2109
علت اگزمای دور دهان در بارداری

علت اگزمای دور دهان در بارداری

1402/11/28 بازدید343

اگزمای دهان در بارداری

اگزمای دور دهان، یک وضعیت متداول در دوران بارداریه که ممکنه به علت تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون در بدن زنان باردار رخ بده. این وضعیت علائمی مثل خونریزی کم از بینی، گرفتگی یا تورم دهان و گلو، و در موارد نادرتر، سرفه با خون رو به همراه داره. برای مقابله با این وضعیت، ممکنه از اقداماتی مثل استفاده از شستشوی آب گرم و نمک، افزایش مصرف آب، استراحت کافی و در موارد لازم مشاوره با پزشک برای استفاده از داروهای مناسب استفاده بشه. در هر صورت، اگه با این علائم روبرو شدین، بهتره با پزشک مشورت کنین تا راهنمایی دقیق‌تری برای درمان و مدیریت این وضعیت در دوران بارداری دریافت کنین.

علت این مشکل چیه؟ در دوران بارداری، سیستم ایمنی و هورمون‌های بدن خانما تغییرات زیادی پیدا می‌کنه. این تغییرات ممکنه باعث افزایش حجم خون و تغییر در ترکیب هورمون‌ها بشن که ممکنه به بروز علائمی مثل (اگزمای دور دهان) منجر بشه. فعالیت زیاد سیستم ایمنی و افزایش ترشح مخاط در دوران بارداری می‌تونن باعث تورم و قرمزی دور دهان بشن. این تغییرات در سطح مخاط و ترشحات بدن در نتیجه‌ی تاثیرات هورمونی مختلف مثل افزایش استروژن و پروژسترون رخ میدن. اگه باردار هستین و با این مشکل روبرو شدین بهتره تا انتهای مقاله همراه ما باشین.

علت اگزمای دور دهان در بارداری

اگزمای دور دهان در بارداری چه مشکلاتی رو به همراه داره؟

اگزمای دور دهان ممکنه با مشکلات مختلفی همراه باشه، از جمله:

  • خارش و درد: اگزمای دور دهان معمولا با خارش و درد همراهه، که می‌تونه برای فرد آزاردهنده باشه.
  • قرمزی و التهاب: نواحی اطراف دهان ممکنه قرمز و ملتهب باشه، که به علائم تحریک‌کننده اضافه میشه.
  • ترشحات: بعض افراد ممکنه ترشحاتی در اطراف دهان داشته باشن که این ترشحات ممکنه براشون آزاردهنده باشه.
  • سختی در خوردن: در موارد شدیدتر، اگزمای دور دهان می‌تونه باعث سختی در خوردن و مصرف غذا و نوشیدنی بشه.
  • تاثیر بر کیفیت زندگی: علائم اگزما ممکنه تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی روزمره فرد داشته باشه، به ویژه اگر به صورت مزمن باشه.
  • نارضایتی از وضعیت ظاهری: به علت خشکی زیاد دور دهان در اثر این مشکل، ممکنه فرد دچار تغییراتی در چهره‌اش بشه که این وضعیت براش ناراحت کنندس.

آیا اگزمای دور دهان برای زنان باردار خطرناکه؟

معمولا اگزمای دور دهان برای زنان باردار خطرناک نیست و به عنوان مشکل پوستی مزاحم و نهایتا قابل مدیریت در نظر گرفته میشه. اگزما یک بیماری التهابی و مزمنه که بیشتر در افرادی با سابقه خونوادگی یا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف رخ میده. در دوران بارداری، تغییرات هورمونی و سیستم ایمنی بالا، ممکنه باعث تشدید علائم اگزما و خشکی زیاد بشه. برای اطلاع بیشتر از خشکی دور دهان در بارداری می‌تونین روی این مطلب کلیک کنین.

 

چه کسانی بیشتر در معرض خطر این مشکل هستن؟

اگزمای دور دهان معمولا در افرادی که سابقه اگزما یا حساسیت پوستی دارن، بیشتر رخ میده. عوامل زیر می‌تونن باعث ایجاد این مشکل بشن:

  • سابقه اگزما: افرادی که در گذشته به اگزما (درماتیت آلرژیک) دچار بودن، احتمال داره در دوران بارداری هم دچار اگزمای دور دهان بشن.
  • حساسیت به مواد شیمیایی: تماس با مواد شیمیایی در محصولات بهداشتی یا آرایشی ممکنه علائم اگزما رو در اطراف دهان افزایش بده.
  • عوامل محیطی: تغییرات محیطی مثل آب و هوا، افزایش دما یا تماس با مواد تحریک‌کننده ممکنه علائم اگزما رو تشدید کنن.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی، به ویژه در دوران بارداری، می‌تونه باعث افزایش خطر اگزما  بشه.
  • سابقه آلرژی: افراد با سابقه آلرژی به مواد خاص ممکنه به آلرژن‌های موجود در محصولات خوراکی یا بهداشتی واکنش نشون بدن و به اگزما مبتلا بشن.

اگزمای دور دهان در بارداری رو چطوری مدیریت کنیم؟!

اگه دچار اگزمای دور دهان شدین بعضی از راهکارهای مدیریت این وضعیت رو که بهتون میگیم، بهتره رعایت کنین:

  • مراقبت دقیق از دهان: شستشوی منظم دهان، استفاده از خمیر دندان مناسب و مسواک نرم می‌تونن به کاهش علائم کمک کنن.
  • اجتناب از تحریک‌کننده‌ها: اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های تحریک‌کننده مثل غذاهای تند و ترش یا نوشیدنی‌های گازدار.
  • استفاده از مرطوب‌کننده: مصرف بعضی از مرطوب‌کننده‌ها برای حفظ رطوبت دور دهان خیلی مفیدن.
  • مشاوره با پزشک: در صورتی که علائم شدید باشن یا خوب نشن، بهتون مشاوره با پزشک متخصص پوست یا دهان‌و‌دندان رو پیشنهاد می‌کنیم.

در هر صورت، مهمه که با پزشک مشورت کنین تا هرچه زودتر این مشکل رو درمان کنین.

 اگزمای دهان در بارداری

سخن پایانی

اگزمای دور دهان یک مشکل پوستی مزاحمه که معمولا قابل مدیریت و درمانه. افراد با سابقه اگزما یا حساسیت پوستی، بیشتر در معرض این مشکل قرار دارن. حفظ بهداشت دهان، اجتناب از تحریک‌کننده‌ها، و مشاوره با پزشک می‌تونن در پیشگیری و مدیریت اگزمای دور دهان مفید باشن. در صورت داشتن هرگونه نگرانی یا علائم غیرعادی، مهمه که به پزشک متخصص مراجعه کنین.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها