2709
مراقبت‌های مادر باردار در شب های قدر

مراقبت‌های مادر باردار در شب های قدر

1397/03/13 بازدید4855
نی نی سایت: هر سال، درست در همین شب‌ها، غم‌هایتان را با خود به مسجد محله می‌برید و صبح، آرام و سبکبال به خانه برمی‌گردید. دعا خواندن در جمع دیگران، اشک ریختن و مناجات کردن، کار هر ساله‌تان در این شبهاست و امسال، می‌خواهید احیا داری را به شکل متفاوتی تجربه کنید. حالا قرار است با فرزندی که در شکم دارید، با خدایتان راز و نیاز کنید و همراه با او بار غصه‌های انبار شده روی دوشتان را به زمین بگذارید.
شمایی که قرار است همراه با فرزندی که در شکم دارید قرآن روی سر بگذارید، باید بدانید که احیاداری امسالتان، قدری با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود و برای سلامت خود و جنین‌تان، چاره‌ای جز عمل کردن به این توصیه‌ها نخواهید داشت.

مراقب ازدحام جمعیت باشید

اگر مسجد کوچکی در اطراف خانه‌تان نیست، ترجیحا احیا را در خانه برگزار کنید. حضور در تکیه‌های پرجمعیتی که انبوه مناجات کنندگان در آنها رفت و آمد می‌کنند، ممکن است برایتان ضرر داشته باشد. شمایی که در این ماه‌ها احساس تنگی نفس می‌کنید، در میان جمعیت ممکن است با مشکلات تنفسی روبرو شوید یا به خاطر گرمای زیاد، بدحال شوید. گذشته از این، ممکن است در زمان عبور جمعیت، به شما فشار وارد شود، زمین بخورید و آسیب ببینید. خوشبختانه در سال‌های اخیر، شبکه‌های مختلف تلویزیونی مراسم احیایی که در تکیه‌ها و مساجد برگزار می‌شود را به صورت زنده پخش می‌کنند و به کسانی که امکان حضور در مساجد ندارند، فرصت پیوستن به جمع دعاخوان‌ها را می‌دهند.

مراسم شب قدر

از بلندگو فاصله بگیرید

حتما خودتان هم می‌دانید که صدای بلند، برای سلامت جنین خطرناک است. صداهای بیش از اندازه بلند، به ویژه قبل از هفته 27 بارداری جنین را آشفته خواهند کرد و حتی سلامت مغز و رشد او را هم تحت تاثیر قرار خواهند داد. برای اینکه آرامش فرزندی که در شکم دارید مختل نشود یا رشدش دچار مشکل نشود، در صورت رفتن به مساجد، از نشستن کنار بلندگوها پرهیز کنید. بلندگوهای بزرگی که قرار است صدای قاریان را به گوشه گوشه یک بنا برسانند، باید چند متری از شما دور باشند.

نگذارید قندخونتان افت کند

درصورت برگزار کردن احیا در فضایی خارج از خانه، حتما چند عدد بیسکوییت، شکلات و مقداری آب با خود به همراه داشته باشید. افت ناگهانی قند خون، می‌تواند شما را بدحال کند و ساعات طولانی تشنه ماندن هم می‌تواند شما را خسته، کلافه و گیج کند. پس برای اینکه بتوانید تا بعد از نیمه شب با آرامش دعا بخوانید، با بسته کوچکی از خوراکی‌ها از خانه بیرون بزنید.

روی زمین سفت ننشینید

کمر درد در بارداری، یکی از مشکلاتی شایع این دوران است و شمایی که این ماه‌ها را پشت سر می‌گذارید، باید بیشتر از قبل به فکر مقابله با درد کمر باشید. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از رفتن به مسجد، از داروخانه یک بالشتک تیوپی بخرید و وقت نشستن روی زمین آن را زیر پایتان بگذارید. نگران قضاوت دیگران نباشید، همه درک خواهند کرد که روی زمین سفت نشستن، برای شما در این ماه‌ها دشوار است و می‌تواند تا چند روز درد کمر و دنبالچه را به جانتان بیندازد.

مراسم شب قدر

عکس از حسین اسماعیلی

مجهز به مسجد بروید

شاید دویدن، تند راه رفتن یا بالاتر رفتن از پله، خطری برای زنان باردار نداشته باشد، اما نمی‌توان گفت که زمین خوردن هم آسیبی به سلامت مادر و جنین نمی‌زند. گذشته از فشاری که در زمان سقوط به شکم شما وارد می‌شود، نباید فراموش کنید که شکستگی استخوان‌ها و نیاز به عمل جراحی، می‌تواند آسیب جدی‌تری را به سلامت فرزندتان برساند. حالا که قرار است به فضایی پر از جمعیت بروید، باید تجهیزات لازم برای جلوگیری از این اتفاق را هم با خود بردارید. داشتن چراغ‌قوه برای عبور ایمن از راهروهای تاریک، پوشیدن کفش مناسبی که احتمال سر خوردن را کاهش می‌دهد و صبوری برای کم شدن ازدحام در زمان ورود و خروج، احتمال آسیب دیدن شما در این شرایط را کاهش خواهد داد.

تنها نمانید

درست است که در صورت بدحال شدن شما، تک تک حاضران جمع تنهایتان نخواهند گذاشت، اما اگر قصد دارید در جمع دعاخوانان حاضر شوید، فکر تنها بیرون زدن از خانه را از سرتان بیرون کنید و همراه با فردی که می‌تواند در صورت بروز مشکل به شما کمک کند و برای سلامت شما و جنینتان تلاش کند، در این مراسم‌ حاضر شوید.

زیاد گریه نکنید

حالات روانی شما در دوران بارداری بر وضعیت جنین‌تان تاثیر مستقیم می‌گذارد. وقتی غم همه وجودتان را فراگرفته و با تمام وجود اشک می‌ریزید، فرزند شما هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و بی‌قرار و آشفته می‌شود. ترشح هورمون‌های استرس در بدن شما، بر جنینتان اثر نامطلوبی می‌گذارد، به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که در شبهای قدر امسال، بیش از قبل خودتان را کنترل کنید و از گریستن زیاد بپرهیزید. یادتان نرود که شما مسئول زندگی فرد دیگری هستید و نمی‌توانید برای تخلیه هیجانات و احساسات خود، به سلامت او آسیب بزنید و آرامشش را از بین ببرید.

شب قدر

قبل از بدحال شدن به خانه برگردید

می‌دانیم که شما هم دوست دارید تا صبح دعا بخوانید و مناجات کنید؛ می‌دانیم که یکسال برای آمدن این شب انتظار کشیده‌اید و سال‌هاست که هر شب قدر تا صبح بیدار می‌مانید و دعا می‌خوانید؛ اما نباید فراموش کنید که شرایط امسال شما با همیشه فرق دارید. این بار به جای بیخود شدن از خود و بیدار ماندن تا صبح، باید به شرایطی که دارید آگاه باشید و حالات جسمی و عاطفی‌تان را با دقت مورد توجه قرار دهید. حتی اگر یک ساعت بعد از حاضر شدن از مراسم، احساس کردید که جسمتان آزرده‌تر از آن است که بتواند در جمع بماند، حتما به خانه برگردید.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها