2109
روش مناسب برای ترک عادت‌های نادرست کودکان

روش مناسب برای ترک عادت‌های نادرست کودکان

1393/09/15 بازدید308

 ربابه غفار تبریزی روان‌شناس با اشاره به اینکه عادت های بد در کودکان معمولا با رفتار درمانی قابل کنترل هستند، افزود: عادت های بد در بزگسالان بیشتر به صورت اعتیاد به مواد مخدر بروز می کنند که برای ترک آنها ابتدا افراد مبتلا باید پاکسازی شوند و سپس تحت درمان روانکاوی قرار گیرند تا ریشه ی این رفتارهای غلط خشک شود. 

وی با اشاره به اینکه برای ترک عادت‌های نادرست در کودکان می توان جدولی تنظیم کرد،‌تصریح کرد: در این جدول که از شنبه تا جمعه در نظر گرفته شده برای کارهای خوب کودک علامت ستاره و برای کارهای بد او علامت × قرار می دهند. کارهای بد بیشتر با محرومیت و کارهای خوب با تشویق همراه هستند. همچنین برای هر 3 تشویق یک تنبیه در نظر می گیرند که تشویق رفتار خوب از تنبیه رفتار بد موثر تر است. 

وی با اشاره به اینکه عادت‌های بد زمینه ی ژنتیکی دارند، بیان کرد: بعضی از افراد به این دلیل به مصرف مواد مخدر علاقه‌ نشان می‌دهند. همچنین کودکان پیش فعال، هیجان و بچه‌هایی که می خواهند فرصت‌های تازه را تجربه کنند آمادگی بیشتری برای انجام معادت‌های بد دارند. 

تبریزی اظهار داشت: گروهی از کودکان عادت‌های بد را از والدین یاد می گیرند. در ضمن کنار آمدن غلط والدین با رفتارهای بد کودکان نیز در تقویت عادت‌های بد آنان بسیار تاثیر گذار است. 

این روان‌شناس، خاطر نشان کرد: عادت کردن به رفتارهای غلط به جامعه نیز مربوط می‌شود و این جامعه است که انسان را از بدو تولد به یکسری از عادت‌ها سوق می دهد که می تواند زمینه‌ساز عادت‌های درست یا غلط شود بعنوان مثال هنگامی که فرد به تنبلی عادت پیدا کند به این عمل خو می گیرد و آن را تکرار می‌کند. 

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16522 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5093 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11675 بازدید