2109
تأخیر یا عقب افتادن قاعدگی به چه علت اتفاق می‌افتد؟

تأخیر یا عقب افتادن قاعدگی به چه علت اتفاق می‌افتد؟

1401/03/24 بازدید51537

 بارداری:

گاهی اوقات دیر پریود شدن دقیقاً به معنای همان چیزی است که شما فکر می‌کنید و باردار هستید. از آنجایی که بسیاری از اولین علائم بارداری از جمله گرفتگی عضلات، نفخ، حالت تهوع، لکه بینی، خستگی، حساس شدن سینه‌ها و حتی بیزاری از غذا می‌تواند شبیه به روز‌هایی باشد که شما پریود هستید. سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا حاملگی دلیل عقب افتادگی قاعدگی شماست یا خیر انجام تست بارداری در خانه است. این آزمایش‌ها گنادوتروپین جفتی انسانی که بیشتر به عنوان hCG شناخته را در ادرار شما تشخیص می‌دهد. تست‌های بارداری روز بعد از قاعدگی شما قابل اعتماد هستند.

 

 فشار روحی:

شما می‌دانید که استرس می‌تواند تعدادی از عوارض جانبی ناخوشایند مانند سردرد، افزایش وزن و آکنه را ایجاد کند بنابراین جای تعجب نیست که می‌تواند بر چرخه قاعدگی شما نیز تأثیر بگذارد. زمانی که تحت استرس فیزیکی یا احساسی هستید بدن شما هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول را تولید می‌کند. سطوح بالا از این هورمون‌های استرس مغز را مجبور می‌کند تا تصمیم بگیرد که کدام عملکرد‌های بدن ضروری و کدام غیر ضروری هستند تا زمانی که رویداد اضطراب‌آور تمام شود. استرس معمولاً مشکلی در چرخه شما ایجاد نمی‌کند اما گاهی اوقات استرس بیش از حد می‌تواند منجر به نوسانات در سطح هورمون شود که به نوبه خود می‌تواند زمان تخمک‌گذاری بدن شما را مختل کند و پریود شما را به تأخیر بیندازد.

 بیماری:

برخی از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز می‌توانند بر بدن فشار وارد کنند و بر تخمک‌گذاری و در نتیجه پریود شما تأثیر بگذارند. اگر بیماری در حوالی زمان تخمک‌گذاری باعث شود که پریود خود را رد کنید احتمالاً در چرخه بعدی عادی دوباره ظاهر می‌شود.

 

 وزن:

وزن شما می‌تواند هیپوتالاموس شما را تحت تأثیر قرار دهد که غده‌ای در مغز است و مسئول تنظیم فرآیند‌های مختلف در بدن از جمله چرخه قاعدگی است. کاهش وزن شدید، دریافت کالری کم یا وزن بسیار کم می‌تواند به هیپوتالاموس فشار وارد کند. این می‌تواند بدن شما را از تولید استروژن مورد نیاز برای ساخت پوشش داخلی رحم جلوگیری کند. اضافه وزن یا افزایش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه می‌تواند باعث شود بدن شما استروژن بیش از حد تولید کند. اضافه وزن ممکن است منجر به رشد بیش از حد پوشش آندومتر و ناپایدار شدن آن و در نتیجه پریود‌های سنگین، نامنظم یا از دست رفته شود. معمولاً مشورت با پزشک و افزایش وزن مناسب در صورت کمبود وزن به بازگشت قاعدگی کمک می‌کند.

 

 ورزش بیش از حد:

ورزش کردن برای شما خوب است. با این حال هنگامی که در آن زیاده روی می‌کنید (و احتمالاً وعده‌های غذایی را برای کاهش وزن محدود می‌کنید) ممکن است بدن شما استروژن کافی برای تکمیل چرخه قاعدگی تولید نکند. برخی از زنان مانند رقصندگان باله، ژیمناستیک کاران و ورزشکاران حرفه‌ای در معرض خطر بیشتری برای آمنوره (عدم قاعدگی برای سه ماه یا بیشتر متوالی) هستند. اما لازم نیست برای ورزش کردن حرفه‌ای باشید. ورزش بیش از حد بدون دریافت کالری کافی نیز می‌تواند باعث اختلال شود.

 تغییر در روند زندگی:

کار کردن در شیفت شب به جای روز یا سفر کردن می‌تواند ساعت داخلی بدن شما را تغییر دهد که به تنظیم هورمون‌های شما کمک می‌کند. گاهی اوقات این منجر به عقب افتادن یا تأخیر در قاعدگی می‌شود اما زمانی که بدن شما به این تغییر عادت کرد یا برنامه شما به حالت عادی برگشت این تأخیر نیز درست می‌شود.

 

 شیردهی:

اگر در حال شیردهی هستید ممکن است برای مدتی پریود نشوید زیرا پرولاکتین - هورمونی مسئول تولید شیر مادر است و تخمک‌گذاری را تغییر می‌دهد. این امکان وجود دارد که قبل از اینکه پریود شوید تخمک‌گذاری کنید و سپس باردار شوید. اکثر مادران باید بین شش تا هشت هفته پس از از شیر گرفتن دوره‌های قاعدگی خود را ببینند. اگر سه ماه پس از قطع شیردهی پریود نشدید با پزشک خود صحبت کنید.

 

 مصرف دارو:

احتمالاً رایج‌ترین دارویی که باعث تغییرات قاعدگی می‌شود قرص کنترل بارداری است. دارو‌های ضد بارداری هورمونی مانند قرص با جلوگیری از تخمک‌گذاری بدن عمل می‌کنند و عدم تخمک‌گذاری به معنای عدم پریود است. برخی از دارو‌های دیگر که می‌توانند باعث نامنظم شدن پریود شوند که عبارتند از دارو‌های ضد افسردگی. برخی دارو‌های ضد روان پریشی، کورتیکواستروئید‌ها و دارو‌های شیمی درمانی. اگر اخیراً به‌امید باردار شدن قرص را ترک کرده‌اید ممکن است متوجه شوید که یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد تا چرخه شما تنظیم شود و در این صورت یک دوره پریود ممکن است فقط به معنای برگشتن سیستم شما به مسیر درست باشد. با این حال اگر مطمئن نیستید که ممکن است باردار باشید به پزشک خود مراجعه کنید.

 عدم تعادل هورمونی:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که در آن هورمون‌های جنسی زنانه از تعادل خارج می‌شوند. PCOS می‌تواند باعث ایجاد کیست در تخمدان‌ها شود و از تخمک‌گذاری به طور منظم جلوگیری کند. علاوه بر پریود‌های از دست رفته یا نامنظم، PCOS همچنین می‌تواند به رشد مو‌های زائد، آکنه، افزایش وزن و احتمالاً ناباروری کمک کند. اگر فکر می‌کنید PCOS ممکن است دلیل مشکلات قاعدگی شما باشد پزشک می‌تواند آزمایش خون را برای بررسی سطح هورمون شما انجام دهد. اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک علت آن باشد پزشک شما ممکن است کنترل بارداری را برای تنظیم دوره‌های شما توصیه کند.

 

 اختلال تیروئید:

زمانی که تیروئید غده‌ای که مسئول متابولیسم بدن شما است به درستی عمل نمی‌کند می‌تواند باعث تغییرات غیر طبیعی قاعدگی شود. پرکاری تیروئید می‌تواند باعث سبک‌تر و کم‌تکرار شدن قاعدگی شود. علائم اضافی شامل کاهش وزن، ضربان قلب سریع، افزایش تعریق و مشکلات خواب است. تیروئید کم کار ممکن است باعث شود که دوره‌های پریود کمتر اما سنگین‌تر شود. کم کاری تیروئید همچنین می‌تواند باعث افزایش وزن، خستگی، خشکی پوست و ریزش مو شود. آزمایش خون می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا شما دچار اختلال تیروئید هستید یا خیر.

 

منبع:

www.whattoexpect.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14518 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10294 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2033 بازدید