2109
همه چیز درباره تست پاپ اسمیر

همه چیز درباره تست پاپ اسمیر

1402/10/06 بازدید1567

تست پاپ اسمیر

 تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می‌شه. اگه سلول‌های غیر طبیعی دهانه رحم شناسایی نشن و درمانی هم انجام نشه باعث سرطان رحم خواهد شد. اگه با تست پاپ اسمیر، سرطان دهانه رحم تشخیص داده بشه شانس درمان بیشتره و میشه زودتر برای درمان اون اقدام کرد. در این آزمایش هر تغییر غیرطبیعی که در سلول‌های دهانه رحم مشخص بشه پزشک می‌تونه از سرطان در آینده جلوگیری کنه. به عبارتی این آزمایش یه تست غربالگریه که هدف اون شناسایی سرطان دهانه رحم هست. برای زنان متاهل این یک آزمایش مهم و ضروریه. پاپ اسمیر باید به صورت چکاپ سالانه و دوره‌ای انجام بشه، چون بیماری‌هایی که مربوط به دهانه رحم هست علائمی ندارن به همین خاطر بهترین راه برای تشخیص اون انجام چکاپ سالانه هست.

چه کسانی به تست پاپ اسمیر نیاز دارن :

طبق گفته متخصصین تست پاپ اسمیر در سن 21 سالگی در زنان شروع می‌شه. این آزمایش پس از 30 سالگی با تست HPV همراهه، به عبارتی خانم‌ها از 21 تا 65 سالگی می‌تونن این آزمایش رو انجام بدن. این تست برای کسانی که شرایط زیر رو دارن واجبه :

  1. افرادی که ویروس HIV مثبت دارن.
  2. کسانی که به سرطان دهانه رحم مبتلا هستن.
  3. افرادی که به دلیل پیوند اعضا یا شیمی درمانی سیستم ایمنی ضعیفی دارن.
  4. مصرف قرص ضد بارداری
  5. افراد سیگاری
  6. زنان 65 ساله‌ای که هنوز آزمایش نشدن.
  7. خانم‌های 21 تا 29 سال سن هر 3 سال یکبار باید این آزمایش رو بدن.
  8. زنان 30 تا 65 سال هر 5 سال یکبار این تست رو باید انجام بدن.

روش‌های انجام آزمایش پاپ اسمیر :

1 _ آزمایش پاپ اسمیر مستقیم : در این روش پزشک به کمک برس مخصوص سلول‌های دهانه رحم رو روی لام شیشه‌ای پخش می‌کنه و به آزمایشگاه می‌فرسته در این روش ممکنه نمونه سلول گرفته شده روی وسیله نمونه‌گیری بمونه و نمونه برای تشخیص و آزمایش کافی نباشه. گاهی هم به خاطر وجود مخاط و خون روی لام سلول‌ها قابل تشخیص نیستن.

2 _ آزمایش پاپ تین پرپ : این نوع از تست پاپ اسمیر نسبت به روش قبل قابل قبول تره و حساسیت بالاتری داره. در این روش سلول‌های جمع آوری شده به جای لام داخل یه محلول نگهداری می‌شن و به آزمایشگاه فرستاده می‌شه، در اونجا خون و مخاط ازش جدا می‌شه و سلول‌ها روی لام قرار می‌گیرن.

بعد از انجام این تست ممکنه خونریزی کمی وجود داشته باشه که جای نگرانی نیست.

چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ دارن و چند بار باید تکرار بشه :

طبق توصیه متخصصین از سن 21 سالگی هر 3 سال یکبار باید تست پاپ اسمیر انجام بشه. چون ممکنه بعضی از زنان در معرض ابتلا به عفونت و سرطان باشن. البته انجام این تست به سن، سابقه سلامتی و عوامل خطر بستگی داره. اگه خانمی عمل هیسترکتومی انجام داده باشه و سرطان رحم هم نداشته باشه دیگه نیازی به انجام این تست نداره. خانم‌های بالای 30 سال اگه این تست رو با آزمایش HPV انجام بدن هر 5 سال یکبار نیاز به انجام این آزمایش هست. در صورتی که خانمی عوامل خطرساز رو داشته باشه پزشک متخصص بدون در نظر گرفتن سن انجام این تست رو به صورت مکرر توصیه می‌کنه. عوامل خطرسازی که باعث تکرار این آزمایش می‌شن عبارتند از :

  • ابتلا به عفونت HIV  

  • ضعف سیستم ایمنی بدن به خاطر شیمی درمانی
  • تشخیص سلول‌های پیش سرطانی
  • مصرف سیگار

عوارض تست پاپ اسمیر :

این آزمایش یه روش غربالگری برای سرطان رحم هست. گاهی خطاهایی در اون دیده می‌شه که فرد نتیجه منفی رو می‌بینه در اصل حتی اگه سلول غیرطبیعی وجود داشته باشه آزمایش مشکلی رو نشون نمیده. نتیجه منفی آزمایش همیشه به این معنی نیست که اشتباهی وجود داشته. عوامل زیر می‌تونه باعث نتیجه منفی بشه :

  • کم بودن سلول‌های طبیعی
  • وجود نداشتن سلول‌های کافی
  • سلول‌های التهابی و وجود خون که باعث پوشانده شدن سلول‌های غیرطبیعی می‌شن.
  • اگه در یه آزمایش سلول‌های غیرطبیعی تشخیص داده نشه حتما در آزمایشات بعدی مشخص می‌شن.
  • بعضی‌ها تصور می‌کنن که این تست درد آوره در صورتی که اینطور نیست، آزمایش اون ساده و بدون درده.
  • سوزش و درد این تست به خاطر نمونه برداریه و کاملا طبیعی هست.
  • درد اون بعد از چند ساعت برطرف می‌شه، حتی اگه لکه بینی هم وجود داشت جای نگرانی نیست و عادیه و زود هم رفع می‌شه.

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها