند تا با مراجعه به متخصص مربوطه یا کنترل آن توسط خودتان این بیماری را مدیریت کنید.
میزان مصرف داروها برای برطرف شدن بیماریهای مزمن و درمان آن ممکن است به گونه ای باشد که باید قبل از بارداری یا در طول بارداری تجویز شود. چنانچه قبلا تحت عمل جراحی قرار گرفته باشید یا مشکل خاصی با ماده بیهوشی داشته باشید از موارد دیگری است که متخصص باید درباره آن آگاهی داشته باشد. 
 
 

داروها و آلرژی

 

پزشک متخصص در خصوص حساسیت های دارویی از شما سوالاتی می پرسد. ویتامین ها، گیاهان دارویی و سایر مکملها ممکن است باعث ایجاد حساسیت در انسان شوند. پس بهتر است در خصوص هرچیزی که می خورید با پزشک خود مشورت کنید. این اطلاعات به پزشک متخصص شما کمک می کند تا از میزان مصرف دار و بی خطر بودن آن در طول بارداری اطمینان حاصل کند. (به عنوان مثال، megadoses از ویتامین های خاص، مانند ویتامین A، می تواند برای یک کودک در حال رشد خطرناک باشد) در بعضی شرایط متخصص ممکن است خوردن فولیک اسید را قبل از شروع بارداری تجویز کند.
 
 
واکسیناسیون

 

بعضی از بیماری های خاص در دوران بارداری می تواند کودک را در معرض خطر نقص تولد جدی و یا عوارض دیگر قرار دهد. پزشک شما از شما می خواهد تا کارت واکسناسیون خود را در اختیار او قرار دهید تا از برنامه واکسینه شدن شما آگاهی کامل به دست آورد. 
 
واکسن هایی که برای متخصص زنان در اولویت قرار دارند، سرخجه، آبله مرغان، دیفتری و کزاز، آنفولانزا (البته با توجه به فصل) و هپاتیت ب هستند.
اگر قصد سفر به خارج از کشور در طول بارداری را دارید در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم برای شما واکسیناسیون مجدد تجویز کند.
 
 
معاینات ژنتیکی

 

چنانچه در معرض یکی از این فاکتورها قرار داشته باشید، به متخصص ژنتیک معرفی می شوید:
-سابقه بیماری ژنتیکی در فامیل
-سقطهای مکرر
-چنانچه سن شما 35 یا بالاتر از آن باشد
 
معاینات ژنتیکی و مشاوره ژنتیک قبل از بارداری شما را از به دنیا آوردن یک کودک سالم و عاری از هر نوع بیماری ژنتیکی مطمئن می کند و چنانچه احتمال خطری برای نوزاد وجود داشته باشد می توانید در خصوص آن با متخصص خود مشورت کنید و آزمایشهای لازم را قبل از بارداری انجام دهید  
 
 
معاینه فیزیکیبیماریهای زنان

 

پزشک متخصص شما ممکن است در این زمینه ها شما را مورد معاینه قرار دهد: 
 
-معاینات استانداردی که از سر تا پا انجام می شود شامل اندازه قد، وزن و فشار خون هستند
-معاینه ناحیه تناسلی برای وجود هر ضایعه ای که ممکن است نشان دهنده عفونت یا مشکل دیگری باشد
-معاینه واژن تا از عدم عفونتهایی مثل مخمر، تریکومونا، خارش یا سوزش اطمینان حاصل شود
-بررسی دهانه رحم
-آزمایشات پاپ اسمیر تا از عدم سرطان رحم، سوزاک و کلامیدیا (بیماریهای مقاربتی) و تغییرات غیر طبیعی سلول اطمینان حاصل شود
- چک کردن تخمدانها، رحم و گردن رحم برای احتمال وجود توده، حساسیت یا مشکلات دیگر
 
 

آزمایش ادرار

 

آزمایش ادرار برای نشان دادن میزان قند خون و تشخیص دیابت ضروری است. قند خون کنترل نشده می تواند عواقب وخیمی برای یک کودک در حال رشد داشته باشد، بنابراین اگر شما مبتلا به دیابت هستید، توصیه می شود قبل از اقدام برای بارداری به  متخصص دیابت مراجعه کنید. اگر شما علائم عفونت ادراری (مانند سوزش مکرر، و یا ادرار کردن دردناک) داشته باشید، نمونه ادرار شما به آزمایشگاه برای بررسی فرستاده می شود.
 
 

تست خون

 

 آزمایش خون برای تشخیص بیماریهایی از قبیل اچ آی وی، کم خونی، سیفلیس، سرخجه و آبله مرغان در صورتی که هنوز به آن مبتلا نشده اید و همچنین هپاتیت ب ضروری است. 
با توجه به پس زمینه های قومی و پزشکی، ممکن است برای تشخیص اینکه آیا شما حامل ژنتیکی برای کم خونی داسی شکل سلول، بیماری تای ساکس، تالاسمی، و غیره هستید مورد آزمایش قرار بگیرید
 
هیئت تحریریه نی نی سایت

ارسال نظر شما

login captcha
دوستان عزیز سلام قبول باشه لطفا دکتر زنان خوب اصفهان معرفی کنید ممنون
سلام دوستای گلم دکتر خوب زنان و زایمان تو یزد بهم معرفی کنید البته خانم باشه.
سلام دوستای گلم دکتره خوب و کاربلد زنان وزایمان تو شیراز معرفی میکنید. آخه خیلی از زایمان میترسم

پربازدیدترین ها