2109
نحوه رفتار با کودک غرغرو!

نحوه رفتار با کودک غرغرو!

1402/10/20 بازدید191

نحوه رفتار با کودک حساس

اولین چیزی که باید بدونیم اینه که هر کودکی شخصیت و احساسات مخصوص خودش رو داره. حالا ممکنه با دیدن یه بچه‌ای که غرغرو هست، بگیم "آخه این چرا این‌طوریه؟" ولی واقعاً داستان پیچیده‌ای داره.

تو این مقاله می‌خواهیم درمورد رفتار با کودک غرغرو بپردازیم. شاید این کودکان به دلیل یه مشکل کوچک یا حتی بزرگ، دارن از غر زدن به عنوان یه زبان برای بیان احساسات‌شون استفاده می‌کنن. پس با هم بریم سراغ چند ترفند برای این که چطور بتونیم با این کودکان درست رفتار کنیم و اون‌ها رو در مسیر سالمی قرار بدیم. با هم ببینیم چطور می‌شه با یکم حوصله و توجه به این مسئله، این بچه‌ها رو همراهی کرد و یادشون داد که چطور با دنیا و احساسات‌شون کنار بیان.

روش‌های رفتار با کودکان غرغرو

اون بچه‌هایی که همیشه دارن جیغ میکشن یا یه تعداد خاص از کلمات رو بارها و بارها تکرار می‌کنن. حالا ما با اینا چیکار کنیم ؟! اول از همه یادمون باشه که همه بچه‌ها این روزها رو دارن. ممکنه یه مشکلی داشته باشن یا حتی فقط بخوان احساسات‌شون رو بهمون بگن، ولی این احساس رو با کلمات نمی‌تونن بیان کنن. حالا با چه راهکارهایی می‌تونیم باهاشون ارتباط برقرار کنیم؟

  • گوش کنیم و باهاشون حرف بزنیم: خیلی خوبه که بتونیم بهشون گوش بدیم و احساسات‌شون رو درک کنیم. با مهربونی و احترام ازشون بپرسیم که چه خبره.
  • تاکید بر احترام: حتماً نشون بدین که محترمانه باهاشون حرف می‌زنین. مهمه که حس کنن که شما بهشون احترام می‌ذارین و بهشون اهمیت می‌دین.
  • به احساسات‌شون توجه کنیم: ممکنه بچه‌ها احساسات خاصی داشته باشن و به همین دلیل غر می‌زنن که ما اون احساس‌شون رو نمی‌فهمیم. اما بهشون اطمینان بدین که می‌تونن احساسات‌شون رو باهاتون به اشتراک بذارن.
  • حوصله داشته باشیم: گاهی اوقات این رفتارها کمی خسته‌کننده میشه، اما سعی کنیم حوصله بالایی داشته باشیم. بچه‌ها نیاز به اهمیت و توجه دارن و این پروسه یکم زمان می‌بره.

باید کمی توجه‌تون رو بالا ببرین و با این کودکان غرغرو ارتباط برقرار کنین. اینقدری که حس ‌کنن همیشه کنارشون هستین که این کار شاید غر زدنشون رو هم کمتر کنه!

دلایل غر زدن بچه‌ها

بیاید بررسی کنیم که چرا بچه‌ها غر می‌زنن؟! شاید گاهی این سوال برامون پیچیده باشه، ولی با یکم دقت و حوصله می‌تونیم بفهمیم دلیل غر زدن بچه‌ها چیه.

  • احساسات بیان نشده: بچه‌ها، خصوصاً کوچیکترها، گاهی نمی‌تونند احساساتشون رو با کلمات بهمون بگن. برای همین ممکنه از غر زدن استفاده کنن تا احساساتشون رو نشون بدن.
  • نیاز به توجه: خب، احتمالاً می‌دونین که بچه‌ها دوست دارن مرکز توجه باشن. غر زدن می‌تونه یکی از راه‌هایی باشه که بچه‌ها از ما توجه بیشتری بگیرن.
  • هیجانات زیاد: وقتی که بچه‌ها هیجان‌زده می‌شن، ممکنه از غر زدن استفاده کنن تا اون هیجانات رو کنترل کنن.
  • تقلید از دیگران: بچه‌ها گاهی از دیدن دیگران یاد می‌گیرن. اگر ببینن کسی این کار رو می‌کنه و جواب مثبت می‌گیره، خودشون هم امتحان می‌کنن.
  • ناامیدی و استرس: گاهی بچه‌ها ممکنه با مشکلاتی روبرو بشن و براشون سخت باشه. این غر ‌زدن می‌تونه نشونه‌ ناامیدی یا استرس باشه.

حالا که می‌دونیم چرا ممکنه بچه‌ها غر بزنن، می‌تونیم با محبت و توجه به اون‌ها کمک کنیم که احساسات‌شون رو به شکل بهتری بیان کنن.

سخن آخر

به نتیجه رسیدیم که غر زدن بچه‌ها یک رفتار معمولیه که احساسات ناگفته‌شون رو بگن و توجه بقیه رو به خودشون جلب کنن. پس بهتره اگر بچه‌ای داریم که همیشه داره غر می‌زنه، اول بفهمیم چی می‌خواد بگه. شاید حس ناامیدی یا هیجانات زیادی داره که نمی‌تونه بهمون بگه. از طرفی، بهش احترام بزاریم و نشون بدیم که به احساساتش اهمیت می‌دیم. مهمه که توجه بیشتری بهشون بکنیم و اگر احساس کردیم نیاز به کمک حرفه‌ای دارن، به یه متخصص مراجعه کنیم. پس به عنوان والدین و مربیان، به احساسات بچه‌هامون توجه و باهاشون ارتباط برقرار کنیم، می‌تونه یکی از مهمترین اقدامات‌مون باشه. بازم بگم، هیچ کاری مثل عشق دادن و باحوصله بودن با بچه‌ها نمیشه.

سوالات شما

  • چرا بچه‌ام همیشه جلوی دیگران غر می‌زنه؟
  • شاید بچه دلش میخواد دیده بشه یا نشون بده حاضره حرفاشو بزنه. باهاش صحبت کنین و ببینین دلش چی میخواد.
  • چطور می‌تونم با بچه‌ام راحت‌تر در مورد مدرسه صحبت کنم؟
  • ازش سوال کن. مثل "چه خبر تو مدرسه؟" یا "چه بازی‌هایی انجام دادین؟"

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها