2109
 افتادن دندان شیری

افتادن دندان شیری

2 هفته پیش بازدید132

 دندان شیری کودکان

همه ما برای دیدن لبخند شاد و خوشحالی کودکانمون، تلاش می‌کنیم. اما آیا می‌دونید که یکی از اصولی‌ترین قسمت‌های سلامتی کودکان، دندان‌هاشون هستند؟ دندان‌های شیری، مثل کلیدهایی هستند که از سلامتی دندان‌های دائمی محافظت می‌کنند. اگر شما هم مثل خیلی از والدین، قصد دارید در مورد رشد، حفظ و ترتیب افتادن این دندان‌های شیری بیشتر بدونید، با ما همراه باشید. توی این مقاله، قراره سریع و عامیانه به زمانبندی رشد و افتادن دندان شیری کودکان و اهمیت نگهداری درست از اون‌ها پرداخته بشه.

زمانبندی رشد دندان شیری کودکان

از زمانی که کودکان تازه به دنیا میان، روند رشد دندان‌های شیری شروع می‌شود. معمولا، این فرآیند از حدود ۶ تا ۸ ماهگی شروع می‌شود. دندان‌های اولیه، که به اونها دندان‌های شیری می‌گویند، آروم آروم از لثه‌ها بیرون میان.کودکان تا 3 سالگی حداقل 20 تا دندان شیری دارند. این دندان‌ها، قدم اول برای توسعه دهان و حتی کمک به توسعه دندان‌های دائمی هستند.

با همه این‌ها برای خیلی از والدین، حفظ و نگهداری این دندان‌های شیری خیلی مهم بنظر نمیاد. این طرز تفکر ممکنه به خاطر ماهیت موقتی این دندان‌ها باشد و بعضی‌ها معتقدند که خرابی یا پوسیدگی، می‌تونه به راحتی توسط دندان‌های دائمی جایگزین شوند. اما واقعا اینجوریه؟

از نظر یه دندان پزشک کودکان، این فرضیه کاملاً غلطه. واقعیت اینه که هر دندان تو سن معینی در میان  و اگه اون دندان‌ها بخوان زودتر از زمان مناسب از دست برن ممکنه عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد. مثلا، اگه یه دندان شیری زودتر از زمان خودش کشیده شود، دندان‌های کناری ممکنه به سمت محل خالی حرکت کنند و فضای لازم برای رشد دندان‌های دائمی تنگ شود.

علاوه بر این‌ها، زود از‌دست دادن دندان‌های شیری ممکنه تاثیرات منفی زیادی روی زیبایی و عملکرد دهان داشته باشد. مثلا، ممکنه باعث شود که کودکان مشکلاتی مثل مشکلات تلفظ، مصرف غذا و حتی اعتماد به نفس داشته باشند.

دندان شیری کودکان

آشنایی با ترتیب افتادن دندان شیری کودکان

وقتی کودکان بزرگ می‌شوند و دندان‌های شیریشون می‌افتند، یه فرآیند طبیعی و متناسب با رشد و توسعه اونها شروع می‌شود.اولین دندان‌هایی که معمولا برای اکثر کودکان می‌افتند دندان‌های میانیشونه. دندان‌های میانی معمولا اولین نشانه رشد دندان‌های دائمی کودکان هستند.

بعد از اون، دندان‌های ثنایای مرکزی تو فک بالا می‌افتند و دندان‌های دائمی آروم آروم جایگزین اونها می‌شوند. این تغییرات مهمی هستند که نشان دهنده رشد و توسعه دندان‌های دائمی در کودکان است.

تو مرحله بعد، دندان‌های ثنایای جانبی و دندان‌های آسیاب اولیه شروع به ریزش می‌کنند. این دندان‌ها معمولا تو مراحل بعدی از رشد کودکان از بین می‌روند و جای خالی خودشون رو به دندان‌های دائمی می‌دهند.

در نهایت، مرحله آخر ریزش دندان‌های شیری به دندان‌های نیش و دندان‌های آسیاب بزرگ متعلقه. این دندان‌ها معمولاً تو مراحل آخر رشد کودکان می‌افتند و دندان‌های دائمی جایگزینشون می‌شوند، که برای کودکان نقش مهمی در فرآیند جویدن و خوردن غذا دارند.

به طور کلی، افتادن دندان‌های شیری یه فرآیند طبیعیه که ممکنه ترتیبش برای هر کودک متفاوت باشد، پس اگه دندان‌های کودکتون به این ترتیب نیفتاد نباید نگران باشید.

دندان شیری

آشنایی با عواقب زود کشیدن دندان‌ شیری

هر کودکی از 6 یا 8 ماهگی شروع می‌کند به درآوردن دندان و تا سه سالگی، 20 تا دندان شیری دارد. این دندان‌های شیری، به تدریج جای خودشون رو به دندان‌های دائمی می‌دهند. بعضی از والدین وقتی دندان شیری بچه‌شون پوسیده میشه، فکر می‌کنند که همین که دندان شیریه، یعنی چیز خاصی نیست و عیبی ندارد که اگه اون رو کشید. اگه شما هم قصد دارید با عواقب زود کشیدن دندان شیری آشنا بشید ادامه مطلب رو مطالعه کنید. نظر دندان پزشک‌ها اینه که دندان‌های شیری، هر کدوم تو سن خودشون باید بیفتند. مثلاً دندان‌های جلویی پایین تو سن ٦ سالگی، اما دندان‌های آسیای اول و دوم شیری تو سنین ١٠ و١٢ سالگی می‌افتند و دندان‌های دائمی جایگزین میشن.

اگه دندان شیری کودکان زودتر از سن معمولیش کشیده بشه، جای خالیش میمونه و دندان‌های کناری به سمت اون حرکت می‌کنند که می‌تونه به مشکلات ارتودنسی منجر بشه. علاوه بر همه این‌ها، از دست دادن زودهنگام دندان شیری می‌تونه تو روند زندگی کودک تاثیر بذاره. پس بهتره تمام تلاشمون رو بکنیم که دندان‌های شیری کودکمون رو حفظ کنیم.

اگه واقعاً مجبور شدید که دندان شیری کودکان رو بکشید، می‌تونید از فضا‌نگهدار استفاده کنید تا جای خالیش رو حفظ کنید. این فضا‌نگهدارها به دو صورت متحرک و ثابت هستند و با توجه به شرایط بچه‌، دندانپزشک تعیین می‌کند که کدام بهتر است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

چطور بعد از زایمان شکم تخت داشته باشیم؟

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
12696 بازدید

آب انار برای زردی نوزاد (مفید یا مضر؟)

ریپورتاژ

1 هفته پیش
|
14785 بازدید

5 پوزیشن خواب برای نوزاد

نوشته

2 هفته پیش
|
12021 بازدید

خورشید زندگی روزت مبارک!

نوشته

2 روز پیش
|
3482 بازدید