2109
اصول پول تو جیبی دادن به کودک

اصول پول تو جیبی دادن به کودک

1402/10/21 بازدید314

پول تو جیبی دادن به کودک

می‌خواهیم درباره یه موضوع مهم صحبت کنیم: پول تو جیبی دادن به کودک. برا خیلی از ماها، موضوع پول و مدیریتش یکم به نظر سنگین میاد، ولی اصلاً نباید به این فکر کنیم که کودکان‌مون نباید بدونند چجوری با پولشون برخورد کنن. چرا؟ چون این یکی از مهمترین مهارت‌ها تو زندگیه.
بهترین زمان برای پول دادن به کودک

ما می‌خواهیم کودکامون از سنین کمتر با مفهوم پول و ارتباطش با زندگی آشنا بشن. چطور؟ اولاً بهشون بگیم که پول نتیجه تلاش و کاره. یعنی وقتی که بچه‌ها کوچیکن، می‌تونن با یه کار ساده، مثل خرید یه میوه از مغازه، پول کسب کنن. حالا به این موضوع مهم توجه کنیم که بچه‌ها چطور باید با پولشون رفتار کنن. یعنی یاد بگیرن صرفه‌جویی کنن، هزینه‌هاشون رو کنترل کنن و به شکل مسئولانه از پولشون استفاده کنن.  پس تو این مسیر، سعی می‌کنیم بچه‌هامون رو با مفاهیم مالی آشنا کنیم. با ما همراه باشین تا با هم ببینیم چجوری می‌شه این مسیر رو برای کوچولوهامون جالب و آموزنده کنیم.

نکاتی برای پول تو جیبی دادن به کودک

چندتا نکته خیلی ساده و باحال برای وقتی که می‌خوای پول تو جیبی به کودکت بدی:

  • هدف قرار دادن: بگو: "دوست من، این پولو بهت دادم که یک هدف خاص براش داشته باشی. مثلاً می‌خوای یه بازی خاص بخری یا یه کتاب جدید. حالا راهنماییت میکنم که چطور می‌خوای این پول رو هزینه کنی."
  • تشویق به صرفه‌جویی: یکم جذابیت بهش بده. بگو: "اگه این پولو ذخیره کنی و صرفه‌جویی کنی، بعداً می‌تونی یه چیز بزرگتر و خوب‌تر بخری!"
  • آموزش اهمیت پرداخت به خیریه: بهش بگو: " هر وقت پول داری، یک قسمت کوچیکش رو صدقه بده. مثل اینکه با پولت یکی رو خوشحال کنی. حتی اگه یه شاخه گل یا یک خوراکی برای کودکان نیازمند باشه، با این کار احساس خوبی بهت دست میده."
  • یادآوری مسئولیت: بگو: "حالا که پول تو جیبته، یه مسئولیت هم داری. باید به خوبی و با مسئولیت خرجش کنی!"
  • تشویق به راه‌اندازی کسب و کار کوچک: اگه کودکت علاقه به کارهای کوچیک داره، اونو تشویق کن. مثلاً می‌تونه کاردستی درست کنه و بفروشه. اینجوری کسب درآمد میکنه.
  • آموزش تفکر مثبت نسبت به پول: بگو: "پول یه چیز خوبه و می‌تونه کمکت کنه چیزهایی که دوست داری رو بخری. ولی یادت باشه، پول فقط یک قسمت کوچیک از زندگیه. مهمترین چیزها دوستات، خانواده و خاطرات خوبه."

این نکات کوچیک می‌تونن کودکان رو با مفهوم پول آشنا کنن. همینطور بهشون کمک میکنه تا با مسئولیت و هوشمندانه از پولشون استفاده کنن.

بهترین زمان برای پول دادن به کودک

ببین دوست من، به نظر من از زمانی که کوچیکه و شروع به فهمیدن مفهوم پول می‌کنه، می‌شه پول تو جیبی دادن به کودک رو شروع کرد. ممکنه از ۳-۴ سالگی باشه که شروع به فهمیدن اینکه با پول می‌شه چیزها رو خرید و ازشون لذت برد، بکنه.

ولی یادت باشه، پول تو جیبی دادن به کودک یعنی آموزش دادن در مورد مسئولیت و صرفه‌جویی. ازش بپرس که چطور می‌خواد از پولش استفاده کنه. مثلاً می‌خواد چیزی بخره یا ذخیره کنه؟

مهمتر از همه، دادن پول تو جیبی به کودک، یه فرصت خوبه برای اینکه با مفهوم مسئولیت آشنا بشه. حتی می‌تونیم یادش بدیم که یک قسمت کوچیک از پولش رو برای کمک به دیگران اختصاص بده.

پس از زمانی که می‌تونه بشماره و بفهمه چیزهای مختلف رو می‌شه با پول خرید، می‌تونی بهش پول بدی. اما حواست باشه که همیشه توجه کنی که چطور ازش استفاده می‌کنه.

اصول پول تو جیبی دادن به کودک

نتیجه‌گیری

خلاصه که دوست من، به نظر من پول تو جیبی دادن به کودک یکی از چیزهای خوبه که می‌تونه براش یه درس خوب هم باشه. از سن کودکی که شروع می‌کنه به حرف زدن و فهمیدن چیزها، می‌تونی بهش یاد بدی که پول چیه و چطور می‌تونه ازش بهترین استفاده رو داشته باشه.

حتی می‌تونی اینو یاد بدی که با پول نه تنها می‌شه چیزهایی برای خودش بخره، بلکه می‌شه به دیگران هم کمک کنه. اینطوری می‌تونه یاد بگیره که پول یکی از چیزهاییه که باهاش می‌شه زندگی خودش و دیگران رو بهتر کرد.

پس اگه کودکت پول تو جیبی گرفت، بهش یادآوری کن که هر تصمیمی که بگیره، مسئولیتش با خودشه. ازش بپرس که چطور می‌خواد از پولش استفاده کنه. یادت باشه که این یکی از آموزش‌های مهم زندگیه که می‌خوای به کودکت یاد بدی. با توجه به مراحل رشدش، می‌تونی کم کم بهش یاد بدی که چجوری با مسئولیت و هوشمندانه از پولش استفاده کنه.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها