2109
 محدودیت رشد داخل رحمی یا IUGR چیست؟

محدودیت رشد داخل رحمی یا IUGR چیست؟

1402/12/05 بازدید393

محدودیت رشد داخل رحمی

اگر بارداری رو خود یا اطرافیانتون تجربه کرده باشین، متوجه شدین که چندین بار در طی بارداری، سونوگرافی انجام می‌شه. در این چکاپ‌ها، یکی از مواردی که خیلی مهمه، بررسی محدودیت رشد داخل رحمی برای جنینه. در اصل وزن و اندازه جنین در این سونوگرافی‌ها بررسی می‌شه که پزشک ببینه رشد جنین خوبه یا خیر. محدودیت رشد داخل رحمی یا IUGR چیست و چه تأثیری در سلامت جنین داره. این مسئله بسیار مهمه و در ادامه بیشتر به اون پرداخته می‌شه. اگر شما هم دوست دارین بیشتر در مورد رشد جنین در رحم و مشکلات احتمالیش، علائم رشد ناقص و مواردی از این قبیل بدونین، با ما همراه باشین.

 محدودیت رشد داخل رحمی چیست؟

محدودیت رشد داخل رحمی یا IUGR چیست؟

اولین نکته‌ای که باید بدونین اینه که IUGR چیست؟ شاید متوجه شده باشین که پس از سونوگرافی در ماه‌های مختلف، پزشک وزن حدودی را به عرضتون می‌رسونه. شاید تصور کنین این اطلاعات رو پزشک برای شما عنوان می‌کنه که بدونین وزن جنینتون چقدره. ولی بهتره بدونین که در هر هفته‌ای از بارداری، وزن جنین باید در محدوده خاصی باشه تا سلامتش تأیید بشه. وقتی که وزن جنین کمتر از این مقداره، احتمال محدودیت رشد داخل رحمی وجود داره. این مشکل معمولاً به علت کمبود یا نرسیدن اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز به جنینه.

تشخیص IUGR چگونه انجام می‌گیره؟

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری رشد جنین توسط پزشک مورد استفاده قرار می‌گیره تا بتونن محدودیت رشد داخل رحمی رو در صورت وجود، زودتر تشخیص بدن. اندازه‌گیری سایز شکم مادر و تغییراتش نسبت به مراجعه‌های قبلی، سونوگرافی معمولی و داپلر، مانیتورینگ جنین و... همگی می‌تونن میزان رشد جنین رو نشون بدن. معمولاً در مواقعی که با اندازه‌گیری طول و عرض شکم، پزشک احتمال این مشکل رو می‌ده، به موارد دیگه‌ای مثل سونوگرافی برای تکمیل اطلاعات روی میاره تا بررسی دقیق‌تری روی رشد جنین صورت بگیره.

چه افرادی دچار مشکل محدودیت رشد داخل رحمی جنین می‌شن؟

حالا که می‌دونین IUGR چیست و چطوری تشخیص داده می‌شه، ممکنه از خودتون بپرسین چه افرادی باید نگران این مسئله باشن؟ محدودیت رشد داخل رحمی برای هر شرایط بارداری ممکنه پیش بیاد. با این حال احتمالش برای بعضی افراد بیشتره. این مسئله در مادرای بارداری که مشکلاتی مثل دیابت، کم خونی، بیماری‌های کلیوی و قلبی، عفونت‌هایی مثل سرخجه و... دارن بیشتر اتفاق میفته. از طرفی اگر مادر الکل یا مواد مخدر و دخانیات مصرف کنه، وزن‌گیری و رشد جنین با مشکل مواجه می‌شه.

محدودیت رشد داخل رحمی یا IUGR باعث می‌شه تا در زمان تولد، وزن نوزاد کم باشه. اگر شرایط جسمی خوب پیش نره، تحمل زایمان طبیعی برای جنین مقدور نیست و سطح اکسیژن خون ممکنه حتی قبل از زایمان هم در جنین کاهش پیدا کنه. به طور کلی جنین از نظر سلامت، شرایط خوبی نداره و بیماری‌های ثانویه دیگه‌ای رو هم پذیرا می‌شه.

البته این نکته رو هم باید در نظر بگیرین که محدودیت رشد به دو صورت متقارن که تمام قسمت‌های بدن رشد کم دارن و نامتقارن که بخشی از بدن رشد کمی داره شناخته می‌شه. معمولاً رشد نامتقارن به علت مشکلات ژنتیکی و نقص عضو ایجاد می‌شه که خطر بیشتری هم داره.

چطور می‌شه رشد جنین رو بهبود بخشید؟

همین که پزشک تشخیص می‌ده رشد جنین کم بوده، درمان و تجویزها برای رفع این مشکل هم شروع می‌شه. اگر این موضوع سریع تشخیص داده بشه قطعاً راحت‌تر قابل درمانه. با توجه به این که نوع محدودیت رشد داخل رحمی یا IUGR مشخص بشه، پزشک بررسی‌های لازم رو انجام می‌ده تا ببینه دلیل نقص رشد چیه. اگر مشکل ژنتیکی باشه و به بهبود و درمان امیدی نباشه، حتی ممکنه ختم بارداری هم صورت بگیره. اگر مشکل از تغذیه مادر و سبک زندگیش باشه، باید این موضوع سریع‌تر رفع بشه. ویار بارداری در اکثر مواقع سبب می‌شه تا مادر تغذیه مناسبی نداشته باشه. در این صورت باید از داروهای تقویتی و مکمل‌های غذایی برای مادر استفاده بشه. گاهی پزشک استراحت مطلق رو برای افزایش خون‌رسانی بهتر و محافظت از جنین در رحم تجویز می‌کنه. در نهایت اگر سلامت جنین به خطر بیفته و بدن مادر هم جوابگوی نیاز جنین نباشه، سزارین انجام می‌گیره و تصمیم به زایمان زودرس از طرف پزشک گرفته می‌شه.

IUGR چیست؟

پیشگیری از محدودیت رشد جنین در بارداری

مادران باردار باید در اسرع وقت که متوجه بارداری خود شدن، به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنن و به طور منظم معاینات بارداری‌شون رو انجام بدن. اول باید دلیل محدودیت رشد در رحم مشخص بشه. پزشک در این معاینات وزن جنین رو بررسی می‌کنه و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشه، سریع‌تر متوجه می‌شه و درمان رو شروع می‌کنه. در اکثر موارد محدودیت رشد جنین در رحم با دارو و تغییر سبک زندگی مادر به راحتی قابل حله. پس معاینات بارداری رو باید جدی گرفت و توصیه‌های پزشک رو با دقت انجام داد.

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها