2109
علت ترک پا: چگونه ترک پا را از بین ببریم؟

علت ترک پا: چگونه ترک پا را از بین ببریم؟

1402/12/16 بازدید458

پماد یا کرم ترک پا نوعی کرم نیمه‌جامد و کاربردی است که بافتی نیمه‌چرب و روغنی دارد. ازآنجاکه پماد یا کرم ترک پا ترکیبات مغذی دارد، قدرت ترمیم‌کنندگی و درمانی آن بسیار زیاد است.

در نتیجه، پوست را نرم و لطیف می‌کند و ترک‌ها را از بین می‌برد. در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی بهترین کرم ترک پا به بررسی نحوهٔ استفاده از کرم ترک پا و راه‌های درمان و جلوگیری از ترک پا بپردازیم.

علت ترک پا چیست؟

خشکی و ترک پا علاوه بر تغییراتی که در ظاهر پوست پا ایجاد می‌کند، گاهی با درد همراه است. همچنین، بی‌توجهی به ترک پا می‌تواند عمق ترک‌ها را بیشتر کند. وزن بدن روی پاشنه و کف پاست؛ به همین دلیل، اگر مرطوب نشود، پوست پا ترک می‌خورد. ترک پا اغلب با استفاده از کرم ترک پا به‌سادگی درمان می‌شود.

پوست همچون سد دفاعی از بدن در مقابل عوامل محیطی محافظت می‌کند. اگر پوست دچار آسیب شود، دیگر نمی‌تواند عملکرد قبل را داشته باشد و از پوست مراقبت کند. ترک پا به علت خشکی و فشار بدن ایجاد می‌شود. گاهی علت ترک پا به مسائل هورمونی و ژنتیکی بازمی‌گردد.

علت ترک پا می‌تواند حساسیت به محیط باشد؛ مثلاً برخی از افراد وقتی روی موکت راه می‌روند، کف پاهایشان ترک می‌خورد و خشک می‌شود. برخی از علت‌های ایجاد ترک پا شامل موارد زیر می‌شود:

عفونت قارچی از علت‌های خاموش ترک پا!

یکی از مهم‌ترین علت‌های ترک پا، عفونت‌های قارچی است. اغلب این نوع عفونت به شکل پوسته‌پوسته شدن آشکار می‌شود و با خارش همراه نیست؛ در نتیجه، فرد مبتلا متوجه عفونت قارچی نمی‌شود. بنابراین، اگر پوست پاهایتان خشک شد، توصیه می‌کنیم تا دیر نشده است با استفاده از کرم ترک پا خشکی را برطرف کنید.

اگر پوست پا دچار عفونت قارچی شود، خیلی ساده به ناخن‌ها هم سرایت می‌کند. در چنین شرایطی، رهایی از عفونت قارچی بسیار سخت است! با انتقال عفونت از پوست پا به ناخن‌ها، حتی اگر پوست خوب شود، دوباره عفونت ناخن باعث عفونی‌شدن پوست پا می‌شود و این چرخه ادامه دارد!

اگزما از علت‌های شایع ترک پا

اگزما نوعی مشکل پوستی است که با پوسته‌پوسته شدن و خشکی همراه است. اگزما باعث خارش پوست می‌شود. خوشبختانه با استفاده از درمان‌های موضعی مثل استفاده از وازلین بدون بو می‌توانید خشکی و دیگر علائم اگزما را کاهش و تسکین دهید.

بیماری‌های زمینه‌ای از علل ترک پا

برخی از بیماری‌ها علت اصلی ایجاد ترک پا هستند؛ بیماری‌هایی مثل دیابت، کم‌کاری تیروئید، درماتیت اتوپیک، سوءتغذیه، مشکلات هورمونی، چاقی و پسوریازیس. این بیماری‌ها اغلب با خشکی و پوسته‌پوسته شدن همراه هستند و باعث ترک پا می‌شوند.­ عوامل دیگر ایجادکنندهٔ ترک پا موارد زیر است:

  • ایستادن طولانی
  • پیری پوست
  • راه‌رفتن پابرهنه
  • رعایت‌نکردن بهداشت
  • خشکی پوست
  • استفاده از آب داغ برای شستشو
  • ژنتیک
  • هوای سرد زمستان
  • کم‌آبی بدن

بهترین کرم برای از بین بردن ترک پا چیست؟

ترک پا اغلب به‌سادگی و با راهکارهای خانگی درمان می‌شود، اما طول دورهٔ درمان با توجه به عمق ترک‌ها و شدت خشکی پوست از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ بنابراین، برای درمان ترک پا بهتر است صبور باشید. بهترین درمان ترک پا و بهترین کرم ترک پا وازلین بدون بو یا استفاده از کرم ترک پا حاوی روغن بادام است.

از گذشته تاکنون وازلین برای بهبود خشکی و التیام زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده می‌شد. ازآنجاکه وازلین بدون بو هیچ‌گونه اسانس یا ترکیبات حساسیت‌زا ندارد و به‌خوبی پوست را مرطوب می‌کند، برای درمان ترک پا و خشکی پوست بهترین گزینه است. روغن بادام نیز از بهترین روغن‌ها برای رفع اگزما خشکی پوست است.

اگر به دنبال بهترین کرم ترک پا خارجی یا ایرانی هستید، توصیه می‌کنیم از کرمی استفاده کنید که یا بر پایهٔ وازلین و بدون ترکیبات حساسیت‌زا باشد یا در فرمولاسیون آن روغن بادام باشد. پیشنهاد می‌کنیم کرم ترک پا روغن بادام ساج را از دست ندهید.

این کرم ترک پا از بهترین کرم‌های ترک پا ایرانی با ترکیبات مؤثر روغن بادام، آمیدون و گلیسیرین است. آمیدون موجود در کرم ترک پا می‌تواند سلول‌های شاخی و ترک پا را از بین ببرد.

گلیسیرین باعث‌ترمیم بافت پوست و ترک پا می‌شود. روغن بادام نیز از مؤثرترین روغن‌ها در درمان خشکی پوست است. شما می‌توانید از این کرم ترک پا برای رفع خشکی آرنج و زانو هم استفاده کنید.

طرز استفاده از کرم ترک پا

برای اثربخشی بیشتر کرم ترک پا بهتر است ابتدا با شستشوی پا با آب و صابون شروع کنید. اگر ترک‌ها عمیق و دردناک نیست، می‌توانید ضمن شستشو لایه‌برداری انجام دهید. شستن و لایه‌برداری پوست باعث می‌شود کرم ترک پا به‌خوبی جذب شود و مؤثرتر باشد. سپس راهنمای زیر را دنبال کنید:

1. پس از شستشوی پا، پوست پا را خشک کنید.

2. کرم ترک پا یا وازلین بدون بو را روی انگشتان دست بریزید و کرم را روی پا بمالید.

3. جوراب نخی یا پاپوش مناسب بپوشید.

چگونه ترک پا را از بین ببریم؟

ترک پا دراثر عوامل مختلف مثل دیابت، اگزما، پسوریازیس، درماتیت اتوپیک، بارداری، چاقی، ایستادن‌های طولانی و کمبود ویتامین ایجاد می‌شود. اگر به هر علتی دچار ترک پا شدید، نگران نباشید به کمک کرم ترک پا و توجه بیشتر به پاهایتان خیلی زود ترک پا درمان می‌شود.

اما در کنار استفاده از بهترین کرم ترک پا برای درمان خشکی کف پا بهتر است موارد زیر را هم رعایت کنید:

  • برای مدت طولانی نایستید.
  • هرشب کرم ترک پا قوی یا وازلین بدون بو بزنید.
  • آب به میزان لازم بنوشید (8 تا 10 لیوان در روز).
  • جوراب نخی و باکیفیت بپوشید.
  • اگر دیابت ندارید، گاهی با سنگ­پا لایه‌برداری کنید.
  • پاپوش مناسب بپوشید و از صندل استفاده نکنید.

با کاهش وزن می‌توانید فشار روی پاشنهٔ پا و ترک پا را کاهش دهید.

به‌خصوص بعد از حمام، کرم ترک پا بزنید و جوراب یا پاپوش بپوشید.

جلوگیری از ترک پا با راهکارهای مؤثر!

اگر می‌خواهید از ایجاد ترک پاشنهٔ پا جلوگیری کنید، توصیه می‌کنیم راهنمای زیر را دنبال کنید:

  • به‌جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.
  • پس از شستشوی پا از حولهٔ نرم برای خشک‌کردن پا کمک بگیرید.
  • بلافاصله کرم ترک پا بزنید یا با وازلین به‌آرامی پاهایتان را مرطوب کنید.
  • پاپوش یا جوراب مناسب و نخی بپوشید.

یادتان باشد پس از حمام باید پاهایتان را با کرم مرطوب‌کننده آبرسانی کنید. استفاده از کرم ترک پا 2 تا 3 بار در روز می‌تواند باعث کاهش علائمی مثل خشکی و ترک پا شود.

کمبود چه ویتامینی باعث ترک پا می‌شود؟

ویتامین E و C! اگر میزان ویتامین E در بدن کاهش یابد، خاصیت ارتجاعی پوست کمتر می‌شود؛ درنتیجه، پاشنهٔ پا شروع به ترک‌خوردن می‌کند. ویتامین C نیز یک آنتی‌اکسیدان ضروری است که باعث تولید کلاژن می‌شود و از ترک‌خوردن و خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

آیا وازلین در درمان ترک پا مؤثر است؟

بهترین درمان شبانه برای برطرف‌کردن ترک پا را از دست ندهید! وازلین می‌تواند بهترین درمان ترک پا باشد! چون پوست خشک و ترک‌خوردهٔ پا اغلب حساس می‌شود، توصیه می‌کنیم از وازلین بدون بو استفاده کنید. وازلین سدی روی پوست ایجاد می‌کند تا رطوبت پا حفظ شود و ترمیم ترک پا کمک می‌کند.

­

سخن پایانی؛ کرم ترک پا را فراموش نکنید!

کرم ترک پا از جمله محصولات اثربخش بهداشتی است. با استفاده از کرم ترک پا می‌توانید پوستی نرم و لطیف داشته باشید. فقط کافی است برای استفاده از کرم یا پماد ترک پا، کمی از کرم را روی پوست تمیز پا بمالید تا جذب شود.

البته می‌توانید از وازلین هم استفاده کنید. وازلین با ترکیبات مغذی و مخصوص پوست خشک به‌خوبی رطوبت پوست را حفظ می‌کند. بهتر است برای جلوگیری از ترک پا بعد از هر حمام به کف پاهایتان کرم ترک پا بزنید و جوراب و پاپوش مناسب و نخی بپوشید.

توصیه می‌کنیم از ایستادن برای مدت‌زمان طولانی، شستش پا با آب داغ و پوشیدن کفش نامناسب خودداری کنید تا پوست پا ترک نخورد و دچار خشکی نشود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها