2109
استفاده از موبایل در بارداری

استفاده از موبایل در بارداری

1402/10/26 بازدید423

بارداری سالم

استفاده از موبایل در بارداری اون هم به مدت طولانی اثرات بدی روی جنین می‌زاره. از اونجا که دوران بارداری یه دوره حساس هست بنابراین مادر باردار نباید در معرض خطرات و آسیب‌ها قرار بگیره. در طول این دوران، 15 هفته اول بارداری جزء حساس‌ترین دوران محسوب می‌شه چون جنین در معرض آسیب‌های ناشی از موبایل هست. اگه طی این زمان جنین در معرض امواج موبایل باشه باعث می‌شه آسیب به مغز، کاهش رشد و عقب ماندگی در جنین اتفاق بیوفته. در دنیای مدرن امروزی استفاده از دستگاه‌های بی سیم زیاد شدن این وسایل امواج رادیویی الکترومغناطیسی از خودشون تولید می‌کنن که وارد بدن می‌شه. این اشعه‌ها روی DNA اثر می‌زارن و باعث اختلال رفتاری و مشکلاتی برای جنین می‌شن. استفاده از موبایل در بارداری اگه زیاد باشه امواج موبایل فعالیت مغز رو تحت تاثیر قرار میده و باعث اختلال در خواب، اضطراب و کاهش حافظه در خانم حامله می‌شه.

آیا استفاده از موبایل در بارداری مجازه؟

عوارض استفاده از موبایل در بارداری :

1_ آسیب‌های مغزی : در این دوران اگه از موبایل به طور مداوم استفاده بشه روی جنین اثرات زیادی می‌زاره، چون سلول‌های عصبی نوزاد در حال شکل گرفتنه استفاده از موبایل در بارداری باعث شکل گیری ناقص سلول‌ها می‌شه. اشعه موبایل روی DNA اثر مخربی داره، DNA مسئول رشد جنین هست. جنینی که بیشتر در معرض این آسیب‌ها باشه بیشتر هم به سرطان مبتلا می‌شه.

2 _ آسیب‌های عاطفی : اشعه موبایل در کودکانی که در کودکی و جنینی در معرض اون بودن خیلی زیاده و باعث مشکلات عاطفی و روانی در اونا می‌شه. با استرس و تنش‌هایی که در کودکان به وجود میاره کیفیت زندگیشون هم پایین میاد.

3 _ مشکل در برقراری ارتباط با دیگران : کودکانی که بیشتر در معرض اشعه موبایل بودن نسبت به سایر کودکان بیشتر دچار مشکل برقراری ارتباط می‌شن، چون استفاده از موبایل در بارداری باعث می‌شه که اثر نامطلوبی روی مغز بزاره و همین باعث مشکل در ارتباط می‌شه.

خطرات استفاده از گوشی همراه در بارداری :

1 _ سقط جنین : خانم‌هایی که در دوران بارداری بیش از حد از موبایل استفاده کنن بیشتر دچار سقط جنین می‌شن.

2 _ مشکلات رفتاری : بافت مغز جنین در هفته‌های اول کاملا شکل نگرفته و سلول‌های اون دیواره محکمی ندارن. استفاده از موبایل در بارداری باعث می‌شه امواج موبایل به مغز جنین برسه. رسیدن این امواج به مغز جنین باعث اختلالات رفتاری مانند : پیش‌فعالی می‌شه.

3 _ برهم خوردن چرخه خواب و بیداری جنین : جنین در رحم مادر می‌خوابه. استفاده از موبایل در این دوران خواب اونو در داخل رحم بهم می‌زنه. حتی بعد از تولد هم کودک دچار اضطراب می‌شه.

4 _ کم وزنی : استفاده از موبایل در بارداری باعث کم وزنی جنین می‌شه. علاوه بر اینکه کم وزنی باعث تولد نوزاد ضعیف می‌شه، در آینده هم مشکلاتی مثل : اختلال در نشستن، اختلال در مهارت‌های حرکتی و حتی چهار دست و پا رفتن می‌شه.

چگونه عوارض موبایل در بارداری رو کم کنیم :

هرچند بهداشت جهانی میگه مادران باردار هیچگونه نگرانی برای استفاده از موبایل در بارداری نباید داشته باشن ولی برای اطمینان و سلامتی جنین بهتره احتیاط کرد. راهکارهای زیر برای ایمنی جنین بهتره رعایت بشه :

  • یه خانم باردار وقتی استفاده‌ای از موبایل نداره بهتره اونو چند متر دورتر از خودش بزاره.
  • از برخورد مستقیم موبایل با بدن باید پرهیز بشه، مثلا در هنگام مکالمه بهتره موبایل روی بلندگو باشه.
  • بهتره که به جای مکالمه، گفت و گو به صورت ارسال پیامک باشه و حتی هنگام فشار دادن دکمه برای ارسال، موبایل رو از خودتون دور نگه دارین.
  • در صورت اضطرار، گفت و گو کوتاه باشه.
  • تا جایی که امکان داره بهتره به جای تلفن همراه از تلفن ثابت استفاده بشه.
  • وقتی آنتن دهی موبایل ضعیفه برای برقراری ارتباط موبایل اشعه بیشتری از خودش تولید می‌کنه، پس در صورت نیاز باید در جاهایی که آنتن دهی بالا هست از موبایل استفاده بشه.

حد مجاز استفاده از موبایل در بارداری :

 میزان دقیقی از استفاده موبایل در بارداری به صورت مجاز یا غیرمجاز در این دوران مشخص نشده. فقط یه سری راهکار و راهنمایی‌هایی توسط سازمان بهداشت بیان شده. در این دوران مراقبت از سلامتی یعنی رعایت نکات بهداشتی کلی که مربوط به استفاده از موبایل هم می‌شه. یه سری نکات که باید رعایت بشن عبارتند از :

  • فاصله موبایل از بدن
  • استفاده از هدفون برای مکالمات 

استفاده از موبایل در بارداری خطرناکه؟

  • استفاده از موقعیت و آنتن دهی
  • مصرف به اندازه از گوشی همراه

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها