2109
به عنوان یک مادر به فرزندم چه چیزهایی یاد بدم؟

به عنوان یک مادر به فرزندم چه چیزهایی یاد بدم؟

1402/10/12 بازدید1843

نحوه تربیت درست فرزند

آموزش مسؤولیت‌پذیری به کودکان یک از اصلی‌ترین وظایف هر پدر و مادریه.  برای داشتن یک فرزند متعهد و قوی باید آموزش درس‌های زندگی به کودک رو از سنین پایین شروع کرد. قوی شدن در مهارت‌های زندگی چیزی نیست که در یک روز یا یک هفته اتفاق بیفته. آموزش این مهارت‌ها در تمام دوران کودکی به زمان، تلاش و ثبات نیاز داره. درسته که این تربیت به عهده هر دو والد هست اما چون مامانا معمولا وقت بیشتری رو با کودک  می‌گذرونن، دونستن این نکات براشون واجب‌تره....
بلاخره روزی می‌رسه که بچه‌ها از خونه جدا می‌شن و به دنبال آرزوهاشون میرن و چه بهتر که در اون روز، کوله‌باری از تجربه به همراه داشته باشن و از سنین پایین مهارت‌های لازم برای داشتن یک سبک زندگی سالم و مسؤولانه رو یاد گرفته باشن.
در این مقاله قراره 6 مهارتی که لازمه هرکودکی از شما یاد بگیره، تمرین کنه و به کار بگیره رو بررسی می‌کنیم تا با این مهارت‌ها با قدرت و شدت آسیب پذیری کم، وارد دنیای جوانی و بزرگسالی بشن.

1. آموزش مدیریت مسائل مالی به کودک

به نحوه‌ی پول خرج کردن فرزندتون دقت کنید. شاید ببینید که کودک‌تون به محض گرفتن پول توجیبی‌اش، اون رو در اولین فروشگاه خرج می‌کنه یا شاید جزو بچه‌هایی باشه که پول خرج کردن براشون سخته. با دیدن هیچ کدوم از این رفتارها نگران نشید و بدونید که زمان آموزش‌های جدید فرارسیده؛ چون با صرف کردن زمان کمی برای توضیح مسائل مالی، می‌تونید ذهن فرزندتون رو به یک تعادل پویا در محاسبه‌ی هزینه و درآمد برسونید.
کودکان باید یاد بگیرن که چجوری پولی رو که می‌گیرن، مدیریت کنن. به فرزندتون یاد بدید که چجوری هزینه و مخارجش رو محاسبه کنه و متناسب با بودجه‌ای که داره، مناسب‌ترین خرید رو انجام بده و بتونه کیفیت کالاها رو مقایسه کنه تا به بهترین جنس با کمترین قیمت دست پیدا کنه. شروع آموزش درباره‌ی سرمایه‌گذاری و پس‌انداز از سن کم به کودک باعث می‌شه برای پول اندک و محدود خود، برنامه‌ریزی کنه و یاد می‌گیره که چجوری در بزرگسالی از نظر مالی مسؤولیت‌پذیرتر باشه و انتخاب‌های عاقلانه‌تری انجام بده.

2. آموزش استفاده درست از فضای مجازی به کودک

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که توانایی استفاده از لپ‌تاپ و تلفن هوشمند یک نوع سواد به حساب میاد و خیلی مهمه. بچه‌ها بسیار سریع و به‌شکل غریزی روش استفاده از تکنولوژی رو یاد می‌گیرن و حتی قبل از سن دبستان طرز کار با گوشی و تبلت رو می‌دونن. فرزند نوجوانتون رو از سنین کم نسبت به یادگیری ابزارهای جدید مشتاق و آگاه تربیت کنید، چون در بزرگسالی به همه‌ی این ابزارها نیاز پیدا می‌کنه. این روزها تقریباً برای هر شغلی، یک بخش مرتبط با تکنولوژی وجود داره و هر کسی که در تایپ و سرچ کردن مهارت بیشتری داشته باشه، سریع‌تر در کارش پیشرفت می‌کنه.

3. آموزش برنامه ریزی کردن به کودک

برنامه ریزی کردن به یک اصل مهم برای زندگی تبدیل شده و هر کسی که برای کارهای روزمره‌اش هم برنامه ریزی داره هم موفق‌تره و هم بیشتر می‌تونه به کارهاش رسیدگی کنه. حالا اگر به کودکتون یاد بدید که چطوری برای حتی بازی کردن و نوشتن تکالیفش برنامه ریزی کنه، هم هوشش تقویت می‌شه و هم شما راحت‌تر هستید و کودک هم روز به روز مستقل‌تر می‌شه. کودک یاد می‌گیره که مثلا ساعت 1 ظهر وقت ناهارشه، ساعت 5 عصر وقت بازی و ساعت 9 شب وقت خوابشه و این نظم خوبی به زندگی شما می‌بخشه.

4. آموزش چگونه لباس پوشیدن به کودک

بچه‌ها باید یاد بگیرن که چطور به لباس و ظاهرشون رسیدگی کنن. ظاهر هرکسی مثل  یک بیلبورده و اولین برداشت ما از بقیه بیشتر بر اساس ظاهره. اگر لباس تمیز بر تن نداشته باشید، لباس‌هاتون  چروک و نامرتب باشن و دکمه‌های افتاده پیراهن‌تون رو درست نکنید، ظاهری شلخته برای خودتون ساختید و مورد احترام قرار نمی‌گیرید. هر کس باید زمانی از روزش رو به مرتب کردن لباس و بهداشت شخصیش اختصاص بده تا بتونه با ظاهری آراسته و مناسب در جامعه حضور پیدا کنه.
بعد از بهداشت شخصی و تمیز بودن لباس‌ها، به کودک‌تون آموزش بدید که چه لباسی برای حضور در چه جمعی مناسبه. موقعیت‌های مختلف رو برای فرزند خود توضیح بدید. به عنوان مثال بگید که شلوار جین پاره انتخاب خوبی برای یک مصاحبه کاری نیست و به معنی جدی نگرفتن موقعیت تعبیر می‌شه.
الگوهای درست لباس پوشیدن را به فرزندتون یاد بدید و اون‌هارو  قبل از ورود به جامعه راهنمایی کنید تا در بزرگسالی رفتار مقبول‌تری از خودشون نشون بدن و اشتباهات کمتری مرتکب بشن.

5. آموزش نحوه برخورد با مشکل به کودک

بعضی از مامان باباها وقتی کودک اشتباه یا خطایی رو مرتکب می‌شه،بهش می‌گن: تو همیشه همینطوری هستی، هیچ‌وقت نمی‌تونی یک کارو خوب و درست انجام بدی و... . این حرف به کودک یاده میده که هیچ وقت کارها رو خوب انجام نمیده پس چه لزومی دارد که تلاش کنه؟ همیشه زود نا امید می‌شه و با یک شکست خودش رو می بازه، به جای این رفتار والدین به کودکتون باید بگید:حالا اتفاقیه که افتاده، چکار کنیم تا درست بشه؟ با این نوع برخورد کودک از همون دوران کودکی یاد می‌گیره که هر مشکلی چاره ای داره و نباید از زیر بار مشکلات شانه خالی کرد.

6. آموزش "نه گفتن" به کودک

نه گفتن از مهم ترین مهارت‌های زندگیه! متاسفانه بعضی از مامان باباها به فرزندانشون یاد میدن که همیشه بچه خوبی باشن، همیشه همه رو راضی نگه دارن، والدینی که به فرزندانشون یاد میدن که همیشه باید به حرف بزرگ ترها گوش کرد و همیشه حق با بزرگ ترهاست اما کودک باید یاد بگیره که گاهی هم به خواسته‌های دیگران «نه» بگه چون در غیر این صورت کودک خودش رو تسلیم هر نوع خواسته بیمارگونه و آزاردهنده ای ممکنه بکنه!
کودک باید یاد بگیره که حق داره خواسته‌هایی که از نظرش درست یا منطقی به نظر نمی‌رسن رو رد کنه و یا برعکس در برابر هیچ کسی حق نداره خواست خودش رو ترجیح بده.
به کودکتون یاد بدید درباره اینکه چه کسی اونارو لمس می‌کنه، تصمیم بگیره و اجازه نده کسی که دوست نداره بغل یا بوسش کنه. و خودش هم بدون اجازه نباید این کارو انجام بده. تو جمع‌هاتون اگر کودک شما دوست نداره بغل دوست، عمو، خاله، حتی مادربزرگ پدربزرگ بره، مجبورش نکنید!

7. آموزش دوست داشتن خود به کودک

کودک از شما یاد می‌گیره که چقدر به خودش احترام بذاره! فرزند شما باید یاد بگیره که دوست داشتنیه، زیباست و نیازی نیست برای احساس کافی بودن داشتن، دست به رفتارهای عجیب و غیر منطقی بزنه.
به کودکتون یاد بدید که همه جوره دوسش دارید و از داشتنش خوشحالید، اگر کودک شمارو در موقعیت سختی قرار داد فورا بهش نگید: من دیگه مامان تو نیستم، دیگه دوست ندارم، از فلانی یاد بگیر...

سخن آخر

کودک لوح سفیدیه که شما روی او می‌نویسید، سعی کنید چیزهای خوبی بنویسید. اولین الگوهای زندگی کودک شما هستید؛ اگر کودک صبور می‌خواهید صبور باشید، اگر کودک خلاق می‌خواهید، خلاق باشید و انقدر این الگو رو تکرار و تمرین کنید تا کاملا یاد بگیرید، هم شما و هم کودک.



 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها