2109
پرطرفدارترین نوع ارتودنسی نامرئی کدام است؟

پرطرفدارترین نوع ارتودنسی نامرئی کدام است؟

1402/10/17 بازدید892

اگر به دنبال بهترین گزینه ارتودنسی نامرئی هستید، در این مطلب با ما همراه باشید. یکی از محبوب ‌ترین و پرطرفدارترین روش ‌های درمان دندانپزشکی برای ترتیب و یکنواختی دندان ‌ها، ارتودنسی دندان است. این درمان نه تنها دندان ‌ها را مرتب می‌ کند بلکه می ‌تواند ناهنجاری ‌های فکی را نیز اصلاح کند، از جمله جلو بودن فک، عقب بودن فک و یا انحراف فکی. یکی از دلایلی که برخی افراد یا بزرگسالان از انجام ارتودنسی امتناع می ‌کنند، نمای براکت ‌های فلزی با سیم در حین لبخند زدن یا صحبت کردن است.

در ارتودنسی نامرئی، دیگر نیازی به نمای براکت فلزی روی دندان نیست. این ویژگی باعث شده تا درمان ارتودنسی نامرئی جذابیت ویژه ‌ای برای علاقه‌ مندان به خود داشته باشد. در ادامه، همراه ما باشید تا بیشتر در مورد ارتودنسی نامرئی بدانید.

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی یکی از روش ‌های متداول درمان دندانپزشکی است که انواع مختلفی دارد:

ارتودنسی لینگوال با براکت‌ های پشت دندانی

در این روش، براکت‌ ها به پشت دندان ‌ها اعمال می‌ شوند و از نمای جلویی دندان ‌ها غیر قابل مشاهده هستند. یکی از مهمترین مزایای ارتودنسی لینگوال مشخص نبودن براکت ها در هنگام حرف زدن یا خندیدن است. از مزایای دیگر آن می توان به استحکام بالای این روش اشاره کرد. با این حال این روش دارای معایبی نیز می باشد. از جمله اینکه رعایت بهداشت دندان ها با این روش بسیار دشوار است و صحبت کردن برای افرادی که بریس ها در پشت دندان آنها قرار دارد سخت می شود.

ارتودنسی با براکت‌های سرامیکی

در این روش، براکت ‌های سرامیکی با رنگ دندان ‌ها استفاده می ‌شوند که از نمای ظاهری جلویی جلب توجه کمتری دارند.

از مزایای ارتودنسی سرامیکی می توان به بی رنگ بودن یا همرنگ دندان بودن گلاک ها اشاره کرد. اما اگر از براکت ها به خوبی مراقبت نشود احتمال شکستن و تغییر رنگ آنها وجود دارد.

ارتودنسی با پلاک یا الاینرهای شفاف (اینویزیلاین)

ارتودنسی با پلاک یا الاینرهای شفاف (اینویزیلاین)

محبوب ترین و پرطرفدارترین روش ارتودنسی نامرئی الاینرهای شفاف هستند. در این روش، از قالب ‌های شفاف به نام الاینر یا پلاک برای تنظیم دندان‌ ها استفاده می ‌شود. این پلاک‌ ها به شکل دقیقی برای فرم دندان ‌های شما ساخته می‌ شوند و از نمای خارجی قابل تشخیص نیستند. این نوع ارتودنسی قابلیت جا به جایی در دهان را هم دارد و به عنوان ارتودنسی متحرک معروف است. در مقابل، دو نوع دیگر در دهان ثابت و در دسته ارتودنسی ثابت قرار دارند.

مزایای ارتودنسی نامرئی با پلاک ‌های شفاف یا الاینرهای شفاف

  • سهولت در استفاده از پلاک ارتودنسی.
  • غیر قابل مشاهده بودن از نمای بیرون.
  • محدودیتی در مصرف غذا وجود ندارد.
  • امکان جا به جایی در دهان و خارج کردن آسان در هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن.
  • تمیزی آسان هم ‌دندان‌ها و هم پلاک ها.
  • هزینه مناسب نسبت به روش‌ های دیگر.
  • مدت زمان درمان نسبتا کوتاه.

معایب ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف

اصلی ترین ایراد ارتودنسی نامرئی این است که برای بهم ریختگی های شدید دندانی مناسب نمی باشد. این روش نمی تواند ناهنجاری های شدید دندانی را اصلاح کند. همچنین به دلیل متحرک بودن اتفاق می افتد که بعضی افراد فراموش کنند که سینی های شفاف را در دهان خود قرار دهند و این موضوع سبب اختلال در روند درمان می شود. این موضوع هم باعث طولانی تر شدن مدت زمان درمان شده و هم ممکن است نتیجه اثزبخشی را در پی نداشته باشد.

مدت زمان استفاده از الاینر شفاف متحرک

مدت زمان استفاده از الاینر شفاف متحرک

به بیشتر بیماران توصیه می ‌شود که الاینر را تقریبا تمام وقت استفاده کنند. یکی از مزایای بزرگ ارتودنسی نامرئی این است که می ‌توانید آن را برای خوردن غذا و مسواک زدن از دهان خارج کنید. هر بار که الاینر را در می ‌آورید، آن را تمیز کنید و در دهان قرار دهید. بنابراین، معمولا الاینر حدود ۲۰ ساعت در روز در دهان قرار دارد. اگر از الاینر کمتر استفاده کنید، نمی توانید به موقع دندان‌ ها را به وضعیت مطلوب برای تری بعدی برسانید. به این ترتیب، مدت زمان درمان افزایش یافته و به دلیل تاخیر در نتایج، ممکن است از درمان عقب بیافتید.

در اکثر موارد، پس از استفاده از آخرین تری، برخی از دندان ‌ها هنوز کمی از موقعیت مطلوب فاصله دارند. این امر کاملا طبیعی است. در چنین شرایطی، قالب‌ گیری جدید انجام شده و برای ایجاد تغییرات جزئی، چند تری دیگر به بیمار داده می ‌شود. این تری ‌ها به نام تری بهسازی شناخته می ‌شوند. این مرحله هزینه اضافی ندارد و جزء فرایند درمان محسوب می‌شود. بسیاری از افراد نیاز به یک‌ ست تری بهسازی دارند.

پس از استفاده از آخرین الاینر، باید از نگهدارنده ارتودنسی یا رتینر استفاده نمایید. اکثر بیماران ریتینر پلاستیکی شفاف را که به طور کامل شبیه الاینر است، انتخاب می‌ کنند. برخی از افراد ریتینر ثابت را ترجیح می ‌دهند که سیم کوچکی دارد و به سطح پشتی دندان‌ های جلویی فک پایین چسبانده می ‌شود. اغلب انتخاب نوع ریتینر بر عهده بیمار است. بسیاری از افراد باید تا دو ماه به صورت تمام وقت از ریتینر استفاده کنند و پس از آن تنها شب‌ ها ریتینر را در دهان قرار دهند.

در نهایت، به مرحله‌ ای می ‌رسیم که تنها یک یا دو شب در هفته باید از ریتینر استفاده کنید. دلیل نیاز به استفاده از ریتینر این است که بدن همیشه در حال تغییر است و موقعیت جدید دندان ‌ها باید تثبیت شود تا تحت تاثیر نیروهای معمول دهان، به موقعیت پیشین باز نگردند.

هزینه ارتودنسی نامرئی شفاف چقدر است؟

با توجه به اطلاعات ارائه شده، قیمت ارتودنسی نامرئی نسبت به گزینه ‌های دیگر متفاوت و بیشتر است. به همین دلیل، در جلسه ویزیت ابتدایی شرایط شما برای انتخاب نوع درمان توسط متخصص ارتودنسی مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر بهم ریختگی دندان ‌ها شدید نباشد، با مشاوره و پیشنهادات پزشک متخصص، بهترین گزینه ارتودنسی نامرئی برای شما انتخاب خواهد شد.

برای صرفه جویی در هزینه های ارتودنسی بهتر است به کلینیک نزدیک به محل سکونت خود مراجعه کنید. زیرا این روش درمانی یک درمان طولانی مدت می باشد و نیاز است که در طول درمان مراجعات متعددی به مطب دندانپزشکی داشته باشید. بنابراین اگر ساکن تهران هستید حتما به متخصص ارتودنسی در تهران و نزدیک به محله خود مراجعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه های دندانپزشکی، همچنین قیمت ارتودنسی نامرئی و امکان درمان به صورت اقساط بهتر است با کلینیک دندانپزشکی تماس بگیرید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها