2109
راهکارهای غلبه بر استرس

راهکارهای غلبه بر استرس

1402/09/30 بازدید258

رفع استرس

بسیاری از ما در طول زندگی خودمون با چالش‌های متعددی روبرو می‌شیم که می‌تونه برای هر کدوم از ما این چالش‌ها خیلی استرس‌زا و طاقت فرسا باشه. در نتیجه مواجهه با این شرایط می‌تونه باعث ایجاد احساسات منفی بسیار قویی در بزرگسالان و کودکان بشه. پس از برخورد با یک رویداد آسیب‌زا افراد ممکنه واکنش‌های طولانی مدتی از خودشون نشون بدن. یادگیری راه‌های مقابله و همینطور دریافت حمایت مناسب می‌تونه به کاهش احساسات منفی و علائم استرس‌زا در انسان‌ها کمک کنه. علائم برخورد با شرایط استرس‌زا در افراد مختلف می‌تو‌نه همراه با نشونه‌های فیزیکی و یا احساسی باشه. واکنش‌های رایج به یک رویداد استرس‌زا می‌تونه شامل انکار، ناباوری، احساس ترس، شوک، خشم، غم، نگرانی، بی‌حسی یا ناامیدی و همینطور تغییر در اشتها، میزان انرژی، تمایلات و علایق فردی ما باشه.

مشکل در خواب و دیدن کابوس، عدم تمرکز و کاهش قدرت تصمیم‌گیری و همچنین واکنش‌های فیزیکی مثل سردرد، بدن درد، مشکلات معده و بثورات پوستی و بدتر شدن مشکلات مزمن سلامتی و روانی از نشانه‌های دیگه‌ی بروز احساسات منفی در انسان‌هاست. غلبه بر استرس گاهی به تنهایی برای ما محقق نمی‌شه و نیازه تا با کمک دیگران بر استرس خودمون غالب بشیم. در نتیجه اگه دچار اضطراب و نگرانی شدیدی هستین حتما برای رفع مشکل بهتره از کمک دیگران بهره‌مند بشین.

راه‌های کاربردی برای از بین بردن استرس

داشتن احساسات منفی عاطفی، عصبی بودن و داشتن مشکلات عمده در خواب و غذا خوردن همگی می‌تونن نشونه‌های بارز بروز استرس در افراد مختلف در نظر گرفته بشن. در اینجا چند راهکار اصولی برای مقابله با استرس رو به شما عزیزان آموزش می‌دیم. اولا افرادی که دارای استرس زیادی هستن نباید به طور مکرر به تماشا، خواندن و یا گوش دادن به اخبار به خصوص از رسانه ها اجتماعی بپردازن. به خاطر داشته باشین خوبه که انسان نسبت به حوادث اطراف خودش مطلع باشه اما شنیدن مداوم در مورد یک اتفاق استرس‌زا می‌تونه برای افراد تنها ناراحتی ایجاد کنه. در نهایت بهتره تماشای اخبار رو به چند بار در روز محدود کنین و مدتی خودتون رو از دیای رسانه‌ها دور کنین. یادتون باشه همیشه مراقب خودت باشین.

سالم غذا بخورین و ورزش کنین. به اندازه بخوابین و اگه استرس دارین یه مدت به خودتون استراحت بدین. در نهایت همیشه نفس عمیق بکشین و حرکات کششی و یا مدیتیشن انجام بدین. از مصرف مواد اعتیادآور مثل تنباکو و سیگار در شرایط نامساعد روحی به شدت اجتناب کنین. با حضور در جامعه و انجام فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی ارتباط خودتون رو با دیگران گسترش بدین. اگه حس کردین احساسات منفی شما باعث تمایل‌تون به خودکشی و یا خودآزاری می‌شه حتما برای غلبه بر استرس از کمک دیگران استفاده کنین. در این شرایط می‌تونین به یک روانشناس، مددکار اجتماعی یا مشاور حرفه‌ای مراجعه کنین.

کمک به دیگران برای مقابله با استرس

یادتون باشه اگه فردی از سلامت روانی خودش مراقبت کنه راحت‌تر هم می‌تونه هوای دیگران رو در شرایط سخت داشته باشه. شما به راحتی و با حفظ ارتباطات خودتون با دیگران از طریق تماس‌های تصویری و چت‌های روزانه می‌تونین عزیزان‌تون رو از حالت انزوا خارج کنین.

کمک به کودکان و نوجوانان برای افزایش توانایی اون‌ها برای مقابله با شرایط سخت

کودکان و نوجوانان اغلب به تنهایی و بدون آموزش خاصی با شرایط استرس‌زا روبرو می‌شن. جوون‌ها می‌تونن زمانی که استرس در اون‌ها به یک پدیده آسیب‌زا تبدیل می‌شه مثل زمان‌هایی که یک فاجعه طبیعی رخ می‌ده و یا در شرایطی که یکی از اعضای خانواده رو  از دست می‌دن می‌تونن بیشترین میزان حایت رو از طرف خانواده، دوستا، آشنایان و حتی مربیای خودشون دریافت کنن.

نکاتی برای والدین و مراقبین برای غلبه بر استرس

یادتون باشه که کاملا طبیعیه که کودکان در هنگام وقوع رویدادهای ترسناک و استرس‌زا در زندگی دچار نگرانی و دلهره بشن. صحبت کردن با فرزندان در مورد این رویدادها می‌تونه به کاهش بار منفی اطلاعات ترسناکی که اون‌ها دریافت کردن کمک کنه. همینطور یادتون باشه به عنوان یه بزرگتر همیشه روی اون‌چه رو که کودک در مورد رویدادهای استرس‌زا در زندگی می‌بینه و می‌شنوه نظارت کنین. برای مثال یک روال عادی رو برای ادامه زندگی حفظ کنین. در نهایت با کمک کردن به کودک برای بیدار شدن، خوابیدن و خوردن غذا در زمان‌های مشخص حس ثبات رو در بچه‌ها تشدید کنین.

با بچه‌ها بیشتر صحبت کنین و به حرف‌های اون‌ها گوش بدین. به افکار و احساسات فرزند خودتون توجه کنین و حتی بعضی از افکار خودتون رو با اون‌ها در میون بزارین. این کار به افزایش اطمینان اون‌ها به شما و غلبه بر استرس کمک می‌کنه. یادتون باشه بچه ها بعد از تحمل یه شرایط استرس‌زا براشون خیلی مهمه که احساس کنن می‌تونن با شما حرف بزنن و نگرانی‌های خودشون رو با شما در میون بزارن. پس شرایط بچه‌ها رو درک کنین و به اون‌ها حس اطمینان بدین. رویدادهای استرس‌زا می‌تونن احساس امنیت کودک رو به چالش بکشن. در این شرایط به کودک خودتون در مورد امنیت اون حس اطمینان بدین. با سایر والدین و معلم‌های کودک‌تون در مورد راه‌های غلبه بر استرس صحبت کنین و از اون‌ها بخواهین که به فرزندتون کمک کنن تا با آن شرایط مقابله کنه.

منبع

www.cdc.gov/violenceprevention/about

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها