2109
خوراکی‌های ممنوع در بارداری چه چیزهایی هستن؟

خوراکی‌های ممنوع در بارداری چه چیزهایی هستن؟

1402/06/15 بازدید11266

خوراکی‌های ممنوع در بارداری چه چیزهایی هستن؟

توی دوران بارداری، مسئله‌ای که بیشتر خانم‌ها  با اون درگیر هستن، تغذیه صحیح و مناسب برای خود و جنین درحال رشدشون هستش. انتخاب درست خوراکی‌ها در این دوره از زندگی اهمیت زیادی داره. اما آیا می‌دونید که برخی از خوراکی‌ها و موادغذایی در این دوره از زندگی شما ممنوع هستن؟ در این مقاله این موارد رو باهم بررسی می‌کنیم و بهتون میگیم که کدوم خوراکی‌ها رو بهتره در دوران بارداری استفاده نکنین و چه مواد‌غذایی براتون مفید و خوب هست. خورد و خوراک در دوران بارداری ممکنه باعث مشکلاتی دیگه‌ای هم بشه که در موردش صحبت می‌کنیم.

لیست خوراکی‌های ممنوع در بارداری

توی بارداری بهتره که یه کم مواظب خوراکی‌هات باشی. اینجا چند تا از خوراکی‌های ممنوع در بارداری که بهتره مصرف نکنی رو بهت میگم:

  1. ماهی زنده بزرگ: این نوع ماهی‌ها ممکنه جیوه داشته باشن که برای جنین مضره. ماهی‌های کوچیک مثل ماهی قزل‌آلا یا ماهی تن ماهی‌های خوبی برای خوردن تو بارداری هستن.
  2. کافئین زیاد: کافئین توی قهوه، چای و نوشیدنی‌های مشابه هستش. اگه زیاد بخوری، ممکنه باعث مشکلاتی برای جنینت بشه. بهتره محدودش کنی.
  3. تخم مرغ نیمپز: بهتره کاملاً پخته خورد. تخم مرغ نیمپز ممکنه باکتری داشته باشه که خطرناکه.
  4. سوسیس و کالباس نیم‌پخته: اینا هم مثل تخم مرغ نیمپز ممکنه باکتری داشته باشن. بهتره خوب پخته شده باشن.
  5. پنیرهای نیمه سفید: پنیرهایی مثل فتا، بری و کمیمبر ممکنه باکتری لیستریا داشته باشن که خطرناکه. پنیرهای پخته یا پاستوریزه بهترن.
  6. میوه‌ها و سبزیجات شسته نشده: میوه‌ها و سبزیجات رو قبل از خوردن خوب بشور. باکتری‌ها ممکنه روشون باشه و بهتون آسیب بزنن.

یادت باشه که همیشه قبل از تغییر تغذیه‌ات تو بارداری، با پزشکت مشورت کنی. اون بهت بهترین راهنمایی‌ها رو می‌کنه.

چه مواد‌غذایی تو دوران بارداری مفیدن؟

تو دوران بارداری، تغذیه مناسب خیلی مهمه تا به رشد سالم جنین کمک کنی. اینجا چند نکته و مواد غذایی مفید که میتونی تو دوران بارداری استفاده کنی رو بهت میگم:

  1. میوه‌ها و سبزیجات: اینا منابع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند. میوه‌ها مثل پرتقال، توت، هندوانه و سبزیجاتی مثل اسفناج، کاهو و بروکلی خیلی خوبن.
  2. غلات کامل: نان و غلات کامل مثل برنج قهوه‌ای، نخود و لوبیا قهوه‌ای، نان‌های کامل و غلات مثل جو، کینوا و گندم کامل منابع خوبی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند.
  3. پروتئین‌ها: منابع پروتئینی مثل ماهی، مرغ، گوشت قرمز کم چرب، تخم مرغ، لوبیا، نخود و ماکارونی کامل خیلی مهمن. انتخاب پروتئین‌های کم چرب و غنی از آهن و روی مفیده.
  4. محصولات لبنی: پنیرهای پاستوریزه و ماست کم چرب منابع خوبی از کلسیم هستند. بهتره پنیرهای نیمه سفید رو مصرف نکنید.
  5. مواد غذایی حاوی آهن: در دوران بارداری نیاز به آهن بیشتر میشه. از موادی مثل گوشت قرمز کم چرب، مرغ، ماهی، لوبیا و اسفناج استفاده کن.



تغذیه چه تاثیری روی جنین داره؟

تو دوران بارداری، تغذیه شما مثل یه جاده مهمه که جنین رو از نقطه آغاز به نقطه پایان میرسونه. حالا بزار بگم چطور:

  1. رشد و توسعه صحیح: وقتی تغذیه مناسب داشته باشی، جنین هم به خوبی رشد میکنه. مثل اینکه برای ساختن یه خونه خوب و محکم، مصالح خوب و باکیفیت لازم داری.
  2. ساختارهای بدنی: غذاهایی که میخوری به ساختارهای بدنی جنین کمک میکنن. مثلاً پروتئین‌ها برای ساخت بافتهای بدن مهمن، ویتامین‌ها و مواد معدنی هم مثل سیمان‌ها و آجرهای لازم برای خونه جنین هستن.
  3. مغز و عصب‌ها: تغذیه صحیح برای مغز جنین هم خیلی مهمه. وقتی از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین‌های گروه ب استفاده میکنی، داری به مغزش مواد سوخت میدی که براش لازمه.

پس میبینی تغذیه چقدر تأثیر داره، با تغذیه مناسب همه چیز درست و به موقع به جنین منتقل میشه. پس حتماً سعی کن خوب و متنوع بخوری و گرفتن مشورت از پزشکت هم فراموش نکنی. حتما حواست به خوراکی‌های ممنوع در بارداری هم باشه.

سخن پایانی

امیدوارم مطالبی که بهت گفتم، بهت کمک کرده باشه. دوران بارداری یه مرحله‌ای پر از احساسات و تغییراته و تغذیه‌ سالم و خوب همون جاییه که میشه به جنین کمک کرد. پس حواست به خوراکی‌های ممنوع در بارداری باشه، از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کن و غذاهای مختلف بخور. اگه سوال یا نیاز به راهنمایی بیشتر داشتی، بهتره که با پزشکت صحبت کنی. حتماً تا زمانی که جنین توی شکمته، بهترین ها رو براش بخواه و مراقب خودت باش. با آرزوی سلامتی برای تو و جنینت!

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها