2109
6 باور نادرست درباره ناباروری

6 باور نادرست درباره ناباروری

1398/07/15 بازدید1428
ناباروری یک وضعیت پیچیده است که اغلب با خود سوتفاهم‌هایی را به همراه دارد. زوج‌هایی که سال‌هاست در تلاش برای صاحب فرزند شدن هستند و موفق نمی‌شوند گاهی به باورهایی می‌رسند که حقیقت ندارد اما می‌تواند آنها را از تلاش درست و اصولی برای حل مشکل ناباروری‌شان منحرف کند. با هم برخی از این باورها را مرور می‌کنیم.

باور اول: بارداری برای خانم‌ها روند آسان و ساده‌ای دارد

در حالی که درست است که بسیاری از زنان بدون مشکل باردار می‌شوند اما معمولا از هر 10 زوج یک زوج نابارور است. برخی شرایط و عوامل بهداشتی خاص مانند سن می‌تواند بر توانایی باروری زنان اثر بگذارد. برای مثال یک خانم 30 ساله در هر ماه حدود 20 درصد احتمال بارداری دارد. این در حالی است که در 40 سالگی این احتمال به 5 درصد کاهش پیدا می‌کند. البته ناباروری می‌تواند زنان را در هر سنی و با هر پیش زمینه‌ای تحت تاثیر قرار دهد.

بی بی چک منفی

باور دوم: مردان مشکل ناباروری ندارند

گرچه معمولا اعتقاد بر این است که ناباروری یک مشکل زنانه است اما اینطور نیست. حدود 35 درصد از کل موارد نازایی در ایالات متحده ناشی از مشکل زنانه است و 35 درصد نیز مشکل مربوط به مرد است. 20 درصد مشکل هر دو نفر و 10 درصد نیز به دلایل ناشناخته است.

باور سوم: ناباروری یک مشکل روانی است نه جسمی

برخی از اطرافین ممکن است معتقد باشند که ناباروری در ذهن شماست و اگر نگران باشید بارداری اتفاق نمی‌افتد. اما در واقعیت ناباروری یک بیماری یا وضعیتی در دستگاه تولید مثل است و یک اختلال روانی نیست. در واقع یک یا چند علت جسمی میتواند باعث ناباروری می‌شود. درست است که اصلاح سبک زندگی و دوری از استرس در سلامت مهم است اما مشکلات ناباروری را برطرف نمی‌کند.

باور چهارم: زوجهایی که تلاش زیادی برای بچه‌دار شدن می‌کنند، سرانجام صاحب فرزند می‌شوند

روش‌های جدید تشخیص و درمان ناباروری، شانس بسیاری از زوج‌ها برای فرزندآوری را بالا می‌برد. براساس آمار انجمن پزشکی باروری آمریکا بیش از نیمی از زوجینی که تحت درمان قرار می‌گیرند موفق به بارداری می‌شوند. از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که ناباروری یک بیماری پزشکی است و مشکلات گاهی غیرقابل درمان هستند.

زوج در حال نگاه کردن به بی بی چک منفی

باور پنجم: در زوجینی که کودکی را به فرزندی قبول می‌کنند، خانم بعدها باردار می‌شود

این افسانه نه تنها برای زوج‌های نابارور دردناک است بلکه واقعیت ندارد. اول از همه این نشان می‌دهد که فرزندخواندگی صرفا ابزاری برای رسیدن به یک هدف است و به خودی خود اعتباری ندارد. دوم اینکه فقط در حدود 5 درصد زوجینی که فرزندی را پذیرفتند بعدها خودشان صاحب فرزند شدند.

باور ششم: زوج‌های نابارور هرگز خوشحال نیستند

عدم توانایی در بچه دار شدن می‌تواند زن و شوهر را با اندوه، عصبانیت، ناامید و حتی احساس نارضایتی شخصی پر کند. اگرچه طبیعی است زوج‌های نابارور طیف وسیعی از احساسات را تجربه کنند اما بیشتر آنها افراد موفقی هستند و به تدریج چشم انداز بهتری از زندگی پیدا می‌کنند. برای برخی از زوجین حرکت به جلو به معنای رها کردن رویاهای اولیه خود برای بچه‌دار شدن است. اما برخی دیگر چشم‌انداز مثبتی دارند.

ارسال نظر شما

login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8700 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6282 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15101 بازدید