2109
جکوزی برای چه افرادی ممنوع است؟

جکوزی برای چه افرادی ممنوع است؟

1402/12/10 بازدید79

یک تجربه غرق شدن در آب گرم و حباب‌دار می‌تواند دقیقاً آن چیزی باشد که پس از گذراندن یک روز طولانی و پرکار، شما را به آرامش بخشد. این آب گرم نه تنها به کاهش دردها و ناراحتی‌های ناشی از بیماری‌های مانند التهاب مفاصل، درد کمر و فیبرومیالژیا کمک می‌کند، بلکه یک تجربه لذت‌بخش و آرامش‌بخش نیز فراهم می‌کند.

استفاده از جکوزی برای برخی افراد با ریسک‌ها و ممنوعیت‌هایی همراه است. افراد در شرایط زیر باید از استفاده از جکوزی خودداری کنند:

  • زنان باردار: دمای بالای آب جکوزی می‌تواند برای زنان باردار مخصوصاً در ماه‌های اولیه بارداری خطرناک باشد. افزایش دما می‌تواند به سلامت جنین آسیب برساند و به بیماری هایی مثل اختلالات لوله عصبی منجر شود.
  • افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی: استفاده از جکوزی ممکن است برای افراد با مشکلات قلبی عروقی خطرناک باشد. دما و فشار آب ممکن است باعث افزایش ضربان قلب و کاهش فشار خون شود.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی: برخی افراد با بیماری‌های تنفسی مانند آسم ممکن است به دلیل بخارات آب گرم در جکوزی دچار مشکل شوند.
  • افراد با فشار خون بالا: فعالیت و یا حتی قرار گرفتن در آب گرم می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. این مورد برای افرادی که به مشکلات فشار خون بالا مبتلا هستند، ممکن است خطرناک باشد.
  • افراد با آسیب ها یا بیماری های پوستی: افرادی که زخم، ترک خوردگی یا آسیب دیگری روی پوست خود دارند، باید از جکوزی خودداری کنند؛ زیرا ممکن است باعث عفونت ناحیه شود.
  • افراد مبتلا به دیابت: افراد مبتلا به دیابت باید مراقب باشند چرا که دمای بالا ممکن است بر سطح گلوکز خون تأثیر بگذارد.
  • افراد دارای حالت افسردگی یا اختلالات روانی: استفاده از جکوزی برای افرادی که به اختلالات روانی یا حالت افسردگی حاد مبتلا هستند، ممکن است تأثیرات منفی داشته باشد، زیرا گرما و بالا رفتن دمای بدن برای این افراد ممکن است به عنوان عامل محرک عمل کند.

قبل از استفاده از جکوزی، همواره توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر مشکلات سلامتی خاصی دارید یا در دوران بارداری هستید.

فواید بهداشتی جکوزی برای بدن

آب گرم برای بدن شما می تواند بسیار آرامش‌بخش باشد. گرمای آب جکوزی، عروق خونی را گشاد می‌کند که خون غنی از مواد مغذی را به سراسر بدن می‌فرستد. همچنین آب گرم جراحت ها و پارگی عضلات ناشی از ورزش را بهبود می بخشد و عضلات گرفته را آزاد می‌کند. شناور بودن در آب گرم جکوزی باعث کاهش فشار وارده بر مفاصل می‌شود. غوطه‌ور شدن در وان گرم ممکن است به وضعیت روحی شما نیز کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که جکوزی های خانگی می‌توانند به آرامش و کاهش استرس کمک کنند.

خطرات جکوزی های عمومی

اگر نکات و توصیه های ایمنی را رعایت نکنید، این جکوزی‌های آب گرم می‌توانند خطراتی را موجب شوند. در ادامه به این خطرات اشاره می کنیم:

عفونت‌ها: بین سال‌های 2015 تا 2019، شیوع بیماری‌ها از استخرها و جکوزی‌های تصفیه شده حداقل به 3،646 مورد بیماری، 286 بستری، و 13 مورد مرگ در ایالات متحده منجر شد. وقتی جکوزی‌ها به خوبی تمیز نمی‌شوند، محیط مرطوب آنها مکان مناسبی برای تکثیر باکتری‌هاست. بنابراین در این شرایط پیشنهاد اکید می شود که از جکوزی های خانگی استفاده شود که محیط اشتراکی نباشد و افراد مختلف با بیماری های مختلف از جکوزی استفاده نکنند که موجب گسترش بیماری نشود. برای خرید جکوزی خانگی می توانید به سایت لیدوما جکوزی با سال ها تجربه در زمینه فروش جکوزی های خانگی با کیفیت مراجعه کنید.

یک نوع باکتری به نام پسودوموناس که در جکوزی‌ها رشد می‌کند و عفونت‌های موی فولیکول و پوست را ایجاد می‌کند. علائم این بیماری شامل قرمزی و خارش در ناحیه شکم و ناحیه‌های پوشیده شده توسط لباس شنا هستند. این قرمزی‌ها ممکن است چند ساعت تا چند روز پس از غوطه‌ور شدن در جکوزی های عمومی استخر ها ظاهر شود. همین باکتری عفونتی به نام گوش شناگر نیز ایجاد می‌کند.

سایر میکروب‌هایی که در جکوزی‌ها زندگی می‌کنند هم ممکن است شما را بیمار کنند. میکروب کریپتواسپوریدیوم عفونت‌های دستگاه گوارش همراه با اسهال ایجاد می‌کند. لژیونلا باعث یک نوع شدید بیماری ریه می‌شود.

خطر استفاده از جکوزی در دوران بارداری

جکوزی‌ها ممکن است برای زنان باردار ایمن نباشند چون دمای بدن را افزایش می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان بارداری که در روز بیش از یک بار از جکوزی استفاده می‌کنند یا به مدت زمان طولانی‌تر از حد استاندارد از جکوزی استفاده می کنند، احتمال دارد نوزادهایی با بیماری لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا یا آنسفالی را داشته باشند.

ممنوعیت استفاده از جکوزی برای بیماران قلبی

در صورت داشتن بیماری قلبی، در استفاده از جکوزی محتاط باشید. وقتی در آب گرم قرار می گیرید، بدن شما نمی‌تواند تعریق کند. به جای اینکه تعریق کند، عروق خونی باید گشاد شوند تا شما را خنک کنند. این مورد باعث کاهش فشار خون می‌شود. به پاسخ به کاهش فشار خون، ضربان قلب شما سریع‌تر می‌شود. برای افراد سالم این مورد مشکلی ندارد، اما اگر بیماری قلبی دارید، ممکن است قلب شما را از کار بیندازد. اگر به بیماری های قلبی مبتلا نیستید ولی حس می کنید که قلب حساسی دارید، پیشنهاد می کنیم که همراه با یک فرد دیگر از جکوزی استفاده کنید. بهترین پیشنهاد به شما خرید جکوزی دو نفره است.

نکات ایمنی استفاده از جکوزی

برای ایمنی استفاده از جکوزی این نکات را حتما مطالعه کنید:

  • قبل از استفاده از جکوزی اگر باردار هستید یا بیماری قلبی دارید، از دکترتان بپرسید که ورود به جکوزی برای شما ایمن است یا خیر.
  • تمیزی آب جکوزی را چک کنید. اگر از جکوزی های عمومی استفاده می کنید، از هتل یا باشگاه بپرسید چند وقت یک بار آب جکوزی را تعویض می‌کنند و آیا مقادیر pH و کلر در سطوح توصیه‌شده CDC است (یک pH از 7.2-7.8 و یک غلظت کلر آزاد حداقل 3 قسمت در میلیون). اگر آب تمیز به نظر نمی رسد، وارد آن نشوید.
  • هنگام استفاده از جکوزی های عمومی، در زمان های شلوغ؛ از جکوزی دوری کنید. به این ترتیب میکروب های موجود در جکوزی بیشتر است. حدود نیمی از مردم اظهار دارند که قبل از شنا حتی حمام نمی‌کنند.
  • دمای آب جکوزی های خانگی را پایین بیاورید. دمای 100 فارنهایت برای بزرگسالان سالم، دمای ایمنی است. آب گرم تر از 104 فارنهایت ممکن است خطرناک باشد. اگر شرایط مناسبی دارید، دمای آب را چند درجه دیگر هم پایین بیاورید.
  • زمان استفاده از جکوزی را محدود کنید. بیش از 10 تا 15 دقیقه در جکوزی نمانید. اگر حس سرگیجه دارید، حرارت برای شما زیاد است یا حال بدی دارید، فوراً از جکوزی بیرون بیایید.
  • در مراکز عمومی و استخر ها جایی که می‌نشینید را بررسی کنید. نزدیک منبع حرارت ننشینید. سر، بازوها و قفسه سینه را از آب بیرون نگه دارید تا از گرمای زیاد آسیب نبینید، به ویژه اگر باردار هستید.
  • هیدراته بمانید. در حین بودن در جکوزی، آب بنوشید تا بدن خود را خنک نگاه دارید. از الکل پرهیز کنید زیرا ممکن است بدن شما را دهیدراته کند.
  • از گرمای به سرما نروید. در استخر ها از جکوزی گرم به سرد و برعکس نروید. مستقیماً از جکوزی به استخر نروید تا بدن شما شوک نشود و فشار خون شما بالا نرود.
  • بعد از اتمام حمام، لباس شنا خود را دربیاورید و با آب و صابون بشویید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها