2109
نحوه رعایت بهداشت در دوران قاعدگی

نحوه رعایت بهداشت در دوران قاعدگی

1401/05/10 بازدید1401

چرخه قاعدگی فرآیند ماهانه دور ریختن خون و بافت از رحم است که به طور معمول از قبل از نوجوانی شروع می‌شود و با یائسگی به پایان می‌رسد. این فقط یک فرآیند بیولوژیکی نیست بلکه یک فرآیند اجتماعی نیز هست و پیامد‌های اجتماعی و اقتصادی عمده‌ای بر همه زنان دارد. با این حال مشاهده شده است که بسیاری از دختران و زنان نوجوان در طول چرخه قاعدگی خود به حقایق علمی صحیح و اقدامات بهداشتی دسترسی ندارند که ممکن است منجر به پیامد‌های نامطلوب سلامتی شود. مدیریت نامناسب بهداشت قاعدگی می‌تواند تأثیر بسیار جدی نه تنها بر سلامت جسمی و روانی فرد داشته باشد. در اینجا چند مورد از اقدامات مهمی که باید برای حفظ بهداشت قاعدگی در طول چرخه قاعدگی رعایت کنید آورده شده است:

نگه داشتن پد برای مدت طولانی:

هنگامی که در طول روز فعال هستید جریان قاعدگی شما به طور معمول سنگین‌تر است بنابراین این پد خون، عرق و سبوم بیشتری را جذب می‌کند. این باعث ایجاد بستری برای رشد باکتری‌ها می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود بیش از چهار ساعت در روز از یک پد استفاده نکنید. با این حال هنگامی که شما خواب هستید عملکرد بدن شما کم و شدت خونریزی کاهش می‌یابد و بنابراین می‌توانید با خیال راحت در طول شب از یک پد استفاده کنید.

شست و شوی درست ناحیه تناسلی:

خون محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها در طول دوره قاعدگی ایجاد می‌کند بنابراین شستشوی ناحیه تناسلی حداقل دو بار در روز توصیه می‌شود. موجودات زنده حتی پس از اینکه نوار بهداشتی خود را بردارید به بدن شما می‌چسبند. با این حال واژن و فرج خود را خیلی خوب نشویید می‌تواند تعادل pH شما را از بین ببرد و شما را مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی و واژینوز باکتریایی کند.

بیش از 4 ساعت از تامپون استفاده نکنید:

شما نباید از تامپون بیش از هشت ساعت استفاده کنید. در حالت‌ایده‌آل باید آن را هر سه تا چهار ساعت یکبار عوض کنید. این خطر سندرم شوک سمی است که یک عفونت نادر و بالقوه کشنده بوده و به جریان خون را افزایش می‌دهد.

 از محصولات معطر استفاده نکنید:

واژن یک اندام خود تمیز شونده است. حفظ فلور طبیعی آن بسیار مهم بوده و استفاده از صابون معمولی یا حتی محصولات آرایشی خاص برای بهداشت می‌تواند آن‌ها را مختل کند. در حالت‌ایده‌آل باید ناحیه تناسلی را با آب گرم بدون صابون بشویید. دئودورانتها و اسپری‌های بهداشتی زنانه می‌توانند باعث واژینیت شوند (علائم آن شامل خارش، قرمزی و ترشحات غیرطبیعی واژن است). در عوض می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید یا ناحیه تناسلی خود را با آب بشویید.

 گذاشتن پد استفاده شده در پلاستیک:

دور انداختن نادرست دستمال سفره خطر بزرگی برای شما و اطرافیانتان در طول دوره قاعدگی شماست. قبل از دور انداختن آن را به خوبی بپیچید تا مطمئن شوید که بو و عفونت در آن وجود ندارد. پد یا تامپون را در توالت نکشید زیرا آن‌ها می‌توانند بلوک ایجاد کنند و می‌توانند باعث عقب نشینی توالت شوند. همیشه پس از تعویض نوار بهداشتی دست‌های خود را بشویید زیرا می‌تواند باعث عفونت‌های ناشی از ویروس‌هایی مانند هپاتیت B شود.

 از لباس‌های گشاد و نخی استفاده کنید:

در طول چرخه قاعدگی‌ایده خوبی است که از لباس‌های تنگ یا پارچه‌هایی مانند پارچه‌های مصنوعی اجتناب کنیدزیرا می‌توانند باعث افزایش رطوبت و گرما شوند.

 

منبع:

regencyhealthcare.in

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9407 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6788 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15183 بازدید