2109
جاذبه‌های دیدنی اطراف اصفهان را بشناسید

جاذبه‌های دیدنی اطراف اصفهان را بشناسید

1402/09/20 بازدید489

اصفهان یکی از شهرهای نیمه کویری در کشور ایران می‌باشد که جاهای دیدنی زیادی در خود اصفهان و اطراف اصفهان جای گرفته است. ما برای رفتن به اصفهان و دیدن این زیبایی‌ها هر کدام باید فصل مناسبی را برگزینیم. در گوشه  و کنار اصفهان همانند خود این شهر، جاهای تاریخی و طبیعی بسیاری وجود دارد که از گذشتگان ما به یادگار مانده و به جاهای دیدنی اطراف اصفهان تبدیل شده است.

بدون تردید یکی از هتل‌های قدیمی اصفهان که می‌تواند گزینه خوبی برای اقامت در این شهر باشد، هتل پارسیان سوئیت اصفهان است. این هتل در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد. منتهی برای ارتقا کیفیت خدمات در سال ۱۳۹۴ مورد بازسازی قرار گرفت. این هتل سه ستاره بوده و به جاذبه‌های گردشگری این شهر نظیر سی و سه پل و زاینده رود دسترسی دارد.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان شامل آبشارها، کویرها و روستاهای خوش آب و هوا می‌باشد که شما در یک سفر یک روزه می‌توانید از آن‌ها بازدید نمایید. اگر می‌خواهید بدانید که در چه فصلی به این مناطق سفر کنید و جاذبه‌های گردشگری اطراف اصفهان را ببینید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف اصفهان در فصل بهار

وجود بهاری بسیار زیبا و دیدنی سبب می‌شود که بهترین فصل برای تماشای دشت و روستاهای اطراف اصفهان ‌باشد. در ادامه این مطلب مناطقی که در فصل بهار می‌توانید به آن‌جا سفر کنید و جاهای دیدنی اطراف اصفهان را ببینید به شما خواهیم گفت.

دشت لاله‌های واژگون

لاله‌های واژگون گلستان کوه یکی از جاهای بسیار زیبا در اطراف اصفهان می‌باشد که هرگز نباید دیدن آن‌را در فصل بهار از دست داد. این دشت که در یک منطقه محافظت شده واقع شده است در میان کوه و کویر قرار گرفته است. لاله‌های واژگون در این دشت زیبایی خارق‌العاده‌ای به آن بخشیده که دل هر بیننده‌ای را می‌برد. گیاهان دارویی بسیاری علاوه بر لاله‌های واژگون در این دشت قرار دارند.

گیاهان دارویی دشت لاله‌های واژگون شامل: کنگر، پیاز کوهی، آویشن  ومرزن‌جوش است. هنگامی که شما در دشت لاله‌های واژگون در دل کوهستان کوه قدم می‌زنید این گیاهان دارویی را خواهید دید.

روستای طامه

یکی از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت اطراف و گوشه کنار اصفهان روستای ییلاقی طامه در منطقه کویری می‌باشد. این روستا دارای آب و هوای خوش ، چشمه و آبشارهای زیادی است که باعث جذب مسافران بسیاری در این روستا می‌شود.

در قسمت غربی روستای طامه دو دره زیبا و چشم نواز وجود دارد به نام در پاپول به سمت آبشار و دره پاکدار که از آن برای رسیدن به قله کرکس و کوهنوردی استفاده می‌شود که دارای مسیر طولانی و تقریباً سخت می‌باشد.

اگر بخواهید به روستای طامه در اطراف اصفهان سفر کنید بهترین فصل فصل بهار می‌باشد که در آن آبشارها و چشمه‌های پرآب وجود دارد. این روستا در استان اصفهان در شهرستان نطنز واقع شده است.

پارک ملی کلاه قاضی

این پارک به خاطر داشتن گله‌های آهو و پازن در گذشته‌های دور به عنوان شکارگاه پادشاهان بوده و یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان به شمار می‌آید. گیاهان مختلفی در این پارک وجود دارند که باعث طراوت و سرسبزی آن شده‌اند. همچنین جانوران و پرندگان نیز در این پارک زندگی می‌کنند.

در پارک ملی کلاه قاضی علاوه بر گونه‌های جانوری و گیاهی بسیار، ذخایر فسیلی هم یافت می‌شود که به عنوان مکانی مناسب برای تحقیقات دانشجویی و محققان به شمار می‌رود.

دهکده تفریحی زاینده رود

این دهکده در ۵ کیلومتری شادگان و کنار زاینده رود واقع شده که دارای طبیعتی سرسبز و خوش آب و هوا می‌باشد. در این دهکده امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری برای گردشگران تعبیه شده است.

امکانات دهکده تفریحی زاینده رود شامل ویلا، سوئیت‌های اجاره‌ای، نیمکت‌ها برای نشستن خانواده در کنار زاینده رود، زمین‌های فوتبال والیبال و تنیس، قایق سواری، اتوبوس دریایی، استخرچادگان، پیست دوچرخه سواری، ماهیگیر،ی رستوران و تله کابین می‌باشد. دهکده تفریحی توریستی زاینده رود در استان اصفهان در شهرستان چادگان واقع شده است.

منطقه گردشگری لادر خمینی شهر

یکی دیگر از مناطق گردشگری اطراف اصفهان منطقه گردشگری لادر می‌باشد که دارای درختان انجیر، چشمه‌ها و گیاهان متنوع می‌باشد که طرفداران بسیاری دارد. اکثریت گردشگران به خاطر دیدن آبشار به این منطقه سفر می‌کنند. هنگامی که به سمت آبشار در حال حرکت هستید می‌توانید صدای پرندگان و سکوتی که در آن‌جا وجود دارد را بشنوید و از این طبیعت زیبا لذت ببرید. زمانی که در حین مسیر دچار خستگی شدید می‌توانید بر روی نیمکت‌هایی که در زیر سایه درختان قرار گرفته بنشینید و از دیدن فواره‌ها ، آبنماها و گل‌های زیبا شگفت‌زده شوید.

منطقه گردشگری چشمه لادر در خمینی شهر استان اصفهان، جاده کمربندی خمینی شهر به نجف آباد بعد از دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر واقع شده است.

جاذبه‌های دیدنی اطراف اصفهان در فصل تابستان

چون اصفهان در منطقه کویری واقع شده است دارای آب و هوای خیلی گرم در تابستان می‌باشد. اگر می‌خواهید در فصل تابستان به اطراف اصفهان سفر کنید باید به جاهایی بروید که دارای آب و هوای خنک و تمیز باشد و از جاهای دیدنی اطراف اصفهان لذت ببرید.

برای اقامت در اصفهان می‌توان هتل‌های متعددی را انتخاب کرد که یکی از آن‌ها هتل سپاهان اصفهان است. این هتل که در سال ۱۳۸۵ احداث شد برای بهبود امکانات خود در سال ۱۳۹۶ مورد بازسازی قرار گرفت. دسترسی به میدان نقش جهان و سایر مکان‌های تاریخی از بارزترین ویژگی‌های این هتل به شمار می‌آید. بعضی از جاذبه‌های دیدنی اطراف اصفهان در فصل  تابستان به شرح زیر می‌باشد.

آبشار سمیرم

آبشار سمیرم یکی از زیباترین جاذبه‌های اطراف اصفهان می‌باشد  که به نام عروس زاگرس هم شناخته شده و از رودخانه بالا دست آن نشئت می‌گیرد. منظره‌ای که در اطراف آبشار سمیرم وجود دارد بسیار زیبا و دلنشین است. به دلیل آبچکانی طبیعی که بر روی دیواره‌ی آبشارها وجود دارد این مناطق با خزه پوشیده شده و طبیعت زیبا و چشم نوازی را به نمایش گذاشته است.

با توجه به این‌که در فصل تابستان در اطراف آبشار سمیرم بسیار شلوغ است و ازدحام جمعیت وجود دارد، می‌توانید در فصل زمستان به این آبشار زیبا سفر کنید و از طبیعت زیبا و چشم‌نواز آن لذت ببرید.

مجموعه تفریحی سد خمیران

مجموعه تفریحی سد خمیران از جاهای دیدنی اطراف اصفهان می‌باشد که در روستای خمیران واقع شده است. این منطقه به دلیل داشتن امکانات ساحلی و پارک آبی به مکانی خوب برای گذراندن اوقات در تابستان تبدیل شده است. این مجموعه تفریحی در جاده اصفهان به نجف آباد، بزرگراه نجف آباد- تیران، روستای خمیران واقع گردیده است.

پارک ساحلی زرین شهر

پارک ساحلی زرین شهر در قسمت شمالی رودخانه زاینده رود و همچنین در بخش جنوبی زرین شهر واقع شده است. این پارک دارای آب و هوای خنک می باشد. پارک ساحلی زرین شهر به دلیل وجود امکانات بسیار و داشتن دریاچه به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان به شمار می‌آید  که طرفداران زیادی دارد. این پارک به دلیل داشتن مسیر سرسبز برای پیاده‌روی در کنار درختان بلند قامت و دریاچه بسیار مناسب می‌باشد. همچنین دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری است.

جاذبه‌های دیدنی اطراف اصفهان در فصل پاییز

با توجه به این‌که در فصل پاییز در شهرهای کشور هوا سرد می‌شود پاییز کویر می‌تواند به عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان باشد. در این فصل این مناطق دارای هوای معتدل هستند و بهترین مکان برای گشت و گذار در اطراف اصفهان به شمار می‌آیند. که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کویر ورزنه

کویر ورزنه یکی از معروف‌ترین کویرهای ایران به شمار می‌آید که بزرگترین سایت تفریحی کویر  در آن وجود دارد. به همین علت است که گردشگران و مسافران زیادی جهت گذراندن اوقات فراغت خود به این منطقه کویری سفر می‌کنند. کویر ورزنه دارای امکانات رفاهی خاص و ویژه‌ای است. اگر شما به عکاسی علاقمند هستید و می‌خواهید آثار هنری را ثبت کنید به شما توصیه می‌کنیم که به کویر ورزنه سفر کنید تا بتوانید خاطرات خود را ثبت نمایید.

 شما با داشتن تجهیزات کمپ می‌توانید شب را در این کویر زیبا اتراق کنید. البته قابل ذکر است که این کویر زیبا دارای امکانات بی‌نظیری برای گردشگران می‌باشد.

ارگ تاریخی مورچه خورت

این ارگ زیبا که پس از ارگ بم بزرگترین ارگ کشور به شمار می‌آید در شاهین شهر اصفهان واقع شده است. ارگ تاریخی مورچه خورت از گذشته‌های دور به جای مانده که قدمت آن به طور کامل مشخص نیست.  درون این ارگ فیروزه‌های وجود دارد که به آرامگاه امامزاده علی تعلق دارد.

آثاری که از این ارگ به جای مانده است نشان از این دارد که در گذشته به عنوان دروازه‌ای محکم در برابر هجوم دشمنان بوده است. وجود سکوها، راهروهای پیچ در پیچ، راه پله‌های زیبا، طاق‌های خشتی و تزیینات آجری که در این ارگ وجود دارد نشان از معماری هنرمندانه و منسجم این قلعه زیبا دارد.

جاذبه‌های دیدنی اطراف اصفهان در فصل زمستان

در اطراف اصفهان در فصل زیبای زمستان جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که نشان از آن دارد که رفتن به این مناطق در فصل زمستان خالی از لطف نیست. در ادامه به برخی از این جاهای دیدنی اطراف اصفهان اشاره خواهیم کرد.

پیست اسکی فریدونشهر

ممکن است به این فکر کنید که اصفهان با وجود آب و هوای بیابانی که دارد چطور می‌تواند پیست اسکی داشته باشد. باید گفت یکی از مرتفع‌ترین پست اسکی ایران، پیست اسکی اصفهان است که در فریدونشهر واقع شده و از جاذبه‌های دیدنی در اطراف اصفهان در زمستان به شمار می‌آید.  در این پیست علاوه بر مهیا بودن شرایط برای اسکی، آموزش اسکی هم وجود دارد. بعلاوه شما می‌توانید تیوب‌هایی را اجاره کرده و از تیوب سواری لذت ببرید.

آبگرم ورتون

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف اصفهان آبگرم ورتون می‌باشد که در فصل زمستان به عنوان یک منطقه جذاب به شمار می‌آید. این آبگرم در نزدیکی روستای ورتون واقع شده که علاوه بر داشتن حمام‌های عمومی، حمام خصوصی نیز در آن جای گرفته است.

آب گرم ورتون دارای خاصیت درمانی می‌باشد که از آن برای درمان دردهای روماتیسمی و دردهای عصبی استفاده می‌کنند. گفتنی است که نوشیدن آن باعث افزایش ترشح اسید معده می‌گردد.

 آب گرم ورتون  دارای خواص زیادی است، به طوری که در زمان صفویه، شاه عباس برای درمان پوست خود از این آب گرم استفاده کرد. در کنار این آب گرم چشمه‌های آب معدنی و حوضچه‌های آب گرم زیادی وجود دارد.

کلام پایانی

جاهای دیدنی که در اطراف اصفهان وجود دارد بسیار زیاد می‌باشن،د اما ما در اینجا فقط تعدادی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم. اکنون که با جاهای دیدنی اطراف اصفهان آشنا شده‌اید می‌توانید یک سفر پرهیجان را تجربه کنید. در چهار فصل زیبای کشور عزیزمان ایران، جاذبه‌های دیدنی اطراف اصفهان بسیار زیاد است که با سفر به این مناطق زیبا می‌توانید خاطره خوبی را در ذهن خود ثبت کنید.

بعضی از مناطق و جاهای دیدنی اطراف اصفهان شامل دشت لاله‌های واژگون، روستای طامه، پارک ملی کلاه قاضی، لادر خمینی شهر، آبشار سمیرم، مجموعه تفریحی سد خمیران و ... می‌باشد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها