2109
علت سردرد صبحگاهی چیست؟

علت سردرد صبحگاهی چیست؟

1402/03/07 بازدید2900

علت سردرد صبحگاهی چیست؟

بیدار شدن در صبح باید احساس خوبی داشته باشد نه اینکه سر شما در حال انفجار باشد، اما گاهی اوقات سردردهای صبحگاهی قابل درمان نیستند و با انتقال به مرحله بیدار شدن از خواب مغز شما حساس‌تر می‌شود و به تغییرات در وضعیت بدن، لمس و صدا واکنش نشان می‌دهد و به این ترتیب سردرد صبحگاهی به وجود می‌آید. در حالی که این سردردهای صبحگاهی می‌تواند ناشی از اختلالات سلامتی باشد اما عادت‌های شخصی نیز یک عامل هستند.

أنواع  سردرد :

سردرد انواع مختلفی دارد در واقع بیش از 150 نوع سردرد وجود دارد اما شایع‌ترین آن‌ها سردردهای میگرنی، سردردهای خوشه ای، سردردهای تنشی، سردردهای هیپنیک و همی کرانیای حمله‌ای هستند. در ادامه درباره انواع سردردها توضیحاتی داده شده است.

سردردهای میگرنی باعث ایجاد احساس ضربان شدید در یک ناحیه می‌شود و می‌تواند باعث حساسیت به نور و صدا شود. این سردردها اغلب به دلیل کم آبی بدن، کم خوابی، تغییرات هورمونی، استرس و برخی غذاها و نوشیدنی‌ها ایجاد می‌شوند.  علائم میگرن.

  • سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه‌ای شدیدتر هستند و به صورت «خوشه ای» یا گروهی در دوره‌های طولانی رخ می‌دهند. آن‌ها معمولاً یک طرف سر را تحت تاثیر قرار می‌دهند و می‌توانند باعث درد پشت چشم و همچنین آبریزش بینی یا آبریزش چشم شوند.

  • سردردهای تنشی

سردردهای تنشی رایج‌ترین نوع سردرد صبحگاهی است که احساس می‌کنید یک نوار سفت تمام سر شما را گرفته است. اینها می‌تواند ناشی از استرس، اضطراب یا خوابیدن با بالش گردن خیلی بالا باشد.

عواملی که باعث سردرد می‌شوند:

  • نخوابیدن کافی

خوابیدن کافی یکی از راه‌های مطمئن برای پایان دادن به سردرد صبحگاهی است. بی‌خوابی الگوهای خواب شما را به هم می‌ریزد، چه با بیدار شدن مداوم یاعدم توانایی در ابتدا به خواب رفتن. وقتی به اندازه کافی استراحت نمی‌کنید خسته و با سردرد از خواب بیدار می‌شوید.

  • آپنه خواب

آپنه خواب زمانی است که در طول شب برای مدت کوتاهی تنفس را متوقف می‌کنی زیرا برخی از عضلات گلوی شما فرو می‌ریزند و این می‌تواند باعث سردرد شود. حدود ۲۹ درصد از افرادی که از آپنه انسدادی خواب رنج می‌برند سردرد صبحگاهی دارند
علت سر دردهای صبحگاهی چیست؟

  • دندان قروچه

یکی دیگر از دلایل سردرد صبحگاهی دندان قروچه هنگام خواب است که می‌تواند باعث سردردهای مبهم در نزدیکی شقیقه‌ها شود. دندان قروچه می‌تواند موقعیت فک شما را تغییر دهد و منجر به تنش شود که به سردرد تبدیل می‌شود.

  • بد خوابیدن

کشیدگی عضلات گردن باعث ایجاد تنش و تشدید آن به یک سردرد تمام عیار می‌شود. بنابراین اگر بالش‌های شما گردن و ستون فقرات شما را در یک راستا خنثی نگه نمی‌دارند این می‌تواند دلیل اصلی سردرد شما باشد. به یاد داشته باشید که حالت خنثی باید همان حالتی باشد که گردن و شانه‌های شما در حالت ایستاده قرار دارند.

  • داروها

داروها از جمله داروهای خواب اغلب می‌توانند با الگوهای خواب شما تداخل داشته باشند که منجر به سردرد می‌شود. به عنوان مثال مسدودکننده‌های بتا به رویاهای واضح و کابوس‌هایی که می‌توانند خواب را مختل کنند کمک می‌کنند. حتی برخی از مسکن‌های بدون نسخه می‌توانند باعث سردرد (معروف به سردرد برگشتی) در صورت استفاده زیاد یا طولانی مدت شوند.

چگونه از سردرد صبحگاهی جلوگیری کنیم؟

  • به خواب خود توجه کنید

هفت تا هشت ساعت خواب در هر شب برای سلامتی شما لازم است و هر شب در همان ساعت مشخص به رختخواب بروید و در زمان مشخص از خواب بیدار شوید و از استفاده بیش از حد از صفحه نمایش خودداری کنید.

  • به طور منظم ورزش کنید

ورزش کردن هورمون‌های استرس را در بدن کاهش می‌دهد که می‌تواند به جلوگیری از سردرد صبحگاهی کمک کند. اطمینان حاصل کنید که در روز ورزش کنید و از انجام کارهای روتین خود در پنج ساعت پس از رفتن به رختخواب خودداری کنید.

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید

برای کمک به کاهش التهاب و جلوگیری از سردرد صبحگاهی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات تازه بخورید. از غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین و مقادیر بیش از حد کافئین خودداری کنید.

  • تکنیک‌های کاهش استرس را دنبال کنید

تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند یوگا یا مدیتیشن را برای کمک به مدیریت و کاهش استرس خود امتحان کنید که به جلوگیری از ایجاد سردرد صبحگاهی کمک می‌کند.

 

منبع:
jimsappliance

 

منبع : علت سردرد صبحگاهی چیست؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها