2109
بعد از زایمان طبیعی می‌شه سزارین کنم؟

بعد از زایمان طبیعی می‌شه سزارین کنم؟

1402/09/30 بازدید553

زایمان طبیعی یا سزارین؟

شاید اگه یه روزی از متخصص زنان و زایمان سوال بشه مهمترین دغدغه ای که ذهن مادران رو درگیر می‌کنه چیه اون به شما بگه که در واقع بیشتر مادرایی که فرزند دوم و یا سومشون رو می‌خوان به دنیا بیارن همیشه از ما می‌پرسن که آیا بعد از زایمان طبیعی می‌شه سزارین کنم؟ یا حتی بالعکس. خوب ما هم با در نظر گرفتن نگرانی‌های شایع شما مادرای عزیز تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به این پرسش اساسی پاسخ بدیم. در نهایت شما هم با خوندن این مقاله تا حدودی به اهمیت زایمان طبیعی پی می‌برین.
بعد از زایمان طبیعی می‌شه سزارین کنم؟

عمل VBAC( زایمان طبیعی پس از سزارین) یعنی چی؟

اگر قبلاً زایمان سزارین داشتین (جراحی برای تولید نوزاد) ممکنه بتونین نوزاد بعدی خودتون رو به روش طبیعی به دنیا بیاورین. زایمان طبیعی یا همون زایمان واژینال( دهانه رحم انسان بالغ) که پس از سزارین انجام می‌شه رو تحت عنوان زایمان VBAC می‌نامن. اگر بارداری مادر در شرایط نرمالی باشه و خطری سلامت اون و کودکش رو تهدید نکنه می‌شه به این روش زایمان کنه. همچنین اگه برش انجام شده در زایمان قبلی به صورت عرضی و کوچیک باشه هم ممکنه شما بتونین عمل VBAC رو انجام بدین. یادتون باشه که انجام این نوع از زایمان برای همه زن‌ها قابل اجرا نیست. در نتیجه ممکنه انجام اون سلامت مادر و کودکش رو به خطر بندازه. اگه تمایل دارین فرزند بعدی خودتون رو به روش طبیعی به دنیا بیارین حتما باید این موضوع رو با مراقب سلامت‌تون در میون بزارین. در نهایت پزشک می‌تونه با بررسی وضعیت سلامت بدن شما تصمیم بگیره تا زایمان شما به چه روشی انجام بشه.

اگه بعد از بررسی گفتن که شما به روش طبیعی می‌تونین زایمان کنین باید بدونین که این مسئله می‌تونه مزایای زیادی برای شما ایجاد کنه. برای مثال شما برای بهبود دوره نقاهت بعد از زایمان طبیعی به زمان خیلی کمتری نیاز دارین. یادتون باشه همه مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و مراکز تخصصی زایمان می‌تونن به شما در اجرای زایمان VBAC کمک کنن. در نتیجه شما بعد از نهایی شدن تصمیم خودتون برای زایمان به روش طبیعی می‌تونین با مراقبتون مشورت کنین. در حین مشورت با مراقب مرکزی رو برای زایمان انتخاب کنین که بیشترین مراقبت رو بعد از انجام این روش به شما ارائه می‌دن.

چطوری می‌شه فهمید که مادر قادر به انجام این روش زایمانه؟

همونطور که اشاره کردم برای اینکه بفهمیم شما می‌تونین به روش زایمان طبیعی کودک‌تون رو به دنیا بیارین باید این موضوع توسط متخصص بررسی بشه. پس قبل از هر تصمیم قطعی این موضوع رو با مراقب سلامت خودتون در میون بزارین. مراقبین سلامت می‌تونن به شما در بررسی خطرات و مزایای اجرای این روش زایمان کمک زیادی کنن. در نهایت اگه میزان خطر برای شما در این روش کم باشه و شانس شما برای اجرای زایمان به روش VBAC زیاد باشه ممکنه به شما اجازه بدن تا از این روش کودکتون رو به دنیا بیارین.

در چه شرایط شانس مادران برای زایمان طبیعی پس از سزارین زیاده؟

اگه شما قبلا زایمان طبیعی داشتین در نتیجه شانس شما برای زایمان مجدد به این روش بیشتره. همچنین اگه در زایمان قبلی برش ایجاد شده کم عرض باشه باز هم شما شانسی برای اجرای مجدد زایمان به روش طبیعی خواهید داشت. علت این مسئله و همه‌ی تاکید ما به خاطر اینه که در صورت جراحی با این روش احتمال ترمیم رحم بعد از سزارین خیلی زیاده.

در نتیجه ممکن نیست در حین زایمان طبیعی زخم قبلی حاصل از سزارین دوباره پاره بشه. در نهایت برای اجرای این روش شما و کودکتان هر دو در دوران بارداری باید از سلامت خوبی برخوردار باشین. در ضمن تنها زمانی شما می‌تونین به این روش کودک خودتون رو به دنیا بیارین که مراحل بارداری بدون مشکل و در تاریخ مقرر طی بشه. در نتیجه اگه در حین بارداری دچار مشکلی بشین احتمال اینکه به شما اجازه بدن به این روش زایمان کنین خیلی کم می‌شه.

 بعد از زایمان طبیعی می‌شه سزارین کنم؟

چه زمانی ممکنه به شما اجازه ندن تا به این روش زایمان کنین؟

اگه شرایط قبل که باعث شد شما مجبور به سزارین بشین در این حاملگی هم اتفاق بیفته حتما باید دوباره از روش سزارین کودک رو به دنیا بیارین. به عنوان مثال اگه کودک ضربان قلب ضعیفی داشته باشه و یا رو به پهلو در رحم قرار گرفته باشه سزارین بهترین انتخاب برای شماست. یا اینکه شما تاریخ زایمان طبیعی خودتون رو پشت سر گذاشتین و هنوز بدن شما واکنش مناسبی برای اجرای زایمان رو نشون نمی‌ده. همچنین در شرایطی که شما بیش از حد اضافه وزن کردین و دچار چاقی مفرط شدین هم به احتمال زیاد روش سزارین رو برای شما انتخاب می‌کنن. اگه شما مبتلا به پره اکلامپسی( مسمومیت حاملگی که به دلیل فشار خون بالا ایجاد می‌شه) بشین هم بدون شک برای شما سزارین بهترین انتخاب هست.

در واقع اگه زن بارداری دچار بیماری فشار خون بالا بشه معمولا برخی از اندام‌های اون مثل کلیه‌ها و کبدش دچار مشکل می‌شن و کارایی خودشون رو از دست می‌دن. علائم اولیه برای تشخیص پره اکلامپسی شامل وجود پروتئین در ادرار، تغییر در شرایط بینایی مادر و سردردهای شدیده. در نهایت معمولا متخصص برای زایمان به روش VBAC مدت زمان فاصله بین دو زایمان رو در نظر می‌گیره. به طور معمول این فاصله زمانی نباید کمتر از 18 ماه باشه. در نهایت اگه کودک شما خیلی درشت باشه هم پزشک ترجیح می‌ده اون رو به روش سزارین به دنیا بیاره.

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها