2109
تأثیر آلودگی هوا بر سلامت مادر و جنین

تأثیر آلودگی هوا بر سلامت مادر و جنین

1402/12/05 بازدید108

آلودگی هوا و بارداری

تأثیر آلودگی هوا این روزها یکی از دغدغه‌های تمام افراده. به خصوص اگر فرد دچار بیماری یا شرایط حساس باشه. یکی از حساس‌ترین گروه‌ها، خانم‌های باردار و جنین‌شون هست که هر دو دارای بدنی ضعیف هستن. از طرفی جنین در حال رشد باید به خوبی ازش مراقبت بشه تا بتونه رشد خوبی داشته باشه. در ادامه می‌خوایم در مورد آلودگی هوا و سلامت مادر و جنین صحبت کنیم و بررسی کنیم که آلودگی چه تأثیری می‌تونه روی این دو نفر داشته باشه. با ما همراه باشین.

تأثیر مونوکسید کربن بر سلامت مادر و جنین

آلودگی هوا و آلاینده‌های موجود در هوا

بعضی از شهرها مثل شهرهای شمال کشور یا شهرهای کوچیک که هوای سالمی دارن، در زمینه آلودگی هوا خطرآفرین نیستن. با این حال شهرای بزرگی مثل تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و... که جمعیت زیادی رو توی خودشون جای دادن و صنایع مختلف فعال یا خودروهای زیاد باعث آلودگی هواشون می‌شن، مواد آلاینده زیادی رو وارد ریه ساکنین می‌کنن. سطح آلاینده‌ها در شهرهایی مثل تهران گاهی به قدری بالا می‌ره که مدارس و ادارات هم تعطیل می‌شن. از طرفی به افراد حساسی مثل خانم‌های باردار، افراد سالمند یا کسانی که مشکل قلبی و ریوی دارن توصیه می‌شه که از خونه بیرون نیان.

تأثیر آلودگی هوا بر سلامت افراد باعث شده تا آلاینده‌های مضر در هوا دائماً اندازه‌گیری بشن. اگر سطح این آلاینده‌ها از حد خاصی بالاتر بره، اونوقته که باید مسئله جدی‌تر بررسی بشه. برخی از مهم‌ترین آلاینده‌ها مثل مونوکسید‌کربن، دی‌اکسید گوگرد، آرسنیک، آزبست و... تأثیراتی مخرب بر سلامت زنان باردار دارن. تأثیر این مواد رو بر روی مادر و جنین در ادامه بررسی می‌کنیم.

تأثیر آلودگی هوا و سلامت مادر و جنین

هر کدوم از موادی که باعث آلودگی هوا می‌شن، روی بخش خاصی از سلامت مادر و جنین تأثیر می‌ذارن. به طور کلی وقتی مواد معلق و آلودگی هوا زیاد باشه، میزان اکسیژنی که به مادر و جنین می‌رسه از حد مطلوب کمتره و همین امر هم باعث احساس کسالت، خستگی، سردرد و... می‌شه. با این حال برخی از مواد موجود در هوا و آلاینده‌ها اثرات مخرب‌تری می‌تونن داشته باشن.

تأثیر مونوکسید کربن بر سلامت مادر و جنین

مونوکسید‌کربن از سوختن ناقص بنزین و سایر سوختای فسیلی تولید می‌شه. این گاز بی بو می‌تونه میزان اکسیژن خون رو کاهش بده و تنگی نفس، سوزش مجاری تنفسی و چشم رو به همراه داشته باشه. بدین صورت سلامت مادر و جنین رو به خطر بندازه. اگر اکسیژن لازم به بدن جنین نرسه، مشکلاتی مثل کاهش رشد، وزن‌گیری کم و در مراحل شدیدتر نقص عضو و مشکلات قلبی و تنفسی رو به همراه داره.

تأثیر آلودگی هوا و دی‌اکسید گوگرد بر زنان باردار

دی‌اکسید گوگرد هم یکی از موادی است که توی هوای شهرای صنعتی و بزرگ وجود داره و بر سلامت مادر و جنین تأثیر می‌ذاره. تأثیر آلودگی هوا و این ماده مضر بر زنان باردار باعث می‌شه تا سیستم دفاعی بدنشون ضعیف بشه و ریه‌ها هم به مرور مشکل پیدا کنن. عفونتای ریوی یکی از بیماری‌های شایع در بین زنان باردار در شهرهای آلوده است.

تأثیر آلودگی هوا و سلامت مادر و جنین

آزبست یکی از مواد آلاینده مؤثر بر سلامت زنان باردار و جنین

آزبست یه ماده خطرناکه که تأثیر آلودگی هوا بر خانم‌های باردار رو زیادتر می‌کنه. این ماده در کارخانه‌های صنعتی، نساجی‌ها و حتی توسط لنت ترمز توی هوا پخش می‌شه. میزان بالای این ماده باعث می‌شه تا رشد جنین دچار اختلال بشه و وزن‌گیری خیلی کمی داشته باشه. کاهش حجم ریه و مشکلات تنفسی توی مادر و جنین هم اثرات دیگه این ماده است. سطح آزبست در محیط‌هایی که ترافیک زیادی دارن به علت آزاد شدن از لنت ترمز ماشینا بالاست و بهتره زنان باردار خیلی توی ترافیک حضور پیدا نکنن.

به‌جز مواردی که گفته شد، تأثیر آلودگی هوا به علت وجود موادی مثل آرسنیک که باعث کم وزن شدن جنین می‌شه و گاهی سقط جنین رو هم به همراه داره، خطرناکه و توی شهرای بزرگ مادران باردار باید حواسشون به این موضوع باشه.

برای کاهش تأثیر آلودگی هوا بر زنان باردار و جنین چه باید کرد؟

تأثیر آلودگی بر خانم‌های باردار رو بررسی کردیم و برخی از موارد رو توضیح دادیم. بهتره روزایی که اعلام می‌شه هوا آلوده است، خانمای باردار در منزل بمونن یا اگر مجبورن بیرون از خونه برن، از ماسک استفاده کنن. خوردن مایعات زیاد، شیر و مکمل‌های تغذیه‌ای می‌تونه اثر این آلودگی‌ها رو کمتر کنه یا جبران مواد از دست رفته از بدن باشه. شاید نتونیم کاملاً تأثیر آلودگی هوا رو از بین ببریم؛ ولی کاهش اثر آلودگی هم می‌تونه تا حد زیادی مفید باشه.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها