2783
آخرین دستاوردهای سلامت زنان

آخرین دستاوردهای سلامت زنان

1403/04/16 بازدید177

از اخبار زنان چه خبر؟!

در چند ماه گذشته، چندین تحول مهم در سلامت زنان پدیدار شده است که به نگرانی‌های مختلف سلامت جسمی و روانی پرداخته است.

تشخیص سرطان سینه

یکی از پیشرفت های قابل توجه در تشخیص سرطان سینه است. محققان تکنیک تصویربرداری جدیدی را توسعه داده اند که به طور قابل توجهی دقت تشخیص سرطان سینه را بهبود می بخشد و در عین حال موارد مثبت کاذب را کاهش می دهد. این نوآوری نویدبخش افزایش تشخیص زودهنگام و نتایج درمان برای بسیاری از زنان است.

افسردگی پیش از قاعدگی

سلامت روان، به ویژه در مورد قبل از یائسگی، نیز یک نقطه کانونی بوده است. مطالعات نشان می دهد که زنان 40 درصد بیشتر در معرض افسردگی در دوران پیش از یائسگی هستند، که این امر نیاز به حمایت هدفمند از سلامت روان را در این دوره انتقالی برجسته می کند.

خواب کافی، جلوگیری از پوکی استخوان!

یکی دیگر از زمینه های مهم توجه، پیشگیری از پوکی استخوان است. تحقیقات جدید نشان می دهد که خواب کافی ممکن است نقشی حیاتی در پیشگیری از پوکی استخوان داشته باشد و یک استراتژی ساده و در عین حال موثر برای حفظ سلامت استخوان با افزایش سن زنان ارائه می دهد.

پوکی استخوان

سلامت باروری

از نظر سلامت باروری، پیشرفت هایی در درک و درمان آندومتریوز وجود دارد. این وضعیت که می‌تواند باعث درد شدید و ناباروری شود، با بهبود روش‌های تشخیصی و گزینه‌های درمانی درمان می‌شود و به بسیاری از زنانی که از اثرات ناتوان‌کننده آن رنج می‌برند، امیدوار است.

علائم آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز

در پاسخ به سوال  اندومتریوز چیست چه علائمی دارد؟  باید بدانید که مهمترین علامت اولیه بیماری آندومتریوز درد لگن است که اغلب با دوره‌های قاعدگی همراه است. این درد ممکن است با گذشت زمان افزایش یابد. از دیگر علائم و نشانه‌های شایع اندومتریوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوره‌های قاعدگی دردناک (دیسمنوره):  درد و گرفتگی لگن ممکن است قبل از قاعدگی شروع شده و تا چندین روز بعد از آن ادامه یابد. همچنین ممکن است احساس درد در ناحیه کمر و شکم نیز داشته باشید (علائم کیست اندومتریوز).

درد هنگام رابطه جنسی: با وجود اندومتریوز، بروز درد در طول یا بعد از رابطه جنسی شایع است.

درد هنگام ادرار کردن (علائم اندومتریوز مثانه): اغلب این علائم را در دوران قاعدگی تجربه می‌کنید.

خونریزی بیش‌ازحد در دوران قاعدگی: ممکن است حتی خونریزی بین قاعدگی را به‌ صورت لکه‌بینی تجربه کنید (از علائم سرطان آندومتریوز).

ناباروری: گاهی اوقات آندومتریوز در افرادی‌که به دنبال درمان ناباروری هستند، عامل اصلی تشخیص داده می‌شود.

البته ممکن است علائم خستگی، اسهال، یبوست، نفخ یا حالت تهوع را نیز تجربه کنید (به ویژه در دوران قاعدگی). معمولا این‌ها علائم عود اندومتریوز در نظر گرفته می‌شوند. توصیه می‌کنیم علائم اندومتریوز را نادیده نگیرید چراکه با گذشت زمان مطمئنا شدت عوارض آن افزایش پیدا خواهد کرد.

متاسفانه علائم آندومتریوز گاهی اوقات با علائم سایر شرایطی که می‌توانند باعث درد لگن شوند، مانند بیماری التهابی لگن (PID) یا کیست تخمدان اشتباه گرفته می‌شوند.

ترومای کودکی

عملکرد جنسی

علاوه بر این، تأثیر ترومای دوران کودکی بر عملکرد جنسی زنان در میانسالی مورد بررسی قرار گرفته است و بر پیامدهای دراز مدت تجربیات اولیه زندگی بر سلامت زنان و نیاز به سیستم‌های حمایتی جامع تأکید می‌کند.

سخن پایانی

به طور کلی، این پیشرفت‌ها و تلاش‌های تحقیقاتی مداوم نشان‌دهنده تعهد رو به رشد برای رسیدگی به نیازهای بهداشتی منحصربه‌فرد زنان، از تکنیک‌های تشخیصی بهبودیافته تا حمایت بهتر از سلامت روان و استراتژی‌های مراقبت پیشگیرانه است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha
2788

پربازدیدترین ها

پیش‌بینی زمان مرگ با یک روش ساده

نوشته

1 هفته پیش
|
5139 بازدید

علل و درمان سوراخ شدن رحم

نوشته

1 هفته پیش
|
2852 بازدید

بهترین هدیه برای کودکان

نوشته

2 هفته پیش
|
3075 بازدید

رابطه جنسی در بارداری مجازه؟

نوشته

8 ساعت پیش
|
704 بازدید