2109
انواع سردرد در بارداری

انواع سردرد در بارداری

1403/01/08 بازدید94

در این مقاله میخوایم درمورد انواع سردرد در بارداری صحبت کنیم. علل دچار شدن زنان باردار به انواع سردرد مختلفه. دو سوم این سردردها علت‌های اولیه ( بیشتر از 90 درصد از نوع میگرن) دارن و علل ثانویه برای یک سومیه که باقی می‌میونه. 50 درصده علل ثانویه می تونه از بیماری‌های فشارخون ‌باشه. تغییرات هورمونی یکی از علت‌های سردرد میگرنی در بارداریه. در ادامه این مقاله شما عزیزان رو با انواع سردرد در بارداری آشنا میکنیم.

معرفی انواع سردرد در بارداری

در این بخش میخوایم درمورد انواع سردرد در بارداری صحبت کنیم. اگر میخواید در مورد این موضوع اطلاعات مفیدی کسب کنید، در ادامه همراه ما باشید.

سردرد استرسی یا تنشی از انواع سردرد در بارداری

یکی از نوع های سردرد ‌در دوران بارداری سردرد استرسی یا تنشیه که جزو شایع ترین سردردها محسوب میشه. این سردرد با سفتی عضلانی و دردخفیف همراهه. اگر دچار این نوع سردرد شدید، تهوع و اختلافات عصبی نخواهید‌داشت، چون از علائم این سردرد به حساب نمی‌آیند. زنانی که در دوران بارداری خود، سردرد استرسی یا تنشی میگیرن با استراحت، ماساژ، یخ یا حرارت، مصرف آرام بخش‌های ضعیف، مصرف داروهای ضد التهابی می‌تونن از درد خود کم کنند. اگر سردرد شما عزیزان خیلی زیاده و با هیچ یک از روش‌های بالا نتوانستید شدت اون رو کم کنید، لازمه که در بیمارستان بستری شوید.

سردردخوشه‌ای یا کلاستر از انواع سردرد در بارداری

یکی دیگر از نوع های سردرد در بارداری سردرد کلاستر یا خوشه‌ایه که شدت آن وابسته به حاملگی نیست. زمانی که این نوع سردرد به مرحله حاد برسه، پزشک برای درمان اون، اکسیژن صد درصد و سوماتریپتان تجویز می‌کنه. این نوع سردرد جزو سردرهای نادره که از علائم اون می‌تونیم به درد شدید در یک طرفه صورت و چشم ها اشاره کنیم. این نوع سردرد ممکنه در زمان کودکی شروع شه و در زمان نوجوانی به اوج برسه. هر چه سن شما عزیزان بیشتر شه، از دفعات و شدت اون کم میشه.

 سردردخوشه‌ای

سردرد میگرنی

احتمال اینکه زنان باردار در سه ماهه اول بارداری خود، میگرن بگیرن، 2 درصده. اگر زنان باردار میگرن بگیرن در همون دوران بارداری خود، میگرن اونها درمان خواهندشد. بعضی وقت‌ها در دوران بارداری میگرن با اورا ( نوعی اختلال گذرای حرکتی، حسی و دیداریه) ظاهر می‌شه. اگر در زمان بارداری خود، هر یک از عوامل بالا رو داشتید، نشون دهنده شروع سردرده. زنانی که قبل از بارداری خود، میگرن با علائم مختص به اون رو داشته‌اند، در زمان بارداری این نوع سردرد رو با علائم دیگری خواهند‌داشت. اگر علائم عصبی جدیدی داشتید، بهتره به پزشک خود مراجعه کنید. در زمان‌های گذشته، پزشکان فکر میکردن که سردرد از نوع میگرن خطری برای مادر یا جنین نداره؛ اما امروزه این نظریه رد شده‌.

انواع سردرد در بارداری، باعث افزایش احتمال پره اکلامپسی، پره ترم لیبر، اختلالات قلبی عروقی مثل سکته های مغزی ایسکمیک و هایپرتنشن بارداری میشن میگرن خطر سکته مغزی رو 16 برابر افزایش میده. همچنین این نوع سردرد خطر انفارکتوس میوکارد رو 5 برابر، بیماری قلبی 2 برابر، مسمومیت حاملگی 2 برابر و ترومبوآمبولی 2 برابر افزایش میده. انجمن بین المللی در سال 2013 سردرد میگرن رو بر اساس سیر زمانی و وجود یا عدم وجود اورا به دو نوع تقسیم کردن.

انواع میگرن

میگرن بدون اورا

سردرد میگرن یکی از نوع های سردرد در بارداری است که علائم مختص به خودش رو داره. اسم دیگه این نوع سردرد، میگرن شایع است. تهوع، استفراغ، ترس از نور همراه با سردرد یک‌طرفه ضربان دار از علائم این نوع سردرد هستند.

میگرن با اورا

میگرن با اورا یکی از انواع سردرد در بارداریه که اسم دیگه اون میگرن کلاسیکه. یکی از شایع ترین علائم این سردرد، لکه های بینایی یا توهمات بیناییه ‌که اکثر زنان باردار دچار این علائم میشن. زمانی که یکی از علائم این نوع سردرد رو پیدا کردید، بهتره دارو مصرف کنید. مصرف دارو به موقع میتونه از ایجاد سردرد های خفیف جلوگیری کنه. سردرد در زمان بارداری یکی از نشونه‌های خطرمسمومیت حاملگیه. اگر در زمان بارداری خود علائمی مثل ورم یا فشارخون رو دیدید بهتره که هر چه زودتر به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. در صورتی که این علائم رو داشته باشید و به پزشک مراجعه نکنید، دچار تشنج می‌شوید.

 میگرن

امیدواریم اطلاعات مفید و جامعی در مورد انواع سردرد در زمان بارداری به دست آورده باشید. اگر در زمان بارداری، هر کدوم از سردردهایی که در این مقاله معرفی کردیم رو داشتید‌ بهتره که به پزشک متخصص خود مراجعه کنید تا مشکلی برای بچه و خودتون پیش‌نیاد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها